3. Kleurendenken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Generatief Leiderschap
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Aanpak voor een top team
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
….een korte presentatie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Succesvol communiceren met je klant!
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Samen innoveren: duurzaam samen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Onderwijsontwikkeling met ict in de bve
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
John P. Kotter Harvard Business School
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Leren veranderen Leon de Caluwe.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Denken over veranderen in vijf kleuren Dr. Léon de Caluwé
Coaching week Rotterdam Academy.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Team management system  Advising - Gathering and reporting information  Innovating - Creating and experimenting with ideas 
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Procesverbetering in de Zorg
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Behavior Based Safety Warehousing
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Process Mining.
Bondscoach Nederlands Vrouwenteam Hoofdcoach CTO Amsterdam
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Beter denken om beter te vergaderen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Cursus Interne auditor
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

3. Kleurendenken

Programma Kleurendenken Onderhandelen Intervisie

Veranderen Veranderen = de situatie wijzigen, van gedaante veranderen Veranderen is kijken, denken én doen

“70% van de veranderingstrajecten Veranderen “70% van de veranderingstrajecten loopt vast of levert niet het beoogde effect op

Faalkans Cultuurverandering 80% Strategie-implementatie 42% Herontwerp bedrijfsprocessen 35% Kostenreductie korte termijn 20% Lange termijn veranderingen 50% Ten Have & Visser 2004, 49 onderzoeksrapporten en 43.000 organisaties

Faalkans Resultaten artikel ‘The performance culture imperative’, Carolyn Aiken e.a., McKinsey & Company, 2007

Geeldrukdenken symboliek van macht de coalitievorming: ‘poldermodel’, compromissen, haalbare oplossingen ‘win/win’-situatie tot meerderheid politiek, draagvlak, sleutelfiguren uitonderhandelen van tegenstrijdigheden en conflicten manoeuvreren met machtsbalans, dominantie indien de macht is gevormd veranderingen afdwingen actietheorie: elke mens heeft eigen belangen, doelen, behoeften, wensen, keuzen verandermanager: onafhankelijk, mediator, arbiter, werken met derde partijen

Blauwdrukdenken maakbaarheid objectieve werkelijkheid resultaten SMART en vandaar uit: ‘soll’-benadering expertbenadering: voor alles bestaat de beste oplossing kwantitatieve benaderingen, BSC (Balance Score Cards), benchmarking, INK (Instituut Nederlandse Kwaliteit) en TQM (Total Quality Management) ‘management by objectives’ interventies analytisch, rationeel ‘meten is weten’ interventies: doelen stellen, actieplannen, rationele analyses, expertoordelen

Rooddrukdenken appèl doen op mensen, sociaal-psychologische druk; “wij”-gevoel werk en privé versmelten; match individu en organisatie (‘ruil’) talent development (POP) team building, zeepkistsessies, vrijdagmiddagborrels, sfeer verleiden en verlokken, stimuleren, straffen HRM-instrumenten: belonen, carrière, assessments, promotie, outplacement uitkomsten en processen matig voorspelbaar en beheersbaar verandermanager: zorgvuldig, mensgericht en vertrouwen wekkend

Groendrukdenken ontwikkeling leren en veranderen, lerende organisatie, zelfsturende teams gaming, coachen, feedback, reflectie (OD, Kolb, Senge) action learning (double loop learning) denken en doen verbinden: veranderen en leren vallen samen (Argyris) fouten maken moet, als je er maar van hebt geleerd! mechanisme veiligheid, kwetsbaarheid mensen bewust onbekwaam maken, leersituaties creëren andere manieren van doen eigen maken en afleren uitkomst moeilijk te voorspellen, motiveren, feedback faciliteren, experimenteren, leren in de breedste zin van het woord, reflectie, zijn veel gebruikte interventies verandermanager: coach en didacticus, schept ruimte en veiligheid

