Speerpunten Om aandacht voor een van onze speerpunten in ons curriculum te vergroten hebben we verschillende stappen genomen. Het gaat hier om het speerpunt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Advertisements

door: Roderick Juffermans
Werkvormen als vanzelf
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Workshop OGW in de klas..
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
Een lessenserie van drie lessen
Effectieve instructie
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
PRESENTEREN.
Deltion College Engels A1 Spreken/ [Edu/001] thema: My name is…
Korte introductie tot het principe
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Trainingspresentatie
met studievaardigheden
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Anders kijken, anders doen
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Welkom! Neem plaats in de kring.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Beeld magazine.
Een instructie schrijven
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Welkom instructeurs!.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Mijn visie op onderwijs
Trainingspresentatie
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Persoonlijke doelen maken
Workshop creativiteit
ADL Les 1.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
ADL Les 1.
Workshop Leidraad EMB in het Vizier Mia Nijland & Lisa Delmée
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Speerpunten Om aandacht voor een van onze speerpunten in ons curriculum te vergroten hebben we verschillende stappen genomen. Het gaat hier om het speerpunt PersoonsGerichte Praktijkvoering (PGP) ofwel Person-Centred Practice  van McCormack & McCance uit 2017.

Wat versta jij onder PersoonsGerichte Praktijkvoering Inventariseer op creatieve manier wat er verstaan wordt onder PersoonsGerichte Praktijkvoering (of een ander speerpunt).

Omzetten van Engels naar Nederlands Wat is PGP? Omzetten van Engels naar Nederlands Kom tot een duidelijke definitie, kies een theorie/model/raamwerk en neem dat als leidraad. FHMG koos voor het raamwerk van McCormack & McCance. Het raamwerk is door Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid naar het Nederlands vertaald, onder goedkeuring van McCormack & McCance. Het betreft het raamwerk Person-Centred Practice van McCormack & McCance uit 2017: McCormack, B., & McCance, T. (2017). Person-Centred Practice in Nursing and Health Care: Theory and Practice (Second ed.). Oxford: Wiley Blackwell.

Wat is PGP? impliciet expliciet impliciet expliciet impliciet expliciet impliciet expliciet Waar in het curriculum zit het raamwerk van Persoonsgerichte Praktijkvoering? 3. Geef alle vakken/lessen/trainingen uit het curriculum een plaats op een wand Geef met post-its aan of het speerpunt impliciet of expliciet aan bod komt. Hiervoor zijn betrokken docent, productbeheerders, eigenaren van het onderwijs uitgenodigd.

Omzetten van Engels naar Nederlands Wat is PGP? Omzetten van Engels naar Nederlands Kom tot een duidelijke definitie, kies een theorie/model/raamwerk en neem dat als leidraad. FHMG koos voor het raamwerk van McCormack & McCance. Het raamwerk is door Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid naar het Nederlands vertaald, onder goedkeuring van McCormack & McCance. Het betreft het raamwerk Person-Centred Practice van McCormack & McCance uit 2017: McCormack, B., & McCance, T. (2017). Person-Centred Practice in Nursing and Health Care: Theory and Practice (Second ed.). Oxford: Wiley Blackwell.

Waar in het curriculum zit het raamwerk van Persoonsgerichte Praktijkvoering? Wat is PGP? Wat ga je concreet in je lessen “anders” doen waardoor dit onderdeel uit het raamwerk nadrukkelijker aan bod komt? Geef elkaar tips hoe je dit kunt toepassen in je lessen. impliciet / expliciet / hoe maken we het explicieter? 4. Bedenk waar je de aandacht explicieter kan maken en geef de makers/productbeheerders van het onderwijs de opdracht hier expliciete aandacht aan te besteden (teksten, opdrachten). Denk ook aan de praktijkopdrachten. Hoe laat je het raamwerk praktisch aan bod komen, in de lessen en in de praktijk? Hoe leg je de link tussen praktijkopdrachten en het raamwerk?

Kijk door het RAAM en WERK Waar in het curriculum zit het raamwerk van Persoonsgerichte Praktijkvoering? impliciet expliciet hoe maken we het explicieter? Wat is PGP? Kijk door het RAAM en WERK Pak een strookje en bespreek waar in het raamwerk deze thuishoort Bespreek vervolgens waar in het leerarrangement dit onderdeel terugkomt. Omzetten van Engels naar Nederlands Hoe laat je het raamwerk praktisch aan bod komen, in de lessen en in de praktijk? Hoe leg je de link tussen praktijkopdrachten en het raamwerk? 5 Ga praktisch aan de slag met het speerpunt. Laat de docenten de meerwaarde van een praktische gebruik inzien en laat ze dit meenemen op school en de praktijk.

Wat is PGP? Doe regelmatig zo’n praktische oefening. FHMG heeft een folder laten maken: het kruis in het midden van de sheet. Dat wordt in de lessen door docenten erbij gepakt en wordt ook in de praktijk gebruikt.

Kijk door het RAAM en WERK Waar in het curriculum zit het raamwerk van Persoonsgerichte Praktijkvoering? impliciet expliciet hoe maken we het explicieter? Wat is PGP? Kijk door het RAAM en WERK Pak een strookje en bespreek waar in het raamwerk deze thuishoort Bespreek vervolgens waar in het leerarrangement dit onderdeel terugkomt. Omzetten van Engels naar Nederlands Blijf regelmatig zo’n praktische oefening doen en betrek iedereen. Er zijn workshops gegeven aan docenten én in de praktijk. Hoe laat je het raamwerk praktisch aan bod komen, in de lessen en in de praktijk? Hoe leg je de link tussen praktijkopdrachten en het raamwerk? Wat ga je concreet in je lessen “anders” doen waardoor dit onderdeel uit het raamwerk nadrukkelijker aan bod komt? Geef elkaar tips hoe je dit kunt toepassen in je lessen.

Kijk door het RAAM en WERK Waar in het curriculum zit het raamwerk van Persoonsgerichte Praktijkvoering? impliciet expliciet hoe maken we het explicieter? Wat is PGP? Kijk door het RAAM en WERK Pak een strookje en bespreek waar in het raamwerk deze thuishoort Bespreek vervolgens waar in het leerarrangement dit onderdeel terugkomt. Omzetten van Engels naar Nederlands Er ís aandacht voor ons speerpunt PersoonsGerichte Praktijkvoering. Docenten zien de meerwaarde van dit praktische raamwerk en nemen dit mee op school en in de praktijk. We kijken door het RAAM en WERKen. En hoe zit dat met jullie speerpunt? Hoe laat je het raamwerk praktisch aan bod komen, in de lessen en in de praktijk? Hoe leg je de link tussen praktijkopdrachten en het raamwerk? Wat ga je concreet in je lessen “anders” doen waardoor dit onderdeel uit het raamwerk nadrukkelijker aan bod komt? Geef elkaar tips hoe je dit kunt toepassen in je lessen. ©vM FHMG