De onzichtbare MT - vergadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
John Vaupell Justin van der Steen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Een startersgids voor innovatie
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Tien lessen uit het Noorden
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Praktische Organisatiepsychologie
Workshop teamvorming en leiderschap
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Een theoretische verkenning
Project Management Fails
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De kracht van mensen en teams
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Samenwerken.
Hoe meer zeggenschap Hoe minder mede zeggenschap.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
vanuit een herstelgerichte visie!
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Groepsdynamica wc 5
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
De leerling of stagiaire in beweging!
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Oog voor de ander, oog voor jezelf
Participerend Leiderschap
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Anders kijken, anders doen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Coachen met de systeembril op
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
HELP! Beren op de omgevingsweg
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Project Management Fails
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Processen Knelpunten Oplossingen
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Werkgevers wendbaar aan de slag
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Diersoortverdieping Hond
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

De onzichtbare MT - vergadering Guus van Sonsbeek, 23 juni 2015

Goede leider worden? Begrijp groepen !

vergadering = veranderproces finish start communicatie agenda strategie financien taken, rollen gedrag afspraken zichtbare MT - vergadering groepsdynamiek: informele rollen normen cultuur emoties sfeer onzichtbare MT - vergadering

interventie interventie interventie

zichtbare communicatie Boven leidend Ik Wij volgend Onder

zichtbare communicatie Boven offen- sief helpend Ik Wij mee werkend opstan dig Onder

zichtbare communicatie Boven concur- rerend leidend offen- sief helpend Ik Wij mee werkend opstan- dig terug getrokken volgend Onder

zichtbare communicatie praktijk voorbeeld: klant drama: 1 directeur en 4 managers met min of meer dezelfde communicatiestijl: iedereen was lief voor elkaar, niemand stelde grenzen, protesteerde, was bang na 2 jaar geen vooruitgang met strategisch plan.. gek he?

maar niet alleen zichtbare communicatie bepaalt je leiderschap… groepsdynamiek

groepsdynamiek leiderschap! wat voor groep, welke taak heeft deze groep (oorlogsvoeren, zeer concurrerende handel, bibliotheek) in welke fase zit de groep? welke onzichtbare of zichtbare communicatie? de context van de groep leiderschap!

in welke fase zit de groep? Groepsdynamiek in welke fase zit de groep? voorfase: er is angst, er zijn vragen. procedures context inhoud Leider: directief

in welke fase zit de groep? Groepsdynamiek in welke fase zit de groep? machts- en affectiefase. allianties macht sfeer veiligheid erkenning Leider: overtuigend / participerend

in welke fase zit de groep? Groepsdynamiek in welke fase zit de groep? autonome groep bestaans Leider: delegerend

Groepsdynamiek praktijk vraag: wat gebeurt er als je als leider een groep heel directief (op doelen, taken, agenda) stuurt terwijl die groep: al heel lang zelfstandig aan taken samenwerkt, maar waarbij wel de nodige spanningen tussen teamleden optreden?

de groep vormt een versterker Groepsdynamiek elk individu ‘oplossing’ „ik denk er maar niet meer aan” wens angst „ik wil een sabbatical” „dan krijg ik nooit meer werk” de groep vormt een versterker

groepsoplossing / fenomeen Groepsdynamiek „Laten we de norm hanteren om niet te veel boven of onder de maat te presteren, we zijn toch allemaal gelijk” groepsoplossing / fenomeen wens angst „Op dit project wil ik uitblinken, zodat mijn baas echt bewondering voor mij zal hebben” „Als ik uitblink word ik uitgestoten door mijn collega’s”

groepsfenomeen wens angst Groepsdynamiek „een zondebok aanwijzen: het ligt allemaal aan Peter, als hij niet zo irritant was zou alles hier prima verlopen” groepsfenomeen wens angst „Ik zou mijn baas wel eens flink de waarheid willen zeggen, hij pakt het helemaal verkeerd aan” „Als ik dat doe krijg ik een conflict en ontslaat hij me”

Groepsdynamiek groepsfenomenen: Zondebok: „als Miep haar werk zou doen zou het hier op de verkoop veel beter lopen” Splitting: „onze afdeling is beter dan die van hen” Projectie: „onze baas interesseert zich niet echt voor ons” Externalisatie: „het komt door die vervelende klanten dat onze orders teruglopen” Vermijding / : „het maakt niet uit wat we doen, vluchten niemand ziet het” de basis

Conclusies: leiders lessen De leider bestaat niet: leer flexibel te zijn (emotioneel intelligent). Wees alert op welk soort groep je leidt, en wat daar mogelijk speelt en hoe ze interacteren. Kun je zelf niet alle gewenste leiderschapsstijlen op tafel krijgen, en gevoel krijgen voor dat wat er onder de tafel gebeurt, zorg dan dat anderen de noodzakelijke kwaliteiten inbrengen. Werk aan je eigen angsten en probeer angsten en emoties als vrienden te zien in je team. Kom je er niet uit: laat je team en / of je leiderschap analyseren

Roos van Leary: zichtbare communicatie leiders lessen Ken je eigen dominante communicatiestijl(-en) en bijbehorende valkuilen. Ontdek de patronen in je team. Zorg voor balans in je team en Omarm alle stijlen.

verkeerd leiderschap kan de groepsontwikkeling doen stagneren! Groepsdynamiek leiders lessen soort leiderschap(-sstijl) hangt af van groepsfase, context, de niveaus van interactie! ontwikkel oog voor deze variabelen en pas je stijl en interventies aan. verkeerd leiderschap kan de groepsontwikkeling doen stagneren!

Wees alert op dominante groepsfenomenen. Groepsdynamiek leiders lessen Wees alert op dominante groepsfenomenen. (onder-)ken je eigen angsten, en leer angst als een goede vriend te zien, ook in je organisatie