De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met de (regionale) pers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met de (regionale) pers"— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met de (regionale) pers
Marc Van Hulle

2 Omgaan met de (regionale) pers
Even voorstellen: Marc Van Hulle 2 jaar redacteur de Eecloonaar 24 jaar (hoofd)redacteur Taptoe Meetjesland 27 jaar persmedewerker Het Nieuwsblad Nu manager PR&communicatie AZ Alma Auteur van diverse boeken

3 Omgaan met de (regionale) pers
Dé pers: Televisie: nationaal/regionaal Radio: nationaal/regionale ontkoppeling Dagbladen: Corelio: Het Nieuwsblad/De Gentenaar/De Standaard De Persgroep: Het Laatste Nieuws/De Morgen Gazet van Antwerpen/Belang van Limburg Financieel Economische Tijd

4 Omgaan met de (regionale) pers
Dé pers: Weekbladen: Nationaal Vakpers Huis aan huisbladen (De Streekkrant, De Wegwijzer, Taptoe, Passe Partout, Fonteintje, Tam Tam, Reklameblad van Zelzate,…) Lokale verkochte weekbladen (Vrij Maldegem, Brugsch Handelsblad) Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar

5 Omgaan met de (regionale) pers
Dé pers: Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar Relatief nieuw Druk bekeken Extra nieuwskanaal: op inspelen! Facebook/Twitter: cfr. politie

6 Omgaan met de (regionale) pers
Structuur van de (kranten)redactie: Nationale redactie Hoofdredacteur: gezicht, column, politiek Eindredacteur: leest teksten na, bepaalt de plaats, bestelt foto’s, maakt afspraken Fotoredacteur: kiest foto’s (eigen fotografen, agentschappen) Redacteur/reporter (gespecialiseerd): maakt en/of verslaat het nieuws Redactievergadering Primeurs/scoop/deadline

7 Omgaan met de (regionale) pers
Structuur van de (kranten)redactie: Regionale redactie Hoofdredacteur: minder bekend Eindredacteur: leest teksten na, vormt de pagina’s in, zeer wisselend Editieredacteur: staat in voor het overleg en contact met de plaatselijke medewerkers; bepaalt de agenda van de regionale krantenpagina’s; biedt stukken aan aan nationaal (geen cadeau!) Netwerk van freelance medewerkers/fotografen: zij brengen het lokale nieuws in de krant

8 Omgaan met de (regionale) pers
Structuur van de (kranten)redactie: Freelance medewerker/fotograaf Profiel Gebied Eigenschappen Evolutie (snelheid, selectie, concurrentie, bereikbaarheid, blog…) Verantwoordelijkheid (inhoud,titel, foto) Vergoeding (fotograaf)

9 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Bemerkingen vooraf: Zakelijk nieuws en handelsnieuws is ook nieuws: kentering, vroeger neus ophalen voor alles wat enigszins naar commercie rook Niet alleen slecht, maar ook goed nieuws haalt de krant Probleempje: Resoc/SERR; Streekplatform; e.a.

10 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Wat raakt niét in de krant? Opendeurdagen (tenzij creatief…; cfr. Pieter Hermie) Activiteiten die uitsluitend bestemd zijn voor leden (daarvoor zijn er de eigen kanalen) Uitslagen van tombola’s Aankondiging voorkeur op verslag (symposia, studienamiddagen, e.d.)

11 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? Opmerkelijke initiatieven (beperkt) Aankondiging Nieuwe voorzitter, nieuw bestuur Voorstelling van nieuw, streekeigen product Economisch nieuws (tewerkstelling, uitbreiding, nieuwe markten, e.d.); jaarverslagen!!!

12 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? Gezamenlijke standpunten ivm gemeentelijk beleid, wegenwerken, belastingen (let op: niet alleen 3 maand vr gemeenteraadsverkiezing = zwartboek, en ook niet louter negatief) Positieve aanpak van bepaalde problemen; overleg Protestacties, zwarte vlaggen

13 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Wat kan wèl in de krant? ‘menselijke’ verhalen Probeer steeds invalshoek te vinden Denk aan fotomoment! (meer dan groep met affiche in de hand)

14 Omgaan met de (regionale) pers
Het Nieuws Hoé geraakt het in de krant? Best bezorgen aan de plaatselijke correspondent van de dagbladen. Adres te verkrijgen op het gemeentehuis. Let op met oude lijsten: het verloop is enorm. Beter een persbericht teveel sturen, dan maandenlang niets van zich te laten horen.

15 Omgaan met de (regionale) pers
Het persbericht Aankondiging: wie/wat/waar/wanneer/hoeveel Belangrijke mededeling: formuleer standpunt kernachtig schets de diverse, reeds genomen stappen laat de plannen voor de toekomst weten schuw langdradige teksten in artikelvorm: de kranten verwerken de kopij altijd Contactpersoon vermelden

16 Omgaan met de (regionale) pers
De persconferentie Beginnen met een tijdig verstuurde (aan de juiste persoon) uitnodiging (met alle praktische info) Geef niet teveel prijs in die uitnodiging!!! Zorg voor een goed gestoffeerde persmap en een duidelijk standpunt of een volledige praktische steekkaart (waar kaarten, enz) Alleen bij heel belangrijk nieuws of initiatieven die een ruimere weerklank verdienen. Nemen doorgaans veel tijd in beslag, zowel van journalist als van organisator, en vertellen vaak zaken die gewoon in een perstekst kunnen.

17 Omgaan met de (regionale) pers
De persconferentie Schrik niet van karige opkomst: Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws sturen één correspondent, Radio 2 en AVS komen uiterst zelden. Plaatselijke bladen afhankelijk van regio, ook duobanen. Is soms eenzame bedoening met meer volk achter dan voor de tafel en met zeer veel broodjes... Respecteer te allen tijde de mensen die wél naar de persconferentie komen: geef geen interviews op voorhand weg, ook al is de druk van AVS en Radio 2 zeer groot

18 Omgaan met de (regionale) pers

19 Omgaan met de (regionale) pers
Onderscheid Deze richtlijnen gelden voor kranten. Bij plaatselijke weekbladen of advertentiebladen gelden andere regels: zij kunnen lokaler nieuws brengen, waaraan de kranten geen aandacht besteden. Soms zijn de aanbieders van het nieuws ook klant bij het advertentieblad en kunnen zo’n gratis extraatje verkrijgen. Lokale bladen nemen ook vaak klakkeloos een perstekst over. Soms geldt hetzelfde voor blogs.


Download ppt "Omgaan met de (regionale) pers"

Verwante presentaties


Ads door Google