Forum voor Amateurkunsten: Sabam en Billijke Vergoeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 10 werken van KLJ Ruiselede
Advertisements

Erfgoedcel Waasland 24 juni 2011 Dirk Vervenne juridische dienst 02/
Presentatie Internet en Recht Laura Hendricx Josepha.nl Meike van der Valk.
misverstanden over auteursrecht
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Auteursrecht Radboud Ribbert. Artikel 82k lid 5 Mediawet: De aanbieder van een omroepnetwerk volgt het advies,(…), tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Leenrecht in Nederland Het leenrecht in België en Nederland Symposium 12 december 2011 Arjen Polman manager Stichting Leenrecht
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties - Periodieke.
15. Octrooi- en auteursrecht
IAB WORKSHOP 3 « Content of your website » Didier Deneuter Vennoot ULYS Advocaten Dinsdag 15 november 2005.
Sportraad 11 oktober AGENDA n Verslag 21 juni n advies sportbeleidsplan n sport na school pas n vrijwilligersverzekering n cultuurdatabank n sabam.
Doorstroomproject Jobclub-Vokans/art. 60
WAK-inspiratiedag Vlaamse Opera, Gent 1 Week van de Amateurkunsten.
Publiekprivaat onderzoek
Erfgoedcel Meetjesland 18 mei 2010 Dirk Vervenne juridische dienst 02/
BSWZ.be Beroepsvereniging Sociaal Werkers Ziekenhuizen
Aansprakelijkheid bestuurders
F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
.:: case ::. open deur OCMW Kortrijk oktober 2005 Nick Vandommele.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Infosessie ABAP 14 oktober 2013.
19 juni 2013 Elektronisch stemmen in België Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Dienst Verkiezingen ( David.
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Het EPC voor publieke gebouwen
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Infosessie intellectuele rechten Dinsdag 20 november 2012 Bescherming van biomedisch onderzoek.
Intellectuele rechten een introductie
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Introductie Introspectie Margreet Dolman Interview wethouder Maria Zaal Informatie Hans Hulswit en Dirk Docter Interactie (forum) Programma.
Howest Kortrijk – 7 oktober 2010 Zin en onzin van hoog rendement bij aandrijvingen.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
RECHT & INFOMATICA 3de licentiaat rechten RUG – academiejaar 2003 Prof. Dr. Rogier de Corte 6 maart 2003 Enkele auteursrechtelijke aspecten.
WAK-inspiratiedag Wiels, Brussel 1 Week van de Amateurkunsten.
De juridische context van de digitale factuur.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Saeftinghezone: 800 hectare Natuur- compensaties: 700 hectare Doel
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Auteursrecht in het onderwijs
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
 Muziek  Film&Fotografie  Dans&Toneel  Reizen  Toegepaste kunst.
DE GEMEENTE AS IS OP ZOEK NAAR DEELTIJDSE BEGELEID(ST)ERS KINDEROPVANG – NIV C voor aanleg van werfreserve van 2 jaar SOLLICITEREN KAN MET MOTIVATIEBRIEF,
UKB symposium 16 mei 2002: Reclaiming Academic Output Auteursrechtelijke aspecten Auteursrechtelijke aspecten m.b.t. de beschikbaarheid van de Nederlandse.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Technische briefing auteursrecht Tweede Kamer 13 januari 2011.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Aanleveren data voor machinevertalingen : juridische aspecten Joris DEENE Advocaat (associated partner Everest Law) Gastdocent Universiteit Gent 13/04/2016.
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Niet-geregistreerde IE
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
René Vastgoed Vastgoed en btw
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Transcript van de presentatie:

Forum voor Amateurkunsten: Sabam en Billijke Vergoeding 2, 3 en 10 februari 2010 Thomas Hooft Dirk Vervenne Adviseur Billijke vergoeding juridische dienst dirk.vervenne@sabam.be 02/286 82 67

1. wetgeving Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (www.sabam.be, info & news, documenten downloaden, wetgeving) Internationale auteursrechtconventie van Bern van 9 september 1886 Conventie van Rome van 26 oktober 1961 inzake de bescherming van uitvoerende kunstenaars, producenten van fonogrammen en omroeporganisaties diverse Europese richtlijnen KB’s inzake de billijke vergoeding enz.

