Marketing in sociale media
Sociale media Websites die speciaal zijn ingericht voor onderlinge communicatie
Waarom een bedrijfspagina? Lid van de gemeenschap zijn Goedkope manier om met de merknaam aanwezig te zijn Veel verkeer via deze media Laten zien dat jullie ter zake kundig zijn Direct en persoonlijk met klanten communiceren Volgen wat mensen over je zeggen, daarop reageren Mogelijke klanten vinden Inkomende links naar eigen website goed voor SEO Ook via sociale media kun je in de zoekresultaten komen
Bedrijfspagina Lijkt op een blog: laatste nieuws boven Belangrijk om regelmatig iets toe te voegen Nieuwtjes afwisselen met actieve items (wedstrijd, spelletje, enz.) Positieve reacties uitlokken: vind ik leuk, +1, tweet, volgers Webfeed aanbieden Wederzijds linken tussen bedrijfspagina en website Extra mogelijkheden Functionaliteit bedrijfspagina uit te breiden, bijvoorbeeld met tabs Lokale marketing Sociaal winkelen
Rendement deelname Via sociale netwerksites statistieken in te zien Daarnaast ook met Google Analytics Doel: netwerken, engagement (betrokkenheid) Meet je af aan aantal reacties per 1000 bezoekers Ook aantal leads aantal conversies als resultaat bezoek bedrijfspagina Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI)
Webcare Actief inspelen op online communicatie van klanten en het grote publiek Functies webcare-team: advies geven, problemen oplossen informatie verstrekken, onjuistheden op vriendelijke manier rechtzetten mensen die product of dienst zoeken verder helpen menselijke gezicht van de onderneming: laten zien dat je geeft om je klanten Webcare heeft elementen van klantenservice pr en relatiemanagement marktonderzoek
Webcare Voorwaarden voor goede webcare: rest van de customer service op orde organisatie staat open voor communicatie met buitenwereld leden webcare-team zijn ervaren communicatiemedewerkers duidelijke regels voor webcare
Virale marketing Opvallende inhoud uitzetten die grappig is of op emoties werkt Meestal video of game, maar foto kan ook Kan zich als een sneeuwbal over het web verspreiden, ‘word of mouth’ Relatief goedkope manier van communicatie Voorloper: guerillamarketing Seeding agency: kan campagne verzorgen en uitzetten Tegelijk via andere media is riskant Als een rage op het web aan je merk raakt: verstandig om in te haken
Verdiende media Eigen media: website, blogs, bedrijfspagina’s thuisbasis: informeren, conversie, customer service Betaalde media: adverteren groter bereik, informeren, attitude beïnvloeden Verdiende media: publiciteit, mond-tot-mondreclame nog groter bereik, engagement customer service, leren van je klanten tegengaan reclamemoeheid
Sociale media in de communicatiestrategie Mogelijke doelstellingen directere communicatie met klanten relaties aanhalen, klantentrouw versterken gemeenschap rond het merk leads opsporen klanten betrekken bij productaanbod kwaliteit verbeteren ondersteuning personeelswerving Meer algemene communicatiedoelen merkbewustzijn vergroten pr ondersteunen meer bezoek op het verkooppunt
Sociale media in de communicatiestrategie In sociale media werkt persoonlijke communicatie beter dan verkooppraatjes Klanten die op gaan treden als merkambassadeur voor je bedrijf: belonen CRM-programma gebruiken bij contacten via sociale media