Stand van zaken risicocommunicatie Mei 2007 Cisca Vroom, communicatie VRR.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Wet meldcode van kracht!
Startconferentie 25 maart 2010
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
De hoeden van Edward de Bono
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Jaar van transport en veiligheid
Uitkomsten publieksonderzoek Risicocommunicatie Rijswijk.
Methodisch begeleiden
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Beleidsplan Welzijn Het Beleidsplan Welzijn heeft een tweeledig doel: het formuleren van het welzijn, van aan ons toevertrouwde dieren, voor besturen en.
HoekscheWaardDuurzaam
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
[datum].
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Wat is een communicatieplan?
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor
20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Plan van aanpak asbestbrand
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Introductie OHSAS
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Basis communicatieplan
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Burgerinitiatieven.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Communicatie is de basis
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Voorlichting, advies en instructie
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Dorpsraad Stevensweert in oprichting.
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Lokaal loket kinderopvang
Transcript van de presentatie:

Stand van zaken risicocommunicatie Mei 2007 Cisca Vroom, communicatie VRR

Wegwijzer risicocommunicatie ‘Sleutelbos binnen handbereik’ Stappenplan risicocommunicatie volgens de ‘Wegwijzer’: •vorm een projectgroep •werk een plan van aanpak uit •voer een publieksonderzoek uit •maak een plan voor risicocommunicatie-activiteiten •voer het plan uit en houd een evaluatieonderzoek •maak een plan voor vervolgacties De ‘Wegwijzer’ helpt communicatieadviseurs en beleidsmedewerkers te communiceren over omgevingsrisico’s.

Stap 4 Schrijf een plan met daarin de volgende hoofdstukken: •inleiding/doelstellingen •relevante actoren •interne communicatie •segmentatie/omschrijving externe doelgroepen* •inhoud en boodschapformulering •keuze van middelen •evaluatieonderzoek •‘tijdpad •in de markt zetten/zenderprofilering •borging van de communicatie *Deel de burgers in hoe betrokken ze zijn bij omgevingsrisico’s; met de resultaten van het publieksonderzoek kunt u deze doelgroepen concreet met ‘personen’ of ‘groepen personen invullen’.

Behoefteonderzoek Risicocommunicatie Rijnmond

Behoefteonderzoek Risicocommunicatie •onderzoek in opdracht van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en DCMR Milieudienst Rijnmond •zo goed mogelijk aansluiten bij de behoefte van burgers aan informatie over veiligheidsrisico’s

Kennis van risicobronnen •ruime meerderheid (88%) benoemt risicobronnen in de regio •respondenten maken zich het meest zorgen over: - transport gevaarlijke stoffen - geen vluchtwegen of goede ontsluiting - (chemische) industrie •lokale risicobronnen redelijk onbekend

•Meerderheid kan risico’s in de regio benoemen Bron: b&a Kennis van aanwezige risicobronnen

Invloed en verantwoordelijkheden •meer dan 90% van de ondervraagden vindt dat gemeente en bedrijven verantwoordelijk zijn voor een veilige omgeving •ruim de helft van de ondervraagden heeft daadwerkelijk de indruk dat de gemeente de risicobronnen goed controleert •ruim de helft meent geen invloed te hebben op aanwezigheid van risicobronnen

Bron: b&a Invloed op risicobronnen en verantwoordelijkheden

Informatiezoekgedrag •85% van de respondenten geeft aan te weten wat men moet doen als de sirene op een ongebruikelijk tijdstip gaat •meerderheid volgt min of meer voorgeschreven procedure (naar binnen gaan, ramen en deuren sluiten en radio/tv aanzetten); maar 19% doet daarnaast ook andere dingen zoals kinderen in veiligheid brengen, bellen naar gemeente etc. •respondenten geven aan sirene niet goed te horen •slechts 30% van de respondenten geeft aan voldoende te weten om zelfredzaam te zijn als zich daadwerkelijk iets voordoet •slechts 30% geeft aan zélf de verantwoordelijkheid te hebben informatie in te winnen over risico’s; 96% geeft aan de informatie wél op prijs te stellen

Informatiezoekgedrag Bron: b&a

Gewenste communicatie •informatiebehoefte is groot; gemeente en bedrijven zijn gewenste afzenders •voorkeur voor schriftelijke communicatiekanalen (krant, folder, brief) •één keer per jaar of bij gewijzigde omstandigheden