2. auteursrecht 2.1. wat is beschermd? ‘werken van letterkunde of kunst’ (boeken, brochures, preken, toneel, dans, opera, muziek, films, tekeningen, schilderijen, gebouwen, beeldhouwwerken, foto’s, toegepaste kunst, kaarten, enz.) (art. 2 Conventie van Bern) voorwaarden: origineel (‘persoonlijke stempel’) en concreet

illustratie originaliteit: Demarec schroot-sorteergrijper CUB sloop-sorteergrijper Voorzitter rechtbank van eerste aanleg Kortrijk, 17 januari 2007: De Demarec schroot-sorteergrijper is een auteursrechtelijk beschermd werk. Het originele karakter blijkt uit de oorspronkelijke combinatie van al dan niet originele elementen die getuigt van een oorspronkelijkheid die het resultaat is van een persoonlijke visie.

illustratie concreet ><abstract: Christo

2. auteursrecht 2.2. formaliteiten geen formaliteiten I-depot bij Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (www.boip.int) ©

2. auteursrecht 2.3. rechten van de auteur Reproductie (papier, cd, dvd, pc, website enz.), inclusief vertaling en bewerking publieke mededeling (concert, radio, tv, café, winkel enz.) verhuur en (openbare) uitlening

2. auteursrecht 2.4. uitzonderingen bijvoorbeeld: citaat ten behoeve van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, wetenschappelijke werkzaamheden of actualiteitsverslaggeving kosteloze mededeling in familiekring of in het kader van schoolactiviteiten

kosteloze mededeling in familiekring: rechtspraak Hof van cassatie, 8 oktober 1999 (British Cars) De mededeling van een auteursrechtelijk beschermd werk heeft een publiek karakter zodra ze niet valt onder de uitzondering die in art. 22 op beperkende wijze is omschreven, zijnde de kosteloze privémededeling in familiekring. (verjaardagsfeestje met 35 leden van een voetbalclub) Hof van cassatie, 20 januari 2006 (Irchonwelz) De kosteloze mededeling die plaatsvindt in besloten kring ten overstaan van een beperkte groep van personen tussen wie een dermate nauwe band bestaat dat hij kan worden gelijkgesteld met een familiale band, geldt als een privémededeling waartegen de auteur zich niet kan verzetten. (radio die speelde in een afgesloten atelier van een garage dat enkel toegankelijk was voor het personeel, zijnde vier arbeiders en een verkoper)

uitvoering tijdens publiek examen reproducties en publieke mededelingen ten behoeve van mensen met een handicap, die rechtstreeks met deze handicap verband houden en van niet-commerciële aard zijn Parodie : voorbeelden : Tarzoon, Ole Ahlberg

2. auteursrecht 2.5. Wettelijke licenties reprografie: reproductie op papier of grafische drager voor privégebruik, ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijke werkzaamheden artikelen en beeldende kunst: volledig andere werken: gedeeltelijk bladmuziek: gedeeltelijk en niet voor privégebruik thuiskopie: reproductie van werken op andere dan grafische dragers in familiekring en alleen bestemd voor gebruik in familiekring leenrecht: uitlening met educatief of cultureel doel door daartoe door de overheid erkende instellingen

2. auteursrecht 2.6. beschermingsduur 70 jaar na het overlijden van de auteur (of van de langstlevende coauteur)

2. auteursrecht 2.7. licenties en overdrachten geldigheidsvoorwaarden: schriftelijk bewijs afzonderlijke vergoeding voor elke exploitatiewijze vermelding duur en territorium exploitatieplicht 2, 3 en 4 niet van toepassing indien: werk in opdracht en opdrachtgever actief in niet-culturele sector werk in het kader van een arbeidsovereenkomst

