Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Veranderingen in de zorg
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Minisymposium ChristenUnie
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Productiefactor Arbeid
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Ca. 200 miljoen euro As 1: Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie (27,32%), met bijzondere aandacht voor: Industrie – Innovatie,
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Cohesie- beleid EU- cohesiebeleid 2014 – 2020 Voorstellen van de Europese Commissie.
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Economische en budgettaire situatie Aruba 6 januari 2009.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
WERKEN AAN ARBEID – DIRK GELDOF SAMENLEVINGSOPBOUW IN VLAANDEREN.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Twee grote uitdagingen:
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
EUROPEES SOCIAAL FONDS
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
België in transitie: de federale actie Federaal milieurapport
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
ZOMERAKKOORD? zomerakkoord federale regering
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Tien prioriteiten voor Europa
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020 Europese evoluties Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020

Ter herinnering : Het Europese Semester

Jaarlijkse groeianalyse 2019 – 21/11/2018 Voor een sterker Europa bij mondiale onzekerheid Optimisme : Inclusieve groei : aanzienlijke verbetering van de sociale en de arbeidsmarktomstandigheden. => maar het risico op armoede en sociale uitsluiting blijft een uitdaging, met name voor kinderen, mensen met een handicap en mensen met een migratieachtergrond. De inkomensongelijkheid in de EU is weliswaar kleiner dan in andere ontwikkelde economieën, maar blijft boven het niveau van voor de crisis. Europese pijler van sociale rechten moet zorgen voor convergentie in de richting van betere arbeids- en levensomstandigheden Investeringen in onderwijs, opleiding en vaardigheden zijn van cruciaal belang om de productiviteit te verhogen en de werkgelegenheid in stand te houden in de context van snelle veranderingen en digitalisering De economische expansie in Europa zal naar alle verwachting in 2019 aanhouden, een recordaantal mensen aan een baan helpen en miljoenen mensen uit armoede en sociale uitsluiting tillen. Structurele hervormingen, investeringen en een verantwoord begrotingsbeleid in de lidstaten, in combinatie met doortastend optreden op Europees niveau, onder meer het investeringsplan voor Europa, hebben bijgedragen tot het herstel van de stabiliteit en de stijging van de welvaart in de Europese economie van vandaag. De werkgelegenheid is gestegen tot een recordniveau van 239 miljoen mensen en de werkloosheid is gedaald tot het niveau van voor de crisis, waardoor de afgelopen jaren meer dan 10 miljoen mensen uit armoede of sociale uitsluiting geholpen zijn 1 . De Europese economie staat nu voor haar zesde jaar van onafgebroken economische groei. De spreiding van de groeipercentages in de eurozone is de kleinste in de geschiedenis van de economische en monetaire unie. De reële convergentie herstelt zich en in de lidstaten met een laag bbp per hoofd worden hogere groeicijfers opgetekend. De robuuste groei en de lage intrestvoeten ondersteunden de voortdurende daling van de nationale overheidstekorten, die in de meeste gevallen teruggekeerd zijn naar het niveau van voor de crisis. De investeringskloof die door de crisis was ontstaan, is nu bijna gedicht. Na vele moeilijke jaren heeft Griekenland nu met succes zijn programma voor financiële bijstand afgerond, en is zijn plaats in het hart van de eurozone en de Europese Unie gevrijwaard De inkomensongelijkheid in de EU is weliswaar kleiner dan in andere ontwikkelde economieën, maar blijft boven het niveau van voor de crisis. De Europese pijler van sociale rechten moet zorgen voor convergentie in de richting van betere arbeids- en levensomstandigheden. Hervormingen zijn in dit verband van cruciaal belang, met inbegrip van de ontwikkeling van inclusieve en groeivriendelijke socialebeschermingsstelsels, eerlijkere belasting- en uitkeringsstelsels en arbeidsmarktinstellingen die flexibiliteit en veiligheid doeltreffend combineren. Naarmate er nieuwe vormen van werk opkomen, met inbegrip van werk via platforms en in eigen beheer, zal de sociale bescherming, die traditioneel gericht is op de bescherming van werknemers met voltijdse contracten van onbepaalde duur, moeten worden gemoderniseerd en aangepast. In een geglobaliseerde wereld is het vermogen van afzonderlijke regeringen om belasting te heffen op de grootste inkomens en vermogens steeds verder beperkt. Zorgen voor een eerlijkere belastingheffing, ook in de digitale economie, in overeenstemming met de voorgestelde EU-maatregelen, is een eerste vereiste voor meer inclusieve groei. Investeringen in onderwijs, opleiding en vaardigheden zijn van cruciaal belang om de productiviteit te verhogen en de werkgelegenheid in stand te houden in de context van snelle veranderingen en digitalisering. De lidstaten moeten jongeren uitrusten met vaardigheden die relevant zijn voor de behoeften van de arbeidsmarkt, en tegelijk een leven lang leren mogelijk maken en aanmoedigen. Zij dienen bijzondere aandacht te besteden aan het aanpassingsvermogen van de beroepsbevolking, met name de laaggeschoolden, om te zorgen voor een optimale integratie van de technologische vooruitgang. Bijzondere aandacht is ook nodig om ongelijkheden aan te pakken in de toegang tot onderwijs en opleiding van hoge kwaliteit, die in de meeste lidstaten nog altijd bestaan.

