BKK Conferentie Kinderopvang werkt! Implementatie pedagogisch kader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Realisatie kindcentrum
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
TussenSchoolse Opvang Ichtusschool 21 oktober 2008 Saskia Delies.
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Leer- werkplaats MPG aanpak
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Projectweek.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
SOO werkgroep imago kinderopvang 2011 Resultaten werkgroep IMAGO Kinderopvang.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Thermometer Presentatie Thermometer Introductie Vlietland Ziekenhuis
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Welkom Een middag powerpoint.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Presentatie Bijeenkomst 1
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Monitor BoekStart meting 2016 Nicolien de Pater Landelijk contactpersoon Monitor BoekStart.
Mondzorg - persoonsgericht
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Freekids Kinderopvang
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
studieochtend Lidwinaschool 17 november 2010
Ouders en school samen Maart 2016
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

BKK Conferentie Kinderopvang werkt! Implementatie pedagogisch kader 23 november 2012 Implementatie pedagogisch kader in de praktijk Judith Maas

Kinderopvang 2Samen, Den Haag > 60 locaties: kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, peuterspeelzalen Ongeveer 2700 (bezette) kindplaatsen Ongeveer 750 medewerkers (+ oproep 150) Afdeling Innovatie, Pedagogiek en Kwaliteit Pedagogisch projectbegeleider 2

Implementatie pedagogisch kader in de praktijk Kinderopvang 2Samen Inhoud presentatie Implementatie pedagogisch kader in de praktijk Proces Middelen Terugblik 3

Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar Kinderopvang 2Samen Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar Elly Singer en Loes Kleerekoper. Iedere kinderopvangorganisatie en elke locatie dagopvang heeft het boek in 2009 cadeau gekregen van BKK. 4

Hoe bouwen we verder aan pedagogische kwaliteit? Kinderopvang 2Samen Hoe bouwen we verder aan pedagogische kwaliteit? Doelen Pedagogische kwaliteit en professioneel handelen versterken. Zowel individueel als in het team. Handelen beter kunnen verwoorden. Thema’s bespreken pedagogisch kader. 5

Keuze voor E-learning & Web-TV E-learning Kinderopvang 2Samen Keuze voor E-learning & Web-TV E-learning Een vorm van deskundigheidsbevordering in een digitale omgeving, via internet of intranet. Web-TV: E-learning over hoofdstukken uit het Pedagogisch kader voor kindercentra 0-4 jaar. 12 afleveringen met Elly Singer. Bevat een interview met een deskundige, videomateriaal, kennistoets & artikelen. 6

Voortraject implementatie Alle E-learning afleveringen bekeken. Kinderopvang 2Samen Voortraject implementatie Alle E-learning afleveringen bekeken. Bijeenkomst met Kinderopvangacademie, MT en leidinggevenden. Met leidinggevenden interne pilot E-learning. Met leidinggevenden en p.m.-ers.

Een greep uit wat is besproken: Kinderopvang 2Samen Een greep uit wat is besproken: Sluit naadloos aan op kader en beleidsplan. Meer praktisch dan theoretisch. In pilot E-learning enthousiast ontvangen. Modern. Voorwaarde is goed kunnen inloggen/techniek. Tijdstip van bekijken naar eigen keuze. Afleveringen duren 20-30 minuten, is lang. 8

En….individueel leren via de computer is niet voldoende. Kinderopvang 2Samen En….individueel leren via de computer is niet voldoende. Combineren met collectief leren in het team. 9

Vervolg implementatietraject Looptijd 3 jaar- 4 afleveringen per jaar. Kinderopvang 2Samen Vervolg implementatietraject Looptijd 3 jaar- 4 afleveringen per jaar. Organisatiebreed invoeren – 600 medewerkers. Centrale aansturing van thema’s. Verplichte deelname. Kijktijd” is alleen 1e jaar gefaciliteerd (1/2 uur). Werkvormen voor leidinggevenden in team. Interne werkgroep ontwikkelen werkvormen. 10

Werkvormen bij aflevering 12 Kinderopvang 2Samen Werkvormen bij aflevering 12 Opbouw per werkvorm 12. Inrichting en ruimtegebruik Titel, doel, werkwijze, tips uitvoering 1. Meer verdiepingsvragen erbij (o.a. over hoe vaak veranderen). Verwijzen naar: beleid, scholing, producten organisatie 2. Op bezoek in andere groep en 4 tops en 2 tips opschrijven. 3. Vijf foto’s maken vanuit perspectief kind. 4. Huishoek verrijken met echte spelmaterialen. 5. Creëren van een eenvoudig verstopplekje voor kind. 6. Ruimte-analyse afnemen met geschoolde collega. 11

Werkvormen bij aflevering 2 Kinderopvang 2Samen Werkvormen bij aflevering 2 Opbouw werkvorm 2. Wennen, begroeten en afscheid nemen Titel, doel, werkwijze, tips uitvoering Meer verdiepingsvragen erbij (o.a. over emoties, rituelen). Verwijzen naar: beleid, scholing, producten organisatie Wenprotocol bespreken en hoe hiermee om te gaan? Praat- en kijkposter maken over onderwerp. “Welkom” op bord in meerdere talen voor ouders maken. Rollenspel omgaan met ouders. 3 casussen in de praktijk. 12

Sfeer – brainstorm - flap Veel deelnemers Leren werkvormen maken Kinderopvang 2Samen Werkgroep Sfeer – brainstorm - flap Veel deelnemers Leren werkvormen maken Wat ze zien in de praktijk Agenda

Enquête p.m.-ers n=229 (42,6% - vrijwillig) Kinderopvang 2Samen Enquête p.m.-ers n=229 (42,6% - vrijwillig) Kijken op de computer prettig 78.3 % Filmpjes met praktijkvoorbeelden leuk 68.1% Individueel leren in combinatie team helpt om pedagogische inhoud op te nemen 51.9% Meerwaarde: vooral opfrissen kennis en weer enthousiast geworden over onderwerp 75,7% Niet veel p.m.-ers worden zenuwachtig van de toets 7.7% 14

Enquête leidinggevende n=24 (77%) Accent in aansturing Kinderopvang 2Samen Enquête leidinggevende n=24 (77%) Accent in aansturing Motiveren/inspireren door voorbeeldhouding 50% Ondersteunen door uitleg te geven over pedagogische inhoud 46% Controleren, door te kijken naar de deelnamecijfers 42% Door praktisch te helpen bij computerproblemen en vragen. 25% 15

Werken met werkgroep (ook MT erin)? Goed plannen, langdurig traject. Kinderopvang 2Samen Wat vind ik nu zelf? Opnieuw doen? Centraal gestuurd? Werken met werkgroep (ook MT erin)? Goed plannen, langdurig traject. Verbindingen proberen te maken. 16

Hoe ben of ga jij aan de slag met het pedagogisch kader? Kinderopvang 2Samen Afsluitend: Hoe ben of ga jij aan de slag met het pedagogisch kader? 17