Exploitatie van audiovisueel werk Primair of secundair Individueel of collectief Dirk Visser VVA, 25 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakantie aan de rivier.
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Auteursrecht Radboud Ribbert. Artikel 82k lid 5 Mediawet: De aanbieder van een omroepnetwerk volgt het advies,(…), tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen.
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
OPVOEDING VROEGER EN NU
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Probleem…… Kast vol met DVD films….. En een kapotte DVD speler.
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Leenrecht in Nederland Het leenrecht in België en Nederland Symposium 12 december 2011 Arjen Polman manager Stichting Leenrecht
Jaarcongres NILG, VU 9 november 2010 Publieke belangen en auteurscontractenrecht Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam Bird & Bird,
Rechten en plichten bij doorgifte TV en Radiodag Kabelraden.nl Gerie Meier / BumaStemra 2 oktober 2010.
Beelden storm.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Erfgoedcel Meetjesland 18 mei 2010 Dirk Vervenne juridische dienst 02/
Bezoek een sportief evenement:
“Don't just sit there, do something!” John Kernochan (ALAI, Parijs 1995) Jan Kabel Instituut voor Informatierecht DLA Piper Advocaten De bijzondere bepalingen.
Peter Strawson.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Open up een spel over openheid en rentmeesterschap beschikbaar onder de gnu public license dinsdagavond 14 sept 2004 jeroen j van beele versie 1.0.
Anne-Frank.
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Wonderful world Muziek: H. Mancini Bewerkt door Cecile .
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
WONDERVOL LEVEN Muziek: Lara Fabian.
Het socialisme Paragraaf 7..
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Even verpozen en genieten... met muziek.
One Last Tour ’12 ZiggoDome Amsterdam. Sfeerimpressie.
Wie is de baas?.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Godsdienst 1 1.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Dit digitale prentenboek staat op
Canal Digitaal Digitale Televisie via de satellietschotel De meeste kanalen met de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Kees Färber Directeur Operations.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Hebben jullie je ook al afgevraagd waarom MAROKKANEN veel gemakkelijker een huis kunnen kopen dan de BELGISCHE werkende mens ?
Hoe brei een team?.
Mijn verjaardag..
3voor12.nl.
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Hoe gaat het verder na Bethel?
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Het machise toverdrankje Kies je personages en sleep ze op de prent. Geschreven door oumou en rouymayssa.
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Techniek uitje 17 maart 2015 SBO het tangram. Prokal stoomtechniek bv We zijn bij de stoomtechniek geweest en we hebben geleerd wat stoom kan produceren.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Technische briefing auteursrecht Tweede Kamer 13 januari 2011.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Je collectie online, mag dat & hoe dan? Annemarie Beunen, OKBN 10 mrt 2016.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Welkom Havo 5..
Transcript van de presentatie:

Exploitatie van audiovisueel werk Primair of secundair Individueel of collectief Dirk Visser VVA, 25 mei 2012

• AGICOA Kabelrechten producenten (Int.) • FPN Filmproducenten (NL) • Lira collectieve rechten schrijvers (NL) • NL-kabel Kabelexploitanten (NL) (upc, ziggo) • NORMA collectieve rechten UK’s (NL) • OTP Televisieproducenten (NL) • Pictoright collectieve rechten BK’s (NL) • RODAP Rechtenoverleg Distributie Audiovisuele Producenten (NL) (kabelaars, omroepen, producenten) • SEKAM Kabelrechten producenten (NL) • VEVAM Kabelrechten regisseurs (NL) • Videma Vertoningsrechten film (NL)

Primair / secundair • Primair: – ‘het belangrijkst’, – individuele contractuele relatie rechthebbende- exploitant mogelijk (‘via de keten’) • Secundair: – ‘afgeleid’, – individuele contractuele relatie rechthebbende- exploitant niet mogelijk – collectieve oplossing dus enige mogelijkheid.

