Hoe kom ik tot een P+Fiets? Rob de Vree, 16 februari 2016
Vooraf
Welke stappen zijn nodig? 1. Scherpstellen 2. Verkennen (de markt) 3. Conceptuele uitwerking en go/no go 4. Realisatie en exploitatie
1. Scherpstellen Waarom een P+Fiets? (de WHY) Wat willen we ermee bereiken? Inzicht in (mogelijke) rollen en verantwoordelijkheden Op welke doelgroep richten we ons? Welke voorwaarden geven we mee? Doelgroep en probleem Te ver om te fietsen, geen OV en met auto geeft: Of verkeershinder op de route of in stedelijk gebied Of parkeerbeperkingen (plaats, geld) Verkeershinder op de route in het stedelijk gebied. Voorwaarden: probeer het zoveel mogelijk open te houden. Zeg niet waar een locatiemoet komen, geef hooguit aan waar het niet kan
Scherpstellen - 2 Onderzoek algemeen: Verkeerskundig (stromen, knelpunten, ontwikkelingen) Wat weten we van en via werkgevers (woon-werk, reisgedrag,..) Inpassing in (parkeer)beleid Parkeervoorzieningen, parkeerbeleid, blauwe zones, vergunningen, uitwijkmogelijkheden, informele P&R etc. Consistentie (voorkomen perverse prikkels) Wat is de plek van een P+Fiets in het geheel? Alleen bij de juiste gemeentelijke condities is een Park & Bike locatie ook op langere termijn commercieel te exploiteren. Een paar voorbeelden: • Lage parkeertarieven in de binnenstad -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage; • Ruime parkeernormen voor werkgevers -> beperkte kans op een business case -> hoge • Veel locaties voor gratis parkeren in en om het centrum van Arnhem -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage; • Beperkte betrokkenheid van de politiek -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage.
2. Verkennen Uitgangspunten: Ga uit van een commerciële exploitatie op langere termijn Begin bij werkgevers en werknemers die te kampen hebben met een parkeerprobleem en waarvan de werknemers hun auto niet dichtbij de werklocatie kunnen parkeren Maar ook: durf (een beetje) los te laten!
Nodig: win-win-win
Verkenning: doelgroep(en) Werknemers, zakelijke bezoekers, toeristen, … Segmenteren van de doelgroep(en). Werknemer: - Woon-werk > 20 kilometer OV is geen serieus alternatief Auto geeft beperkingen (verkeershinder, parkeerbeperkingen) Is er een probleem? Behoefte? Gebruikerseisen? Motieven werknemer - kosten parkeren/ geen parkeermogelijkheid - auto/ fiets in de keten biedt meer vrijheid dan openbaar vervoer. - vitaliteit en gezondheid
Verkenning: doelgroepen (werknemer)
Verkenning: werkgevers Waar spreek je werkgevers op aan? Wat speelt er bij een werkgever? Duurzaamheid MVO en Imago Vitale & gezonde medewerkers Oplossing parkeerprobleem Kostenbesparing Medewerker tevredenheid Flexibiliteit Bereikbaarheid Motieven werkgever in Leeuwarden (vetgedrukt): - Goed werkgeverschap - vitaliteit en gezondheid - parkeerproblemen
Werkgevers - 2 Haalbaarheid en betalingsbereidheid Onder welke voorwaarden? Koppeling met kosten parkeren in omgeving. Zijn deze laag, dan de betalingsbereidheid ook en andersom Uitwijkmogelijkheden? Gratis parkeren in wijken nabij kantoor? Meedenken over fiscale gevolgen Bijtelling WKR Wensen en eigen t.a.v. technische inrichting P&B in Leeuwarden: 400 per plek door werkgever; totaal is 1100 (Beter Benutten)
Werkgevers - 3 Organisatie
Verkenning: Markt Leren van voorbeelden elders Welke mogelijkheden zijn er? Waar ziet de markt kansen? P+Fiets, P&R, .. Investeringsbereidheid potentiële exploitanten
Verkenning - resultaten Inzicht in: Kansen Omvang (potentieel) Risico’s Keuzes (systemen) Investeringen en exploitatie perspectief
3. Conceptuele uitwerking – overheid Passen uitkomsten in bestaand parkeerbeleid? Gaan we beleidsdoelen hiermee helpen realiseren? Is duidelijk welke ruimte er is/moet zijn voor een exploitant? (kortingspas, sponsoring?). Willen we dat? Waar investeren we zelf in? (opstart, communicatie en marketing, routering en bewegwijzering?) DBFM
Concept – werkgevers Sluit het concept aan op doelen organisatie? Is het betaalbaar (tenminste kosten neutraal)? – Business case! Is het makkelijk te integreren in bestaande systemen? Terugkoppeling op daadwerkelijk gebruik en feedback op organisatiedoelen?
Concept – Gebruiker (werknemer) Eenvoud, gemak en (positieve) prikkels Financieel haalbaar Indien haalbaar: probeeraanbod en follow – up Keuzevrijheid Koppel extrinsiek aan intrinsiek
Maak de Businesscase Park&Bike Leeuwarden: Gemiddeld 110 spitsmijdingen per dag Groei in gebruik: van dertig (2012) naar 47 (2014) naar 72 (augustus 2015).
Samenvattend Start met scherpstellen en een marktverkenning P+Fiets staat niet op zich maar is onderdeel van… Sluit aan op energie die er is: is er een probleem? Zo ja, doorpakken. Maak de business case! Zijn uitkomsten acceptabel voor alle partijen? Durf klein te beginnen (overzichtelijk, focus, beperkte risico’s, flexibel snelle start mogelijk) Bij energie: Motivaties: breed, maar vooral koppelen aan de problemen die de automobilist ervaart
Tot slot: beschouw het als ‘nooit af’ Blijf betrokken Organiseer ‘feestjes’ Maak een verhaal met de werkgevers en werknemers Ambassadeurs (bij doorontwikkeling) Zoek de Vuja de! © GT “Wat als we besluiten dat alles nooit af hoeft, maar alleen iedere week een stukje beter?” Aslander en Witteveen