….een blik achter de schermen van “BedenkTV”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Welkom op de Julianaschool
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Het verhaal achter verhalend ontwerpen (storyline approach)
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Oplossingsgericht coachen
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Portfolio
Het Debat Opbouw en inhoud.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Verhalend ontwerp De wereld in de klas.
Welkom in groep 5.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Laatste Scriptieseminarie
Een levensboek voor ouderen
Opstel schrijven.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
© UNIEK IN DE KLAS.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Zichtbaarheid Creëren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

….een blik achter de schermen van “BedenkTV” Verhalend ontwerpen De onderneming ….een blik achter de schermen van “BedenkTV”

De kern van een ontwerp = het plot Taalstimulering: spreken, schrijven, luisteren, lezen, taalbeschouwing Nevendoelen: drama, sociale vaardigheden, omgaan met media

Episode 1 – de verhaallijn (Mike en Guido verwelkomen de bedenkers) Context en identificatie: Je rolt meteen in het verhaal : jij bent een bedenker Aanleiding en motivatie: je maakt deel uit van een onderneming, je beslist samen Identificatie : onze onderneming, onze zender

Episode 1 - Sleutelvragen Wat zal de naam zijn van onze TV zender ? Wat is een goede jingle voor onze TV zender ? Welk beeld is het meest geschikt als logo ? Welke programma's kan onze zender uitzenden ?

Goede sleutelvragen… …volgen logisch de verhaallijn …zetten aan tot de gewenste leeractiviteiten …zijn open vragen, maar niet vaag …zijn vragen waarop je niet meteen een antwoord hebt …bereid je als leerkracht goed voor

Episode 1 - leeractiviteiten Identificatie: drama door de begeleider, gebruik maken van een attribuut (=teacher-in-role) 3 groepjes : een naam en een jingle, een logo en programma’s bedenken (kort) De groepjes stellen hun bedenksels aan elkaar voor : gezamenlijke brainstorm Start opbouw wandfries: programmabord

Episode 2 – de verhaallijn (Het programmabord) De onderneming krijgt vorm… Samen beslissen : welke programma’s maken ? Individueel je job bij BedenkTV verkiezen. gewichtige beslissingen neem je samen

Episode 2 - Sleutelvragen Welke programma’s gaan we zeker maken ? In welke volgorde en op welk uur worden deze uitgezonden ? Welke personeelsleden zijn noodzakelijk voor dit programma ? Welke job wil jij graag uitvoeren ?

Episode 2 – leeractiviteiten Overlegmoment met de volledige groep : beslissing over programma Iedereen kan eigen job kiezen attribuut Programmabord (=wandfries) verder uitbouwen

Episode 3 – verhaallijn (aan de slag !) De onderneming krijgt gestalte… Personeelsleden aan het werk. Programma’s krijgen vorm. Proefuitzending als motivatie, bijsturing, inoefening

Episode 3 - Sleutelvragen Wat moeten we nog allemaal doen om ons programma te maken ? Hoe gaan we dit werk plannen ? Wat was er goed aan dit programma ? Wat kan nog verbeterd worden ?

Episode 3 - leeractiviteiten Overleg in groepjes : taken oplijsten planning opmaken De leerkracht begeleidt en behoudt het overzicht : spreekvaardigheid, taalgebruik, timing, houding tov de luisteraars,… Op het einde van elke werksessie : rapporteren, feedback Hier beslissen : echte opname of voorstelling

Episode 4 – verhaallijn (De uitzending) Genodigden zijn welkom bij de start van onze nieuwe zender. Na de generale repetitie gaat de TV echt van start. De genodigden genieten van onze programma’s. Achteraf praten we over hoe onze eerste uitzending verlopen is…

Episode 4 - Sleutelvragen Wie gaan we uitnodigen om te komen kijken ? Hoe gaan we de genodigden uitnodigen ? Wat was er goed aan onze uitzending ? Wat zouden we de volgende keer anders doen ? Hoe verliep de samenwerking ? Wat hebben we geleerd ?

Episode 4 - leeractiviteiten Affiche met oproep maken of enquêteformulier ontwikkelen Generale repetitie : eventueel met expert ? Uitzending = eigenlijk een vorm van toets “live” brengen van het programma of opnames bekijken op TV Afsluitend kringgesprek : evaluatie van de gezamenlijke onderneming : product én proces

Om het spannend te maken… …kan een expert een proefuitzending bijwonen en extra tips geven : dit wordt dan een extra episode. …kan er een incident gebeuren na episode 3, om organisatorische redenen of om extra leerdoelen te bereiken. Bijvoorbeeld : Opeens moet de uitzending vroeger klaar zijn dan verwacht : help ! Er moet van de baas nog een programma bij : het weerbericht Er mogen geen mensen op onze TV komen : wat nu ?

Verhaal The Principle of Story Structuur The Principle of Structure before Activity Verhaal The Principle of Story Verwachting The Principle of Anticipation Eigendom The Principle of Ownership Het touw The Principle of The Teacher’s Rope Context The Principle of Context