3. naburige rechten 3.1. rechthebbenden uitvoerende kunstenaars (muzikanten, acteurs, circusartiesten, dirigenten, toneelregisseurs enz.) producenten van muziekopnames filmproducenten omroepen

3. naburige rechten 3.2. welke rechten artiesten en producenten Reproductie (papier, cd, dvd, pc, website enz.) publieke mededeling (concert, radio, tv, café, winkel enz.) verhuur en (openbare) uitlening omroepen: heruitzendingen reproducties publieke mededelingen met inkom internet

3. naburige rechten 3.3. uitzonderingen en wettelijke licenties quasi identiek met uitzonderingen op auteursrechten wettelijke licentie van artiesten en producenten voor publieke mededelingen, op voorwaarde dat er geen sprake is van een voorstelling en dat geen inkom gevraagd wordt uitzending tegenprestatie: billijke vergoeding

3. naburige rechten 3.4. licenties en overdrachten contracten met artiesten : schriftelijk bewijs exploitatieplicht (tenzij prestatie in opdracht en opdrachtgever actief in niet-culturele sector of prestatie in het kader van een arbeidsovereenkomst) producenten en omroepen: gemeen recht

3. naburige rechten 3.5. beschermingsduur 50 jaar vanaf de datum van de prestatie of de vastlegging van de prestatie / de opname / de eerste uitzending

4. SABAM collectief beheer coöperatieve vennootschap muziek, audiovisuele werken, theater, beeldende kunsten, fotografie en literatuur Sabam Cultuur: steun voor verenigingen en evenementen die het Sabam-repertoire promoten (www.sabam.be, promotie en beurzen)

voordelen van aansluiting: inning auteursrechten premies en beurzen (www.sabam.be, promotie en beurzen) juridisch advies nadeel van aansluiting: verlies van controle: je kan zelf geen licenties meer verlenen voor rechten die je overgedragen hebt Sabam geeft toestemming aan iedereen die de rechten betaalt (geldt vooral voor muziek)

repertoire vertegenwoordigingscontracten met buitenlandse verenigingen muziek: www.sabam.be, gebruikers - muziek, ik gebruik af en toe/dagelijks/online muziek, raadpleeg ons repertoire online theater: www.sabam.be, gebruikers – theater en dans, raadpleeg ons repertoire online

programma’s of playlists tarieven zie www.sabam.be, eender waar klikken, dan op documenten downloaden, tarieven tarievensimulator: www.sabam.be, klikken op gebruikers - muziek, ik gebruik af en toe/dagelijks muziek, tarievensimulator indien geen toelating gevraagd: verhoging met 40% indien toelating slechts gevraagd binnen de 48 uur voor de manifestatie: verhoging met 15% programma’s of playlists

muziek in theatervoorstellingen bestaande muziek bijkomende inning % op inkomsten of uitkoopsom naargelang duurtijd minimum per opvoering naargelang duurtijd (max. 10’: resp. 1,33% en 13,33 € + btw) morele rechten scènemuziek ofwel verdeling rechten voor voorstelling tussen auteur en componist ofwel bijkomende inning minimum per opvoering naargelang duurtijd (max. 10’: resp. 1 % en 10 € + btw) tijdens pauze live: 10 € mechanisch: 13,33 €

muziek in films bestaande muziek exclusief recht van uitgevers en producenten (kunnen toelating weigeren!) geen vast tarief speciaal voor de film gecomponeerde muziek rechten regelen met auteurs en muzikanten librarymuziek auteurs- en naburige rechten via Sabam tarief contracten met clubs van amateurcineasten meer info in brochure ‘Videografische reproductierechten’ op www.sabam.be, eender waar klikken, dan op documenten downloaden, productie

andere auteursverenigingen: SACD: film (fictie), theater en dans SCAM: film (documentaire) en literatuur SOFAM: fotografie en beeldende kunsten JAM (journalisten) enz.

