MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Telenet Televisie Wat heb je nodig??.
Advertisements

….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Omgaan met de (regionale) pers
verenigings- communicatie
Maak een tentoonstelling
Verborgen vormen van pesten
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte. Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie,
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
Het leven.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ingenieursvaardigheden
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
PR & Communicatie BIG Challenge 2014
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Studentencongres Reclame en PR.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Beschouwing – De Laatste Tips
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WOW: enqueteren bij Jumbo
Iedereen gebruikt social media.
Even voorstellen .
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Leesvaardig Examentraining.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Meer communiceren met een klein budget
Marketingplan.
H1 Media en communicatie
De kracht van de Fietsersbond
Redactiekwartier 23 augustus 2018
Vormingplus Limburg vzw
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Media.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io 31 augustus 2013 Galbertus MEDIA

Media binnen handbereik Wie zijn de media? Hoe denken ze? Hoe kunnen we ze bereiken? Waarom willen we ze bereiken? Wat is het juiste moment? Wie is de juiste persoon? … Galbertus MEDIA

Definitie communicatie Communicatie is een boodschap overbrengen van een zender naar een ontvanger via een kanaal met het oog op respons. Galbertus MEDIA

Communicatie Wat willen we meedelen aan wie? Met welk doel? Wat is de beste manier om ons doel te bereiken? Galbertus MEDIA

De zender Wie zijn wij? Hoe onderscheiden we ons van de rest? Hoe noemen we ons Hoe willen we genoemd/aanzien worden (corporate identity) Galbertus MEDIA

De ontvanger Wie willen we bereiken? Iedereen onze leden geïnteresseerde leden geografische beperking Professionelen … Galbertus MEDIA

De boodschap Wees concreet Communiceer 1 ding per keer Zeg het in 1 zin Communiceer 1 ding per keer Verstaanbaar voor buitenstaander Structureer achtergrondinfo Galbertus MEDIA

Het kanaal/het medium Kies het juiste kanaal in functie van de ontvanger en de respons Massamedia krant, radio, tv, affiche,… Gerichte media direct mailing, telefoonactie, vakblad, beurs, … Sociale media Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare, … Pas boodschap aan in functie van het medium Galbertus MEDIA

Indeling van de media Galbertus MEDIA

Printmedia Galbertus MEDIA

Geografische indeling Internationaal CNN, AP, AFP, REUTERS, … Nationaal Belga, VRT, VTM, kranten, … Provinciaal regionale tv, Radio 2, … Regionaal regionale katern v/d dagbladen, advertentiebladen, lokale radio Lokaal gemeenteblad, plaatselijk gazetje, lokale nieuwswebsite, … Galbertus MEDIA

Algemeen  Gespecialiseerd Groot bereik/ook niet-geïnteresseerden Goed voor naambekendheid Boodschap moet eenvoudig en kort (oppervlakkig) vluchtig Veel concurrentie Dichter bij doelpubliek Diepgaander wegens vorm van voorkennis Meestal meer plaats (langere artikels) Worden vaak bewaard in archief Minder concurrentie Galbertus MEDIA

Hoe selecteren de media? Wat is nieuws? Hoe selecteren de media? Hoe komen journalisten aan nieuws? Persberichten Van collega’s, Van tipgevers, Herhaling van vorig jaar/vorige maand/… Toeval (zij zien en horen wat jij niet ziet) Galbertus MEDIA

Nieuwsprincipes Nieuw(s) – actueel Opvallen Nabijheid/betrokkenheid Zonet – gisteren – eergisteren Vandaag begint – tot vandaag liep Opvallen Man bijt hond (hoofdredacteur John Bogart in The New York Sun in 1880) Toneelstuk met 100 acteurs in zaal met 50 toeschouwers We gaan honderd meter wandelen in twee uur (maar over elke centimeter valt iets te vertellen) De eerste keer (primeur) Nabijheid/betrokkenheid Aalstenaar gelauwerd in Parijs Een actie/werken in mijn straat Controverse Galbertus MEDIA

Nieuwsprincipes (2) Galbertus Sociale media Cijfers Visueel Grote en kleine getallen Eén op vijf … Er bestaan nog slechts drie … Eén miljoen spinnen in elk huis Bijna duizend toeschouwers … Visueel Springt het in het oog Toren met kerstmuts Autoloze snelweg Affiche van huis hoog – Spandoek van 50 meter breed Concurrentie Als het bij de ene staat, wil de andere het ook (niet onderdoen) Sociale media Printmedia screenen permanent sociale media op zoek naar nieuws Galbertus MEDIA

