een leerling met diabetes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Van uitleggen leer je het meest
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Gezonde voeding.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Kinderen en hun sociale talenten
Welkom! Wij zijn Jan Kooijman en René van Kooten.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Alcohol, roken en opvoeding
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Basisschool Op De Horst
Verkeersveilige Schoolomgeving
Informatieavond Groep 1/2 D.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom ik maak me sterk.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Inleiding: 1)Wat is diabetes? 2)Behandeling 3)Hypo en Hyper 4) Het slot Eerst gaat Leonie even prikken dat doet ze in haar vinger dan zie je daarna hoe.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Diabetes.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
DIABETES Studtalk Mo Jaspers.
Hier kan je kort je verhaal vertellen
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Liefde en relaties.
LOB zeven stappen naar succes
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Duurzame inzetbaarheid
‘Suikerziekte’ Gezondheidskunde Symposium Sport & Bewegen Enschede.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Diabetes.
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
een leerling met diabetes
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Groeihormoon-stoornis..
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Transcript van de presentatie:

een leerling met diabetes Teambrede Voorlichting in het voortgezet onderwijs Hartelijk welkom aan alle aanwezigen. Leg uit dat je heel blij met deze gelegenheid tot een teambrede voorlichting. Omdat het zowel het zichzelf mogen en kunnen zijn van een leerling met diabetes en zijn/haar presteren in het voortgezet onderwijs staat of valt met het begrip voor wat hij/zij nodig heeft van alle desbetreffende leerkrachten. Inventarisatie wie er aanwezig zijn, welke rol ze op school vervullen, verhouding tot de leerling. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

Aan het einde van deze voorlichting Begrijp je wat het voor jouw leerling betekent om diabetes te hebben op school en wat het nodig heeft in de klas en op school om zich vrij voelt om zijn aandoening goed te managen en daardoor te kunnen leren en presteren Begrijp je hoe jij je leerling het beste kan faciliteren op school en in de klas zodat hij/zij optimaal kan leren en presteren Weet jij welke afspraken er op school gemaakt zijn met de leerling met diabetes om zo min mogelijk last te hebben van zijn/haar diabetes Vraag of deze doelen duidelijk zijn voor iedereen. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Waar willen jullie mee naar huis gaan? Vraag aan alle deelnemers wat hun verwachtingen van de bijeenkomst zijn: Welke vragen leven er? Waar zitten de twijfels? Wat hebben ze nodig? Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Waar of niet waar? Alle jongeren met diabetes type 1 hebben dagelijks insuline nodig Sporten is goed voor jongeren met diabetes Jongeren met diabetes type 1 hebben een speciaal dieet Diabetes type 1 heeft effect op leren, presteren of gedrag Kinderen met diabetes type 1 kunnen zomaar bewusteloos neervallen Met diabetes type 1 gebruik je de hele dag door naalden Vraag per stelling: - wie het ermee eens is (hand op steken) Vraag wie toe wie lichten waarom hij/zij het er (niet) mee eens is Faciliteer discussie Rond discussie rondom de stelling af met samenvatting hoe het zit of leg uit dat je er nog op terugkomt in de verdere voorlichting Herhaal deze procedure per stelling en zorg daarbij dat er zoveel mogelijk verschillende mensen aan bod komen. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Wat is diabetes type 1 Levenslange aandoening: nog niet te genezen wel te behandelen Lichaam maakt geen insuline aan om cellen van brandstof te voorzien Schommelende bloedglucosewaarden door: eten, drinken, bewegen, stress, ziekte Laat verschillende bloedglucose meters en pomp met sensor rond gaan. Vraag een vrijwilliger en laat zien hoe je de bloedglucose meet. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Verschil tussen type 1 en type 2 diabetes wie weet het? Korte brainstorm waarbij je de antwoorden op een flap schrijft. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