Landenverslag België 2019 – 27/2/2019 https://ec.europa.eu/info/publications/2019-european-semester-country-reports_en https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/2019-european-semester-country-report-belgium_nl.pdf https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/2019-european-semester-country-report-belgium_fr.pdf

Aanbeveling 2 -2018 : Beperkte vooruitgang De hindernissen om te werken wegnemen en de doeltreffendheid van een actief arbeidsmarktbeleid versterken, met name voor laagopgeleiden, mensen met een migrantenachtergrond en oudere werknemers. De hervormingen op het gebied van onderwijs en opleiding voortzetten, onder meer door kansengelijkheid te bevorderen en het percentage afgestudeerden in de wetenschappen, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde te verhogen.

BIJLAGE D: INVESTERINGSRICHTSNOEREN VOOR FINANCIERING IN HET KADER VAN HET COHESIEBELEID 2021-2027 VOOR BELGIË Een slimmer Europa — innovatieve en slimme industriële transformatie Een koolstofarm en groener Europa — Schone en eerlijke energietransitie, groene en blauwe investeringen, circulaire economie, aanpassing aan de klimaatverandering, en risicopreventie energie-efficiënte renovatie van openbare gebouwen en woningen aanmoedigen, met bijzondere aandacht voor kansarmen Een meer verbonden Europa — Mobiliteit en regionale ict-connectiviteit Een socialer Europa — De Europese pijler van sociale rechten uitvoeren Europa dichter bij de burgers brengen door de duurzame en geïntegreerde ontwikkeling van stads-, plattelands- en kustgebieden, en door lokale initiatieven te bevorderen regenereren van achterstandswijken in steden en integreren van mensen met een migratieachtergrond door het doen van ontbrekende investeringen in onderwijs- of gezondheidszorginfrastructuur;

= structurele maatregelen laatste 12 maanden en nabije toekomst In antwoord op de landenspecifieke aanbevelingen 2018 Realisatie Europa 2020-strategie Uitvoering van Europese Pijler voor de sociale rechten Speerpunten 2018 en 2019 : werkgelegenheid, investeringen en mobiliteit : http://www.be2020.eu/publications/publication_det.php?lang=fr&KeyPub=466 http://www.be2020.eu/publications/publication_det.php?lang=nl&KeyPub=466

Realisatie Europa 2020 : 17 mei 2018 : https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/armoede-indicatoren-belgie-2017-eu-silc 2016 2017 AROPE AROPE 20,7% 20,3%