Nieuwsprincipes (3) Komkommertijd Personalisatie Gelijkheidsbeginsel De krant moet vol Regionaal vaak op einde van de week (dan meer pagina’s) Vakantieperiodes maar onvoorspelbaar Tsoenami op 26 dec Troonswissel Albert II-Filip I Personalisatie Iedereen kan het tegenkomen Niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet Gelijkheidsbeginsel Wat voor de ene kan, moet ook voor de andere kunnen Probeer dit af te dwingen Galbertus MEDIA

Overzicht Deinze Kommeert – Deinze Studeert Commissie Limburgse JO Lierse Zaken Tuttenboom - idem Heerlijk Houtland creAALSTivity Kortrijk Personality – idem Urban golf Leuven 40 jaar Award Kortrijk Coworking ruimte Bouwbeurs Tielt PVDD - Facebook

Wanneer sturen we wat naar de journalisten? Communicatieplan Wanneer sturen we wat naar de journalisten? Galbertus MEDIA

Kort voor de uitvoering Dag na de uitvoering Bij start werkjaar Bij start commissie Bij oproep publiek Kort voor de uitvoering Dag na de uitvoering Let op! Niet meer dan 2/maand Galbertus MEDIA

Media-adressen vinden Perslijst bij elk gemeentebestuur Vergeet nooit de provinciehoofdplaats! Lokale persverenigingen/clubs Colofons van kranten Op tal van websites Galbertus MEDIA

Hoe benaderen Email Post Telefoon PB of ‘PERSBERICHT’ in onderwerp + titel bericht Verzend vanaf JCI AFDELING Post Nog zelden maar valt op! Tijdig verzenden Telefoon Als het echt moet Galbertus MEDIA

De boodschap Persbericht Persmap Persconferentie Galbertus MEDIA

1. persbericht Het persbericht is een schriftelijke mededeling van de woordvoerder van een organisatie om een boodschap met nieuwswaarde via de media naar het publiek te communiceren. Galbertus MEDIA

Elementen persbericht Afzender Datum « PERSBERICHT » Titel Inleiding wie-wat-waar-wanneer en waarom achtergrondinfo Eventueel embargo Contactgegevens Galbertus MEDIA

Opbouw persbericht Opbouw van algemeen (inleiding) naar detail Elk element in aparte alinea Is letterlijk over te nemen (copy-paste) De journalist moet het persbericht letterlijk kunnen overnemen. Als dat kort moet, kan hij naar keuze alinea’s weglaten zonder verlies aan duidelijkheid. Galbertus MEDIA

TIP! Maak in je persbericht een verwijzing naar een eerder project waardoor de journalist jou en je info sneller zal kunnen plaatsen

Afwijkingen Hoe belangwekkender de inhoud van het bericht, hoe meer van de regels kan worden afgeweken. Maar de leidraad volgen, blijft altijd de beste weg naar de journalist en naar een gecontroleerde berichtgeving. Journalisten houden immers ook van de leidraad. Zo kunnen ze het snelst en foutloos werken. Galbertus MEDIA

Voorbeelden persberichten Galbertus MEDIA

2. persmap Een persmap is een groter pak informatie voor de media. Het bevat een persbericht en bijhorende informatie. Een persmap kan onder meer brochures bevatten of een kopie van de voorstelling tijdens een persconferentie. Ook oudere persberichten over het zelfde thema kunnen in de persmap worden opgenomen. Eventueel kan de persmap (rechtenvrije) illustraties/foto’s bevatten. Galbertus MEDIA

3. persconferentie Een persconferentie is een bijeenkomst waarop een organisatie journalisten uitnodigt om een boodschap met nieuwswaarde die te uitgebreid en/of te complex is om op andere manieren te verspreiden, via de media aan het publiek te communiceren. Galbertus MEDIA

3.1 uitnodiging De uitnodiging voor een persconferentie moet de reden van de bijeenkomst vermelden. Maar de kern van het nieuws blijft best geheim tot tijdens de persconferentie Galbertus MEDIA

Foto’s Liefst door de persfotograaf zelf Zelf Bestandstype .JPG Grootte: circa 1,5 Mb (>750 kb, <3 Mb) Kleur Inhoud Beperk kader Zorg dat iedereen kijkt Geen kunstfoto, wel persfoto RECHTENVRIJ Galbertus MEDIA

Aandacht voor de fotografen Voorzie een fotomoment bij de start van de bijeenkomst. Dan moeten de fotografen niet wachten Als er geen foto kan worden genomen, laat dat vooraf weten De meeste fotografen zijn professionelen. Luister naar hun aanwijzingen. Foto buiten of binnen Dat kan – dat kan niet Zoek samen naar een goed decor Een mooie foto komt vooral de zender ten goede (corporate identy) Galbertus MEDIA

Vragen? Galbertus MEDIA