Praktische toepassing in een woonzorgcentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Analyse klantgerichte websites
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Ondernemen in de praktijk
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
EVC ACV seminarie Brugge
HR Beleid Nathalie Slechte
Do’s van recruitment Bepaal een duidelijke wervingstrategie
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
Marketing Werkgroep 6.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
plaats datum naam trainer
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Van de juridisch dienstverlener
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Kennis is macht? De rol van informatie
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Employer branding in de voedingsindustrie IPV - Henk Dejonckheere en Ellen Fels Winston Wolfe - Mathias Vermeulen VOKA - 18 september.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Waarden & organisatiecultuur
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Meet & Greet MANAGER KATTEVENNEN EN COSMODROME STAFMEDEWERKER VRIJETIJDSONTHAAL EN TOERISME.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Scafom-rux is een toonaangevend internationaal familiebedrijf die haar klanten in de bouw en industrie, wereldwijd bedient met geavanceerde en moderne.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Praktische toepassing in een woonzorgcentrum Employer branding Praktische toepassing in een woonzorgcentrum

“Employer Branding is het promoten, binnen én buiten de onderneming, van een duidelijk beeld over wat de onderneming verschillend maakt als werkgever”. FPPW - Ugent

Wat is employer branding? Employer brand = werkgeversmerk Iedere organisatie heeft een employer brand Werken aan employer branding is het werkgeversmerk zó sturen dat men de juiste mensen aantrekt én behoudt Lange termijn effect: nu starten met employer branding => pas na 2-3 jaar effect Arbeidsmarktcommunicatie en - marketing

Methodiek employer branding 1. DOELGROEP BEPALEN Wie zou moeten solliciteren? Wie zou moeten blijven werken in het wzc? 2. DIMENSIES BEPALEN Welke instrumentele en symbolische dimensies zijn relevant? Doelgroepen bevragen via focusgroepen

Methodiek employer branding 3. ENQUÊTE Enquête opmaken voor bevraging interne en externe doelgroep 4. ANALYSE Analyse => bepaling van die elementen die de aantrekkelijkheid als organisatie bepalen => weerhouden van de krachtigste elementen

Methodiek employer branding 5. BENCHMARK Via benchmark met concurrenten op de elementen die in de analyse naar voor kwamen Opmaak van onderscheidende elementen identificeren => Onderscheid op de arbeidsmarkt van het “employer brand”

Methodiek employer branding 6. STERK WERKGEVERSMERK Value proposition Interne en externe communicatie

Beperkingen Budget Gespecialiseerd personeel (communicatiedeskundige, HR-medewerker..) Minder sterke kennis van arbeidsmarkt Tijd …

Mogelijkheden Samenwerking met andere openbare wzc, gemeente Website Stagiair personeelswerk of stagiair communicatie Goede praktijken van anderen gebruiken als uitgangspunt (warm water..) Verdeling van taken – eigen medewerkers Vrijwilligers …

1. Doelgroep bepalen Strategische personeelsplanning Wie willen we aantrekken (welk profiel?) Wie willen we houden? Pas afgestudeerd, jong, wat ouder en meer ervaren Gespecialiseerd – algemene kennis Flexibele medewerker (vb pool) Leergierige of minder ambitieus Deeltijdse medewerkers Mensen die nu in ziekenhuis, thuiszorg werken.. Strategische personeelsplanning

Oefening 1 Welke doelgroepen wilt u aantrekken? ………………………………………………………… Welke medewerkers wilt u zeker behouden?

2. Dimensies bepalen

2. Dimensies bepalen Instrumentele elementen: Lonen en extra-legale voordelen Verlofregeling Uurregeling Carrièremogelijkheden Opportuniteiten …. => Kosten-baten analyse => In kaart brengen beperkingen en verschillen met andere voorzieningen (ziekenhuis, thuiszorg..) benoemen => Meenemen in employer branding

2. Dimensies bepalen Symbolische elementen = “cultuur” Hoe ervaren mensen deze organisatie en hoe plaatsen ze de organisatie tegenover andere? Op basis van geleverde diensten, werknemers, concurrentiepositie, klanten, sociale info… worden volgende kenmerken toegeëigend: Oprechtheid Innovativiteit Creativiteit Bekwaamheid Robuustheid

2. Dimensies bepalen = Waarom bij deze organisatie? Functionele elementen (kosten-baten) + symbolische elementen (de “klik”) Pas afgestudeerden: weinig kennis van functionele elementen, voor hen is de vraag: “past deze organisatie bij mijn persoonlijkheid?” belangrijker Belang van de symbolische kenmerken Kans voor employer branding