Verschil tussen type 1 en type 2 diabetes Meestal krijg je het op jonge leeftijd Niet leefstijl gerelateerd Lichaam maakt helemaal geen insuline meer aan, dus geen enkele buffer aanwezig Behandeling bestaat altijd uit kunstmatig toedienen van insuline Meestal krijg je het op oudere leeftijd Wel leefstijl gerelateerd Lichaam maakt onvoldoende insuline aan Meestal te verhelpen meer bewegen, uitgebalanceerd eten of pillen Loop hier door heen en geef een aanvullende korte uitleg van de elementen die nog niet in de brainstorm genoemd zijn. Vraag waarom het belangrijk is dit verschil te begrijpen (een oma met diabetes type 2 die af en toe een pilletje neemt is niet te vergelijken met een leerling met diabetes type 1 in de klas) Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Bloedglucose meten Hoe Meter, doormiddel van vingerprik Sensor, soms afgelezen door middel van mobiele telefoon Wanneer Niet lekker voelen Voor eten/drinken/bewegen (gymmen, buitenspelen) of/stress toetsen, examens, spreekbeurt) Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Bloedglucose (BG) waarden Goed/hoog/laag Veranderen hele dag door onder invloed van eten, drinken, sport en spel, stress, ziekte BG waarden kunnen heel snel veranderen BG waarden = info voor handelen, GEEN rapportcijfer Hoge/lage BG waarden beïnvloeden: concentreren, leren presteren, coördinatie, welzijn, gedrag, Een leerling in het VO kan alles zelf moet daar wel begrip, ruimte en tijd voor krijgen Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Insuline toedienen HOE Met insuline pomp (>60%) Met insuline pen WAAROM/ WANNEER Eten/drinken/stress hoge bloedglucose waarden Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

https://youtu.be/4dCIYuKNa2U Laat deze drie minuut durende videoclip zien: https://youtu.be/4dCIYuKNa2U https://youtu.be/4dCIYuKNa2U

Waarom is begrip & support in VO van groot belang? Hoewel jongeren VO expert zijn in hun eigen aandoening en in principe alles zelf kunnen, staan ze bij voorbaat met 10-0 achter omdat… Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

De Onmogelijke combi puberteit en diabetes Het accepteren van de ziekte in combinatie met de zoektocht naar een eigen (ziekte)identiteit Het therapietrouw blijven, ondanks de druk van de ‘peer group’ om bij de groep te mogen horen Het omgaan met schommelingen in de bloedsuikerwaardes door alle hormonale en emotionele veranderingen in het lichaam Het omgaan met de gevolgen van een hyper of hypo op het kunnen concentreren, presteren en je sociale status tegenover je vriendengroep Het loslaten van je ouders, maar dan je eigen gezondheid in de gaten moeten houden Het moeten opkomen voor jezelf als je een hypo of hyper hebt, maar niet anders willen zijn dan de rest (zelfregie nemen, accepteren) Vereist het continue planning en vooruit denken, iets wat nou net voor een puber onmogelijk is Zelf regie willen nemen, maar toch afhankelijk zijn van je omgeving om je op te vangen als het mis gaat. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Wat maakt het zorgeloos Goede afstemming, samenwerking en communicatie tussen school, mentor, ouder en leerling. Laat zoveel mogelijk de leerling zelf bepalen waar hij/zij zich prettig bij voelt; op maat gemaakt werkt het best. Maak duidelijke afspraken en leg die voor iedereen helder vast. Alle betreffende leerkrachten weten dat ze een leerling met diabetes in de klas hebben, snappen wat dat betekent, weten wat ze nodig hebben en zijn op de hoogte van de afspraken Let op signalen; verzuim, plotseling lagere cijfers. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

afspraken Schriftelijk vastleggen In dossier In leerlingvolgsysteem In diabetespas Deel een kopie van het persoonlijk diabeteszorgplan en/of diabetespas voor iedereen uit leg uit waarom het belangrijk is om afspraken schriftelijk vast te leggen. Loop door de inhoud heen, leg uit hoe deze gebruikt worden op school. Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School 8/11/16

Voorbeeld van Noah https://youtu.be/C0PLYMUbK5g Dit is een mooi voorbeeld om te laten hoe het er in praktijk uit kan zin. Noah, zijn mentor, vriend en conciërge doen hun verhaal. https://youtu.be/C0PLYMUbK5g https://youtu.be/C0PLYMUbK5g Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School

Beste is om de site aan te klikken en even de home pagina te laten zien en daarna door te klikken naar de sectie voor voortgezet onderwijs en daar even door heen te lopen om te laten zien dat iedereen de informatie nog eens op zijn gemak na kan lezen.

Dank jullie voor jullie aandacht en inzet Reageer op alle vragen die er nog zijn. Dank jullie voor jullie aandacht en inzet Nog vragen? Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School