5. Billijke Vergoeding -Wat is het onderscheid tussen Sabam en de Billijke vergoeding? -Wie is verantwoordelijk voor de aangifte? -Wanneer aangeven? -Wie is de “Billijke vergoeding”?

Auteurs Componisten Artiesten Producenten

De organisator !! Auteurs Componisten Artiesten Producenten De verantwoordelijke voor de aangifte van de Billijke Vergoeding is altijd : De organisator !!

Auteurs Componisten Artiesten Producenten Organisator Gebruik van opgenomen muziek

Organisator Conclusie : Bij gebruik van opgenomen muziek dient de Billijke Vergoeding aangegeven te worden. De aangifte moet ten laatste 5 werkdagen voor aanvang van de activiteit bij de inningsmaatschappij zijn. Organisator

De Billijke Vergoeding Algemene regel : De Billijke Vergoeding moet altijd worden aangegeven op het moment dat opgenomen muziek wordt gebruikt in een publiek toegankelijke plaats.

De Billijke Vergoeding Algemene regel : Een publiek toegankelijke plaats is elke plaats die vreemd is aan de huiselijke kring.

Controledienst Simim Uradex Outsourcing Partners Honebel FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie Controledienst Simim Uradex Beheersmaatschappijen Producenten Artiesten Outsourcing Partners Honebel Inningsmaatschappijen Horecasector Alle andere sectoren

Wettelijke vrijstelling Gebruik van opgenomen muziek in het kader van “de les”. Vb. de les “muziek beluisteren”, de turnles,… Opgelet!! Niet vrijgesteld ingeval van gebruik voor andere doelstellingen dan de lessen aan de leerlingen van de school (geldt ook voor andere ruimtes)

Activiteiten die wij niet viseren Zuivere familiefeesten zoals trouwfeesten, plechtige communie, eerste communie,… Opgelet!! Verjaardagsfeesten vallen hier niet onder. De wekelijkse “vergadering” van de jeugdbeweging en het jaarlijkse “kamp”. Naschoolse kinderopvang georganiseerd vanuit de overheid.

Alle info www.bvergoed.be www.ikgebruikmuziek.be info@bvergoed.be Horeca : Honebel C.V. : 02/514.27.33 Grote evenementen : Thomas Hooft : 0474/88.06.56 Al de rest : Outsourcing Partners : 070/66.00.16

6. Unisono betreft muziek op werkplaatsen (binnen of buiten de onderneming) in kantines en bedrijfsrestaurants tijdens personeelsfeesten in het bedrijf telefonische wachtmuziek op de achtergrond van bedrijfswebsites

bedrijven met maximum 8 FTE’s geen inning voor muziek op werkplaatsen en in bedrijfsrestaurants wel inning voor bedrijfsfeesten, telefonische wachtmuziek en websites contract voor 15 februari 2010 / spontane aangifte: 30% korting informatie, tarieven, simulator en online aangfite op www.eengemaakteaangifte.be

niet begrepen in Unisono muziek in publiek toegankelijke ruimtes (winkels, toonzalen, onthaal, …) bedrijfsfeesten toegankelijk voor anderen dan personeelsleden, hun partners en kinderen, buiten het bedrijf, artistiek budget > 500 €, betalende inkom of livemuziek

7. praktische gevallen gebruik van muziekopnames (feesten, voorstellingen, concerten, website, onthaal, kantoorruimtes enz.): Sabam en Billijke Vergoeding / Unisono filmvertoningen: producent, distributeur of A7A Groep (www.groupvideo.be), Sabam en Billijke Vergoeding (voor filmmuziek) concerten: Sabam vertoning tv-uitzendingen tegen betaling inkom: Sabam, Billijke Vergoeding en omroep

8. meer informatie www.sabam.be www.bvergoed.be www.eengemaakteaangifte.be www.kunstenloket.be: informatie over zakelijke en juridische aspecten van de artistieke activiteit, zowel voor artiesten als voor organisatoren