LSA - 2019 : Armoedebestrijding Vaststellingen Er blijven belangrijke negatieve financiële prikkels bestaan om werk te aanvaarden. (…) België blijft de enige lidstaat waar de werkloosheidsuitkeringen niet in de tijd beperkt zijn, hoewel zij geleidelijk afnemen. Er zijn negatieve financiële prikkels voor personen met een ziekte- of invaliditeitsuitkering en tweede verdieners om voltijds te gaan werken. Met name alleenstaande ouders (en in mindere mate koppels met kinderen) krijgen beperkte financiële prikkels om (voltijds) te gaan werken door een combinatie van kosten en intrekking van uitkeringen. Bovendien kunnen coördinatieproblemen ontstaan door de verdeling van de verantwoordelijkheden voor sociale bescherming tussen het federale, gewestelijke en lokale niveau. Het socialezekerheidsstelsel dekt niet alle mensen met een baan en sommige mensen zijn niet gedekt door de sociale zekerheid. De neerwaartse trend in onderwijsprestaties en het bestaan van significante verschillen in het onderwijssysteem blijven een zorg. De kloof wat betreft onderwijsresultaten als gevolg van sociaaleconomische en migrantenachtergrond is groot. (…) Hervormingen om de onderwijsresultaten te verbeteren en ongelijkheden aan te pakken, moeten worden geïntensiveerd om kennisintensieve, duurzame en inclusieve groei en sociale inclusiviteit te stimuleren. Vaardighedenmismatches en lage beroepsmobiliteit bemoeilijken de groei van werkgelegenheid en productiviteit. Ondanks maatregelen die zijn genomen om tekorten aan vaardigheden aan te pakken en de activering te bevorderen, onder meer in het kader van de Jobdeal, worden in verschillende sectoren tekorten aan arbeidskrachten vastgesteld, in het bijzonder in de informatie- en communicatietechnologieën, de bouw en de gezondheidszorg. (…) Er zijn belangrijke behoeften op het gebied van omscholing en vaardigheidsverbetering van de beroepsbevolking in bepaalde sectoren. De participatie van volwassenen aan onderwijs en opleiding en beroepsmobiliteit is eveneens laag.

Vaststellingen

Vaststellingen

LSA - 2019 : Armoedebestrijding Aanbeveling 2 De hindernissen om te werken wegnemen en de doeltreffendheid van een actief arbeidsmarktbeleid versterken, met name voor laagopgeleiden, oudere werknemers en mensen met een migrantenachtergrond. De prestaties en de inclusiviteit van de onderwijs- en opleidingssystemen verbeteren en de vaardighedenmismatches aanpakken. 1.Ervoor zorgen dat het nominale groeipercentage van de netto primaire overheidsuitgaven in 2020 niet hoger ligt dan 1,6 %, hetgeen neerkomt op een jaarlijkse structurele aanpassing van 0,6 % van het bbp. Eventuele meevallers gebruiken om de overheidsschuldquote sneller te verminderen. De hervormingen voortzetten om de budgettaire houdbaarheid van de stelsels voor langdurige zorg en pensioenen te waarborgen, onder meer door de mogelijkheden voor vervroegde uittreding uit de arbeidsmarkt te beperken. De samenstelling en efficiëntie van de publieke uitgaven verbeteren, met name door middel van uitgaventoetsingen, en de coördinatie van het begrotingsbeleid door alle overheidsniveaus verbeteren om ruimte te creëren voor openbare investeringen. . 2.De hindernissen om te werken wegnemen en de doeltreffendheid van een actief arbeidsmarktbeleid versterken, met name voor laagopgeleiden, oudere werknemers en mensen met een migrantenachtergrond. De prestaties en de inclusiviteit van de onderwijs- en opleidingssystemen verbeteren en de vaardighedenmismatches aanpakken. . 3.Het investeringsgerelateerde economische beleid toespitsen op duurzaam vervoer, met inbegrip van verbetering van de spoorweginfrastructuur, decarbonisatie en energietransitie en onderzoek en innovatie, met name op het gebied van digitalisering, rekening houdend met regionale verschillen. De groeiende mobiliteitsuitdagingen aanpakken door de prikkels te versterken en belemmeringen weg te nemen om vraag naar en aanbod van collectief vervoer en vervoer met een lage emissies te vergroten. . 4.De regelgevende en administratieve druk verminderen om ondernemerschap te stimuleren en de belemmeringen voor concurrentie in de dienstensector, met name telecommunicatie-, detailhandels- en professionele diensten, op te heffen. .