In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Wat is de vee-industrie?
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Vraag 1: Welke dieren leven in de Nederlandse vee-industrie?
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De historie & de toekomst
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoera, een oudergesprek!
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Rollenspel “Jezus redt”
Onderwijs en kinderarbeid
Bio-industrie Lees met elkaar het verhaal over de
Brian Madsen “Melken uit hooi en gras van een natuurterrein met een mobiele melkrobot”
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
LOT OP REIS.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Naam: kelly Klas: 4a Jaar: 2008
Mijn stage bij * Naam: * marvin koekoek Klas: *4a Jaar: *2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Workshop ‘visieversneller’
Politieke partijen en populisme
Staatsinrichting In Nederland.
Boerderijen in Friesland
Reclame Masters | Ik en reclame!
V AN STAL NAAR BORD Bij deze publicatie komen van alles en nog wat over de vee houderij.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Van stal naar bord Ik maak een werkstuk voor plannex het gaat over het dier dat eerst op de boerderij lekker in het hooi graasde maar nu op je bord licht.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
S/k/l 3.6 debatteren.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Vragen over de film ‘Dier en Industrie’
Vragen over de film ‘Dier en Industrie’
Iedereen heeft z’n eigen locker om
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Probeer deze vragen te beantwoorden op je poster
Introductie intervisie
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Loopbaan en burgerschap les 3
Eiwitten op je bordje Context 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
START VAN DE SURVIVALWEEK VAN Maar zonder nieuwe media!
Als jullie het voor het zeggen hadden…
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende belangengroepen een rol. Wat vinden....de consumenten? Consumenten willen veel keus, goede kwaliteit en niet te veel betalen. Maar als ze op tv zien hoe het er in de vee-industrie aan toe gaat, vinden ze dat eigenlijk wel heel erg...de boeren? Veehouders willen een goed bedrijf met gezonde dieren. Ze moeten rekening houden met strenge regels op het gebied van milieu en huisvesten van dieren maar ook geld verdienen... de dierenbeschermers? Dierenbeschermers willen de vee-industrie het liefst vandaag nog uitbannen, omdat het slecht is voor het welzijn van dieren. Het discussiespel

Stelling 1: Meer dan varkens in één stal. Dit lijkt nog meer op een fabriek, maar volgens boeren is dit de weg naar de toekomst. Meer dieren, maar voor elk dier ook een beetje meer ruimte, zeggen ze tenminste. Megastallen; goed of fout? Het discussiespel

Stelling 2: Op biologische boerderijen krijgen dieren meer ruimte en mogen ze naar buiten. Het is wel duurder en neemt meer ruimte in. Alle boerderijen moeten biologisch worden; ja of nee? Het discussiespel

Start en uitleg – 5 minuten De leraar verdeelt de klas in drie groepen en geeft elke groep een rol: boer, consument of dierenbeschermer. De leraar wijst per groep een woordvoerder aan en kiest een stelling waarover gediscussieerd wordt. Voorbereiding discussie – 15 minuten Bepaal met je groep welk standpunt je inneemt en hoe je dat gaat verdedigen. Wat zijn jullie argumenten en wat zullen de andere groepen ertegen inbrengen? Hoe kun je hun argumenten weerleggen? Zet de meningen en (tegen-) argumenten van alle groepen duidelijk voor jezelf op een rijtje. Discussiespel – 15 minuten Nu kan er gediscussieerd worden! Eerst vertelt iedere woordvoerder wat de mening van zijn/haar groep is en waarom. Vervolgens gaan de woordvoerders de discussie aan. De leraar is discussieleider. De woordvoerders kunnen overleggen met hun achterban. Compromissen sluiten – 10 minuten Na het argumenteren proberen de partijen nader tot elkaar te komen. Bedenk wat jouw eigen groep kan of moet doen om tot een oplossing te komen. Wat is uiteindelijk de visie van jullie klas over de toekomst van veeteelt in Nederland? Het discussiespel