NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE SCHOOLJAAR SEPT. 2019 EN DAARNA
Brugklassen m/h - twee leerjaren - Les en toetsing op havo en op mavo niveau - gedurende twee jaar advies vervolgtraject
Brugklas havo+ - Berekend advies havo én klasplaatsingsadvies havo (Scores Cito: 537- 544 als berekend advies op grens tl en havo is) - directe plaatsing op havo- niveau - les op havo- niveau - 75 % van de lestijd traditioneel onderwijs - 25 % van de lestijd vraaggestuurd onderwijs
Advies eind lj 2 vervolgtraject m/h Gebaseerd op - advies basisschool - cito scores p.o./ warme overdracht - onze toetsing gebaseerd op taxonomie - cito voortgangstoetsing v.o. kernvakken - advies docententeam
Direct naar B2 homogeen havo Leerlingen van wie duidelijk is dat zij goede havo- leerlingen zijn, krijgen het advies plaats te nemen in een homogene havoklas leerjaar 2 Voldoende gemiddelde op examenvakken (6,5) Geen cijfer lager dan onafgerond 6,0 voor kernvakken wiskunde, Nederlands en Engels
Persoonlijk leren
BIO- RITME ROOSTER MA DI WO DO VR 1 09.00 09.30 MENTOR 2 10.15 T- LES MA DI WO DO VR 1 09.00 09.30 MENTOR 2 10.15 T- LES P- LES P 10.25 KORTE PAUZE 3 11.10 LES 4 11.55 12.25 LUNCHPAUZE 5 13.10 6 13.55 14.05 7 14.50 8 15.35 O- LES
INSTRUCTIE EN PERSOONLIJKE LES MA DI WO DO VR 1 09.00 09.30 MENTOR 2 10.15 P- LES P 10.25 KORTE PAUZE 3 11.10 LES 4 11.55 12.25 LUNCHPAUZE 5 13.10 6 13.55 14.05 7 14.50 8 15.35 O- LES
MENTOR EN EXTRA ONDERSTEUNING MA DI WO DO VR 1 09.00 09.30 MENTOR 2 10.15 P- LES P 10.25 KORTE PAUZE 3 11.10 LES 4 11.55 12.25 LUNCHPAUZE 5 13.10 6 13.55 14.05 7 14.50 8 15.35 O- LES
TALENTLESSEN, EXTRA AANBOD MA DI WO DO VR 1 09.00 09.30 MENTOR 2 10.15 T- LES P- LES P 10.25 KORTE PAUZE 3 11.10 LES 4 11.55 12.25 LUNCHPAUZE 5 13.10 6 13.55 14.05 7 14.50 8 15.35 O- LES
Onderwijsmodel Poort/ VAKLES Vaste lesopbouw in 7 stappen 1 terugblik 2 oriëntatie van het onderwerp vd les/ leerdoel 3 uitleg 4 begeleid oefenen met de stof/ feedback van docent 5 zelfstandig verwerken van de stof/ feedback 6 evaluatie vd les, check vh leerdoel 7 terugblik en vooruitblik
Havo brugklas: onderwijsmodel 75 % van de les: traditioneel. Zie vorige dia 25 % van de les: Projectonderwijs - vakoverstijgend - thematisch - vraaggestuurd - onderzoeken en ontdekken
Lesperiodes 4 periodes - iedere periode heeft 9 weken - de 9e week is een bufferweek
Taxonomie, wat is dat? Een toets geeft inzicht in: - heeft de leerling de stof goed geleerd? - kan de leerling de stof toepassen in een oefening die al is geoefend in de les? - kan de leerling de stof toepassen in een oefening die hij nog niet eerder heeft gemaakt? - kan de leerling verbanden ontdekken met eerder geleerde stof?