Meerderheid (66%) heeft geen informatie ontvangen Gewenste communicatie Bron: b&a

Advies Samenvattend: •kennisgebrek risico’s en zelfredzaamheid •twijfels aan invloed en controle •zorgen over risico’s •onjuiste respons op sirene Paradox: •hoge informatiebehoefte •lage zoekbereidheid - voorkeur voor traditionele info-dragers Advies: •aantoonbare reden voor grotere inspanning op gebied van risicocommunicatie •communicatieplan: op maat van de doelgroep, gericht op gedragsverandering, veelheid aan communicatiemiddelen

Actieplan Risicocommunicatie

Uitgangspunten en legitimering •het Actieplan Risicocommunicatie is gericht op het kweken van begrip voor het bestaan van risico’s, het draagvlak voor crisisbeheersende maatregelen en het verhogen van zelfredzaamheid onder de bevolking •het Actieplan gaat uit van de 19 bekende maatramptypen •als mensen weten wat zij moeten doen tijdens een crisis, dan raken ze minder snel in paniek en is de kans op adequaat handelen groter •de gemeente communiceert op eigen initiatief (en ongevraagd) met mensen die aan een risico blootstaan •de overheid is wettelijk verplicht en heeft de bestuurlijke verantwoordelijkheid burgers te informeren over risico’s •het Actieplan sluit aan bij wat in de regio en daarbuiten is bedacht en beschikbaar is

Efficiëntie en eenduidigheid •verspilling van mens- en denkkracht om in elke gemeente te komen tot een eigen plan •voordeel boeken door uitwisselen en gezamenlijk inkopen van middelen •vanuit optiek van hulpverleningsinstanties en bedrijfsleven is het wenselijk dat de 20 gemeentelijke overheden op een vergelijkbare wijze uitvoering geven aan de risicocommunicatie •risico’s laten zich weinig gelegen aan gemeentegrenzen

Plan van aanpak •wie (doelgroepen) •wat (boodschap) •met welke effecten (doelstellingen) •via welke middelen •op welk moment

Doelgroepen •betrokkenen binnen gemeentegrens (primaire doelgroep); inwoners 18+, omwonenden risicolocaties, bewoners woon- en zorgcentra, directies organisaties wonen, zorg, welzijn en onderwijs, leden van buurtraden, klankbordgroepen en belangengroepen etc. •betrokkenen binnen gemeentelijke organisatie (secundaire doelgroep); gemeenteraadsleden, ambtenaren integrale veiligheid/crisisbeheersing, ambtenaren voorlichting etc. •betrokken instanties binnen VRR (tertiaire doelgroep); DCMR Milieudienst Rijnmond, Leden Stuurgroep Veiligheid Deltalinqs, Directies Openbaar Vervoer, Havenbedrijf Rotterdam etc.

Rollen •meeweters; degenen die van info moeten worden voorzien •meedenkers; leveren vanuit eigen optiek een inhoudelijke inbreng •meewerkers; spelen een rol in de uitvoering door het beschikbaar stellen van menskracht, middelen of deskundigheid •meebeslissers; degenen die beslissingen nemen over het risicocommunicatieproject

Boodschappen en middelen •per doelgroep zijn, gegeven de geformuleerde doelstellingen, boodschappen geformuleerd •er is aangeven met welke boodschappendragers (middelen, activiteiten) de boodschap onder de aandacht komt van de verschillende doelgroepen •doelgroepen, rollen, boodschappen en middelen zijn samengevat in een aantal matrices

Kalender Indicatie van de voortgang inzake het Actieplan: •april/mei besluitvorming Dagelijks en Algemeen Bestuur •junialle gemeenten – communicatieafdelingen en ambtenaren Openbare Orde en Veiligheid - worden geïnformeerd over acties die VRR voor haar rekening neemt inzake het Actieplan •aug./sept.communicatieafdelingen van alle gemeenten brengen onder andere het volgende in kaart: contactgegevens van klankbordgroepen/belangengroepen en bedrijven/organisaties die staan vermeld op de risicokaart; tevens zorgt elke gemeente er voor dat de Denk Vooruit- campagne op de website van de gemeente te vinden is •sept./jan. VRR Stafdirectie Risico- en Crisisbeheersing laat producties ontwikkelen die de gemeenten kunnen gebruiken in hun risicocommunicatie •februariuitrollen communicatietrajecten gericht op specifieke doelgroepen