Primair / secundair bij audiovisueel • Primair en individueel: bioscoop, uitzenden (free to air), abonnee-tv, video/dvd, video-on- demand. • Secundair en collectief: kabeldoorgifte, thuiskopie, leenrecht, groepTV. • Uitzondering: muziekrechten, altijd collectief.

Secundair openbaar maken • Caféradio-arrest 1938 • toen alleen audio/muziek, Buma • inmiddels ook “CaféTV”, Premier League arrest 2011, Videma/GroepTV • Amstelveense Kabel-arresten 1981/1984 – AGICOA (voor NL: Sekam/ Vevam) – Buma, mede namens alle CISAC-organisaties • O.a. Pictoright (Beeldrecht), Lira

Amstelveense Kabel-arresten terecht? • Was kabeldoorgifte een ‘interventie’ waardoor een nieuw, niet-ingecalculeerd publiek werd bereikt? • Of was het slechts een vorm van ontvangstverbetering? (Iedereen bleef vooral NL 1 en 2 kijken, alleen in betere kwaliteit). • HR toen: nieuwe publiek niet vereist • Was kabelvergoeding boven op kijk-en luistergeld gerechtvaardigd? (2x betalen)

Kabeldoorgifte • Waarom vanaf 1985 collectief? – individuele contractuele relatie rechthebbende- exploitant (‘via de keten’) was niet mogelijk – Kabeldoorgifte was ‘nieuw’, niet ingecalculeerd en niet ‘ingecontracteerd’. • Daarom moesten er nieuwe verdeelclubs komen, zoals Sekam en Vevam, en kregen Lira en Pictoright er een belangrijke geldstroom bij.

Secundaire kabeldoorgifte • Terecht of niet, de nieuwe geldstroom kwam er. En groeide tot 40 miljoen euro per jaar. • Sinds SatKab-richtlijn werd het verplicht collectief. • Dus vinden de CBO’s nu dat ze er ‘recht’ op hebben. Niemand wil ooit minder.

Primaire kabeldoorgifte • Kabeldoorgifte werd ‘het belangrijkst’. • Signaal werd niet meer uit ether geplukt. • Signaal werd rechtstreeks aangeleverd. • Die aanlevering was geen (primaire) openbaarmaking meer. • Kabeldoorgifte werd zelf de primaire openbaarmaking. – Analoge etherdoorgifte werd afgeschakeld.

Primaire kabeldoorgifte • Kabeldoorgifte hoeft niet meer collectief. • Kabeldoorgifte kan individueel via de keten worden geregeld. • CBO’s (m.u.v. Buma en Sena) hadden/hebben alleen secundaire (openbaarmakings)rechten. • Maar dat is ‘oneerlijk’: CBO’s dreigen in meer of mindere mate hun belangrijkste geldstroom en hun bestaansrecht te verliezen.

Technische verandering • Het is slechts een technische verandering in de manier waarop het signaal bij de kijker komt! • Maar dat was het in 1981 ook. – Toen was het niet ‘oneerlijk’ dat er twee betaalmomenten ontstonden. – Nu is het wel ‘oneerlijk’ dat er weer slechts één betaalmoment ontstaat (de primaire kabeldoorgifte).

Waarom Norma/NL-kabel? • Norma zat niet in het rechtencollectief – (‘werd buiten de deur gehouden’) • Norma en Irda vochten elkaar de tent uit; beide claimden de secundaire kabeldoorgifterechten te hebben • Waardoor NL-kabel een aanvankelijke reservering liet vrij vallen.

Reactie ‘kleine cbo’s’ • (‘Kleine cbo’s’: Vevam, Lira, Pictoright, Norma) • Zij laten zich nu door de makers de ‘primaire kabeldoorgifte rechten’, oftewel primaire uitzendrechten, overdragen, om te trachten de kabel-geldstroom te behouden. • Producenten en omroepen willen echter ook de ‘primaire uitzendrechten’ rechtstreeks van de maker (blijven) verwerven. • Dat botst.