Oefening 2 en 3: bedrijfscultuur In volgende filmpjes wordt een bedrijfscultuur in een woonzorgcentrum en een thuiszorgdienst in kaart gebracht Oefening 1 Probeer aan de hand van de beelden te achterhalen welke bedrijfscultuur men wil uitdragen Zet dit af tegen de perceptie die u heeft van uw eigen bedrijfscultuur Oefening 2: Vat uw bedrijfscultuur samen in 10 woorden

Compostela Familiehulp

3. Enquête Vraagstelling opbouwen rond instrumentele en symbolische dimensie Focusgroep samenstellen voor opbouw vragenlijst en validatie (draagvlak, verschillende stakeholders bij betrekken, management, middenkader, werkvloer) Doelgroepen bevragen Eigen medewerkers Sollicitanten Stagiairs, jobstudenten Werkzoekenden

4. Analyse Aflijnen welke elementen (instrumentele en symbolische) de aantrekkelijkheid van het woonzorgcentrum bepalen) Krachtigste naar boven brengen => deze uitwerken Vb. wij werken samen Vb. wij hebben flexibele uurroosters

5. Benchmark Vergelijking met ‘concurrentie’ Hoe zich onderscheiden van organisaties die eigenlijk hetzelfde aanbieden? Voorbeeld van automobielsector: wagens gelijken op elkaar, maar men zet kleine verschillen extra in de verf

Minder verbruik, minder CO2? Op de Volvo modellen kunt u rekenen Audi bouwt verfijnde, aantrekkelijke, gesofisticeerde en technisch perfecte wagens

6. Employer branding invoeren Value proposition bepalen => sterk werkgeversmerk Interne en externe communicatie verzorgen Evalueren Bijsturen

6. Employer branding invoeren Sterk werkgeversmerk = ‘value proposition’ : alle krachtige elementen kernachtig en begrijpbaar samenvatten Een, twee of drie woorden “dit is wat ons anders maakt” Vb: “samen zorgen we voor u”

Oefening 4 Bedenk een slogan van maximaal 5 woorden die een woonzorgcentrum beschrijft: …………………………………………………………… (in wat onderscheidt de cultuur in uw woonzorgcentrum zich in dat van een ziekenhuis, van een vzw woonzorgvoorziening, van een thuiszorgdienst?)

6. Employer branding invoeren Interne en externe communicatie Inrichting gebouw en kantoor Reclameboodschappen Getuigenissen van medewerkers Website Bedrijfskrant Advertenties Facebook – Linkedin

6. Employer branding invoeren Interne communicatie: Werkoverleg Personeelsbijeenkomst (toespraken) Personeelsblad Mededelingen van het management Nieuwsbrieven (per dienst / per thema) Memo & informatienota Mededelingenbord Informatie op de loonbrief

Interne communicatie: Personeelsgids Jaarverslag Posters en affiches Interne folders Interne infolijn Mobiele telefoons / SMS Intranet E-mail E-zine ……….

Externe communicatie: Briefwisseling Website Opendeurdagen Mond aan mondreclame Bill-board / spandoek Personeelsadvertenties Nieuwsbrief Scholen Publicaties in kranten en tijdschriften TV, radio …..….

Oefening 5 Lijst op welke interne en externe communicatiemiddelen u kan gebruiken Maak een prioriteitenlijst op voor: Interne communicatie Externe communicatie

6. Employer branding invoeren Evalueren en bijsturen: Nagaan of het werkgeversmerk nog voldoende sterk is Strategisch wapen in een evoluerende maatschappij Moderne communicatiemiddelen evolueren, trend mee opvolgen Intern onderzoek voor blijvende aansluiting cultuur en merk

Je ex-collega’s missen je… Een klein, regionaal ziekenhuis op zoek naar 49 extra verpleegkundigen. Wat een ‘mission impossible’ leek, kreeg het Regionaal ziekenhuis Sint Maria Halle uiteindelijk vlot voor elkaar. Hoe? Door eerst een goed imago te zaaien, en dan werknemers te oogsten. Een inspirerend relaas voor elke werkgever op zoek naar zijn witte raven… Hoe? Lees meer op: http://vdab.be/magezine/nov11/ex.shtml Wees creatief!

Bronnen “Employer branding, hoe begint u ermee?” HR Square, 2012 Van Hoye, G., & Lievens, F. (2011) Rekrutering en employer branding. In F. Lievens, Human Resource Management Back to Basics (pp.102-141).Tielt, LannooCampus. www.vdab.be Competenties in competitie, doe- en denkboek competenties invoeren in KMO, Unizo HRM-coach, 2009