Witdrukdenken innovatie en transformatie, continue verandering, adaptief vermogen mensen als scheppers chaostheorie: dynamische evenwicht, zelforganisatie en complexe systemen met vele dimensies i.p.v. determinisme, mechanisch en lineair wereldbeeld netwerken en zelfsturing zelforganisatie: proces met interacties binnen een systeem volgens eigen gedragsregels zonder over all beeld dat voorschrijft over wat en hoe nieuwe structuren en gedrag door evolutie, vernieuwing, leren interventies: zoekconferenties, open spaces, storytelling

Onderzoek How valid are the questionnaires on the colors of change by Caluwé and Vermaak? Pietersen, B. (2013) 3.687 ingevulde tests mensen vullen in wat ze ‘denken dat ze handelen’ niet persé ‘hoe ze handelen’

Gemiddelde score Geel 13 Blauw 19 Rood 18 Groen 20 Wit 26

Enkele belangrijke significante uitkomsten: mannen en vrouwen Mannen zijn over het algemeen meer geel en blauw dan vrouwen. Vrouwen zijn meer groen en wit. Rood geeft geen verschil.

Enkele belangrijke significante uitkomsten: leeftijd Jonge (tot 34 jaar) respondenten hebben meer gele en blauwe voorkeuren.  Oudere (vanaf 45 jaar) respondenten hebben meer witte voorkeuren. Rood blijft constant ongeacht de leeftijd. De groene scores laten geen significante correlatie zien in relatie tot leeftijd.

Enkele belangrijke significante uitkomsten: sector Geel en blauw komen het meest voor in accountancy, auditing en professionele diensten. Geel en blauw komen het minst voor in onderwijs, consultancy en interim-management. Rood komt het meest voor in IT en ICT en het minst in consultancy en interim management. Groen zien we het meest in onderwijs. Wit het meest in consultancy en interim management. Groen en wit zien we het minst in accountancy en auditing.

Enkele belangrijke significante uitkomsten: functies Geel komt het meest voor bij interne staffunctionarissen en het minst bij lijnmanagers. Blauw komt het meest voor bij staffunctionarissen en het minst bij externe functies. Rood is het sterkst bij lijnmanagers en het zwakst bij externe functies. Groen is het sterkst bij externe functies en het zwakst bij staffunctionarissen. Wit komt het meest voor bij externe functies en het minst bij staffunctionarissen.

Onderhandelen

beweeglijk agressieve stijl analytisch agressieve stijl vechterig beweeglijk agressieve stijl analytisch agressieve stijl explorerend vermijdend joviaal coöperatievestijl ethisch overtuigende stijl coöperatief

analytisch-agressieve stijl Risico’s weinig flexibel, zelfde spoor weinig gevoel voor gespreksfeer ‘oude’ argumenten en visies harde feiten, cijfers logisch redeneren kwaliteit van argumenten heldere en logische procedures duidelijkheid beheerst uitgangspunten bewaart overzicht heeft alles op een rijtje Conflict? wil gelijk: bewijzen verzamelen, koppig, ontoegankelijk

ethisch-overtuigende stijl vertrouwen in anderen gemeenschappelijke belangen principes en idealen doortimmerde voorstellen laat zich niet beïnvloeden onafhankelijk denken Conflict? stug volhouden haakt ontmoedigd af buiten spel gezet Risico’s prekerig terugtrekken teleurgesteld raken ontoegankelijk nieuwe mogelijkheden geen ‘wisselgeld’ achter de hand ethisch-overtuigende stijl

joviaal-coöperatieve stijl Conflict? ontwapenend, innemend sfeer positief beïnvloeden goede persoonlijke relaties gevoelig argumenten van anderen flexibel akkoord gaan ontkent conflict Risico’s ontwijkt krachtmeting weinig verweer onduidelijk twijfelend joviaal-coöperatieve stijl

beweeglijk-agressieve stijl Risico’s bazig weinig ruimte voor anderen impulsief zaait verwarring opportunistisch Conflict? neemt initiatief en leiding speelt in op onverwachte gebeurtenissen en wendingen houdt onderhandelingen op gang doordrijven conflict uitvechten kemphaan-gedrag