Botsing • ‘Dubbele overdracht’ (wanprestatie en aansprakelijkheid) dreigt. – “van de in deze overeenkomst overgedragen of verleende rechten en/of aanspraken zijn uitgezonderd de rechten en/of vergoedingsaanspraken die collectief worden of zullen worden geëxploiteerd”. • Niet acceptabel voor producent: hij weet niet wat hij krijgt en hij krijgt minder rechten dan de omroep van hem eist.

Overdracht bij voorbaat aan CBO • Van primaire (uitzend)rechten • Mogelijk? – Verhouding tot vermoeden van overdracht? – Vevam / NL Film • Wat blijft er over ven het vermoeden van overdracht? – Waarschijnlijk het struikelblok voor het wetsvoorstel auteurscontractenrecht.

Maar het gaat veel verder • Niet alleen primaire (kabel)uitzendrechten. • Ook primaire ‘internetrechten’. • De kleine CBO’s laten zich ook video-on- demand rechten overdragen. • Over welke ‘internetrechten’ hebben we het?

‘internetrechten’ Wat is primair, wat is secundair? • Bijna alles is of wordt Video-on-demand (VOD) – AVOD: Advertised VOD, Free VOD – SVOD: Subscription VOD – TVOD: Transaction VOD – Catch-Up TV ‘Uitzending gemist’, vaak AVOD – ‘Digitale archieven’

Wat wil RODAP? • Alle Free TV (inclusief Catch-Up) lumpsum afrekenen met ‘het Collectief’. – Wie betaalt wat? (niemand wil meer betalen) – Wie ontvangt wat? (niemand wil minder ontvangen) – Wie heeft die Catch-Up - rechten – Hoe zit het met de buitenlanders (AGICOA?) • Verder alles apart en/of individueel afrekenen.

Wat wil Norma? • Waarom Norma? • Norma heeft niets of misschien juist alles te verliezen. • Norma is lekker extreem en procedeert veel.

Wat wil Norma? 1.Illegaal downloaden én uploaden door particulieren vrijstellen in ruil voor een hardware-heffing en een internet-heffing. 2.‘het radio-model’: alle digitale on-demand diensten collectief afrekenen (% van reclame-inkomsten en abonnementsgelden). Consequenties: • Onderscheid primair/secundair verdwijnt, het exclusieve recht op internet verdwijnt, alles gaat collectief en niet-exclusief. • Iedereen mag vanaf dag één een nieuwe speelfilm online zetten, als hij maar een vergoeding betaalt aan het collectief (zie punt 2). • Behalve als hij particulier is, want dan hoeft hij helemaal niet te betalen (zie punt 1). • De consument die legale diensten gebruikt betaalt 3x: hardware- heffing, internetheffing, abonnementsheffing. • Voor acteurs/Norma-leden is er geen werk meer, want niemand investeert meer in films. Maar gelukkig hebben ze hun Norma- vergoeding.

Norma: • “In die individuele onderhandelingen kan, door het aanbod te beperken, een hoge prijs worden gevraagd, waarvan nauwelijks iets aan de maker wordt doorbetaald, omdat de maker daarover ook individueel met de producent onderhandelen. Dat businessmodel past niet meer in de huidige samenleving”.

Norma: • Primaire, exclusieve rechten waar tussen gebruiker en producent individueel over wordt onderhandeld zijn slecht. – Want daar geldt de wet van vraag en aanbod. – Het levert de makers nauwelijks iets op. • Maak alles niet-exclusief en collectief! • Zorg er voor dat de maker altijd een redelijke vergoeding krijgt! • Op weg naar het arbeiders makers-paradijs!

Vragen • Gaat het de kleine cbo’s lukken om de primaire / VOD-rechten die ze zich nu laten overdragen collectief uit te oefenen? – Wordt het vermoeden van overdracht op voorhand buitenspel gezet? – Laten de filmproducenten dat gebeuren? – Wat gebeurt er internationaal? – Worden individuele onderhandelingen en exclusiviteit in het auteursrecht op internet afgeschaft?