Customer service & Relatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
Marketing voor verkeerskunde
Module 6: Kantoortechnieken
Van, voor én door het onderwijs.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Wat is interactieve marketing?
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Logistiek management: begrippen en principes
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
Marketing presentatie
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Een dialoog met klanten opbouwen
ICT & Organisatie 3: Business Applications
detaillistenpromotie
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Mamut SERVICE SUITE.
Business Marketing Management
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
CRM H3 De klantgerichte organisatie Commercieel medewerker.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
MARKETINGMIX.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Werken in een arbeidsorganisatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Informatie management HC2
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Service Blue Print Student aan het woord Dave Caljouw.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Marktanalyse.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Verkoopt en handelt verkoop af
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Goederenstroom en voorraadbeheer
AFDELING 2 marketingbeleid.
Werken in een arbeidsorganisatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Voorbeeld presentatie
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Customer service & Relatiemanagement

Customer service Alle extra waarde die een aanbieder aan zijn producten of diensten toevoegt ‘gewone’ klantenservice customer service op logistiek gebied alle waarde die je aan het product toevoegt met distributieactiviteiten Logistiek: organisatie en beheer van goederenstromen Goede logistiek voorwaarde voor goede marketing Logistieke customer service belangrijk op zakelijke markt Nu er webwinkels zijn ook meer zichtbaar op consumentenmarkt Zie overzicht CS op blz. 237

CS en de marketingmix Customer service: verzameling van activiteiten die voortvloeit uit een bepaalde invulling van de marketingmix P van Product service en garantie assortiment (keuze, beschikbaarheid), verpakking P van Plaats distributie, logistiek levering, leveringsvoorwaarden P van Prijs leverancierskrediet, betalingscondities P van Promotie persoonlijke verkoop P van Personeel dienstverlening, uitstraling

CS in de organisatie Centraal georganiseerde CS: aparte afdeling Customer Service alle contacten lopen via de afdeling CS of via de website afdeling CS onderdeel front office (net als Sales) afdeling CS moet heel goed coördineren met andere afdelingen back office afdelingen: vrijwel geen contact met klanten ook mogelijk: hele front office samenvoegen in afdeling Verkoop Decentraal: geen aparte afdeling CS klanten hebben direct contact administratie, productie enz. vraagt inzicht van medewerkers van die afdelingen Centraal in CS: goede procedures

Relaties Relatienetwerk: geheel van nuttige contacten van een organisatie (of een persoon) Relaties indelen in soorten: publieksgroepen Centraal in relaties met klanten: tevredenheid, de mate waarin de relatie met de aanbieder voldoet aan de verwachtingen van de klant tevredenheidsonderzoek nuttig Accountmanagement onderhoud van relatie met grotere klanten op de zakelijke markt

Relatietijdschrift Regelmatige publicatie, betaald door een bedrijf = sponsored magazine, customer media, branded media Content marketing: inhoud gebruiken om goede indruk te maken Functies informeren over onderneming en productaanbod reclame voor eigen aanbod bevorderen merktrouw of winkeltrouw stimuleren productgebruik bestedingen per klant opvoeren imago versterken

Relatiebeheer en CRM Relatiemanagement bewust plannen, organiseren en onderhouden van contacten met publieksgroepen Relatiebeheer relatiegegevens vastleggen, archiveren en toegankelijk maken (met database, programma voor CRM) CRM = relatiebeheer Programma voor CRM: werkt met gekoppelde databases Betaalde en open source programma’s voor CRM Bij grotere bedrijven vaak op maat gemaakt