Hoe kom ik tot een P+Fiets?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
Nieuwe impulsen voor de fiets
Heeft u de aap van het verzuim op uw nek?
Medezeggenschap en de Benchmark
Marco Oving Projectleider
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Nijverdal, september 2006 Ruimte voor de jeugd Wie, wat, waar en wanneer?
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Investeerders in duurzame energiesystemen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Inspreeknotitie Werkgroep Floriade Platform Filmwijk 25 juni Filmwijk in het groen.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Presentatie| door: Verkenning ontwikkeling Dorpscentrum - Multifunctionele Accommodatie Kloetinge 2015.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
H7 Organiseren.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Agenda Wat is Bovag Leasefiets Welke producten Verrekening tussen werkgever en werknemer Rondvraag.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Big Data of Verkeersmodellen
Huur- en deelfietsinitiatieven
Webinar Spits mijden in Arnhem
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Nationaal Parkeercongres 2017
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Presentatie bedrijfsplan
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Business case Enterprise Service Bus
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Reflector Big Five Personality
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Een succesvolle e-bikeproef
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Overzicht gedragingen per competentie
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hoe kom ik tot een P+Fiets? Rob de Vree, 16 februari 2016

Vooraf

Welke stappen zijn nodig? 1. Scherpstellen 2. Verkennen (de markt) 3. Conceptuele uitwerking en go/no go 4. Realisatie en exploitatie

1. Scherpstellen Waarom een P+Fiets? (de WHY) Wat willen we ermee bereiken? Inzicht in (mogelijke) rollen en verantwoordelijkheden Op welke doelgroep richten we ons? Welke voorwaarden geven we mee? Doelgroep en probleem Te ver om te fietsen, geen OV en met auto geeft: Of verkeershinder op de route of in stedelijk gebied Of parkeerbeperkingen (plaats, geld) Verkeershinder op de route in het stedelijk gebied. Voorwaarden: probeer het zoveel mogelijk open te houden. Zeg niet waar een locatiemoet komen, geef hooguit aan waar het niet kan

Scherpstellen - 2 Onderzoek algemeen: Verkeerskundig (stromen, knelpunten, ontwikkelingen) Wat weten we van en via werkgevers (woon-werk, reisgedrag,..) Inpassing in (parkeer)beleid Parkeervoorzieningen, parkeerbeleid, blauwe zones, vergunningen, uitwijkmogelijkheden, informele P&R etc. Consistentie (voorkomen perverse prikkels) Wat is de plek van een P+Fiets in het geheel? Alleen bij de juiste gemeentelijke condities is een Park & Bike locatie ook op langere termijn commercieel te exploiteren. Een paar voorbeelden: • Lage parkeertarieven in de binnenstad -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage; • Ruime parkeernormen voor werkgevers -> beperkte kans op een business case -> hoge • Veel locaties voor gratis parkeren in en om het centrum van Arnhem -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage; • Beperkte betrokkenheid van de politiek -> beperkte kans op een business case -> hoge financiële bijdrage.

2. Verkennen Uitgangspunten: Ga uit van een commerciële exploitatie op langere termijn Begin bij werkgevers en werknemers die te kampen hebben met een parkeerprobleem en waarvan de werknemers hun auto niet dichtbij de werklocatie kunnen parkeren Maar ook: durf (een beetje) los te laten!

Nodig: win-win-win

Verkenning: doelgroep(en) Werknemers, zakelijke bezoekers, toeristen, … Segmenteren van de doelgroep(en). Werknemer: - Woon-werk > 20 kilometer OV is geen serieus alternatief Auto geeft beperkingen (verkeershinder, parkeerbeperkingen) Is er een probleem? Behoefte? Gebruikerseisen? Motieven werknemer - kosten parkeren/ geen parkeermogelijkheid  - auto/ fiets in de keten biedt meer vrijheid dan openbaar vervoer.  - vitaliteit en gezondheid

Verkenning: doelgroepen (werknemer)

Verkenning: werkgevers Waar spreek je werkgevers op aan? Wat speelt er bij een werkgever? Duurzaamheid MVO en Imago Vitale & gezonde medewerkers Oplossing parkeerprobleem Kostenbesparing Medewerker tevredenheid Flexibiliteit Bereikbaarheid Motieven werkgever in Leeuwarden (vetgedrukt): - Goed werkgeverschap - vitaliteit en gezondheid - parkeerproblemen

Werkgevers - 2 Haalbaarheid en betalingsbereidheid Onder welke voorwaarden? Koppeling met kosten parkeren in omgeving. Zijn deze laag, dan de betalingsbereidheid ook en andersom Uitwijkmogelijkheden? Gratis parkeren in wijken nabij kantoor? Meedenken over fiscale gevolgen Bijtelling WKR Wensen en eigen t.a.v. technische inrichting P&B in Leeuwarden: 400 per plek door werkgever; totaal is 1100 (Beter Benutten)

Werkgevers - 3 Organisatie

Verkenning: Markt Leren van voorbeelden elders Welke mogelijkheden zijn er? Waar ziet de markt kansen? P+Fiets, P&R, .. Investeringsbereidheid potentiële exploitanten

Verkenning - resultaten Inzicht in: Kansen Omvang (potentieel) Risico’s Keuzes (systemen) Investeringen en exploitatie perspectief

3. Conceptuele uitwerking – overheid Passen uitkomsten in bestaand parkeerbeleid? Gaan we beleidsdoelen hiermee helpen realiseren? Is duidelijk welke ruimte er is/moet zijn voor een exploitant? (kortingspas, sponsoring?). Willen we dat? Waar investeren we zelf in? (opstart, communicatie en marketing, routering en bewegwijzering?) DBFM

Concept – werkgevers Sluit het concept aan op doelen organisatie? Is het betaalbaar (tenminste kosten neutraal)? – Business case! Is het makkelijk te integreren in bestaande systemen? Terugkoppeling op daadwerkelijk gebruik en feedback op organisatiedoelen?

Concept – Gebruiker (werknemer) Eenvoud, gemak en (positieve) prikkels Financieel haalbaar Indien haalbaar: probeeraanbod en follow – up Keuzevrijheid Koppel extrinsiek aan intrinsiek

Maak de Businesscase Park&Bike Leeuwarden: Gemiddeld 110 spitsmijdingen per dag Groei in gebruik: van dertig (2012) naar 47 (2014) naar 72 (augustus 2015).


Samenvattend Start met scherpstellen en een marktverkenning P+Fiets staat niet op zich maar is onderdeel van… Sluit aan op energie die er is: is er een probleem? Zo ja, doorpakken. Maak de business case! Zijn uitkomsten acceptabel voor alle partijen? Durf klein te beginnen (overzichtelijk, focus, beperkte risico’s, flexibel snelle start mogelijk) Bij energie: Motivaties: breed, maar vooral koppelen aan de problemen die de automobilist ervaart

Tot slot: beschouw het als ‘nooit af’ Blijf betrokken Organiseer ‘feestjes’ Maak een verhaal met de werkgevers en werknemers Ambassadeurs (bij doorontwikkeling) Zoek de Vuja de! © GT “Wat als we besluiten dat alles nooit af hoeft, maar alleen iedere week een stukje beter?” Aslander en Witteveen