Titel samenkomst 28 oktober 2019

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Rekenproblemen en Dyscalculie
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Mediaopvoeding.
Pastoraal op school.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Jan Saveyn 2008.
Geletterdheid….. Wat is dat?
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Personeelsvergadering
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
WELKOM.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Regionale info basisonderwijs
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Experten in de derde graad Proefproject
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7 februari 2017 Welkom! Titel samenkomst 23 september 2017 Kristien
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Stimuleren van ondernemend gedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Titel samenkomst 7 november 2017 Kristien
Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ZILL en muzische vorming
Naar een typologie van scholen
Leerplanacademie sessie 3
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
taal speelt een rol in alle vakken
Duurzame inzetbaarheid
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
het katholiek basisonderwijs
nieuwe leerplannen DKO
Vakgroep Nederlands OK?
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Godsdienst in afstudeerstage
Leerplanacademie sessie 3
Van IDP naar evaluatiebox
Heb jij ballen voor scrummen?
Wat kom je te weten vandaag?
De druppel die de emmer doet overlopen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Titel samenkomst 28 oktober 2019 Goeiedag zeggen en jezelf voorstellen. Kennismaken: wie werkt in kleuteronderwijs? Spanning Owp en leerplannen is opgelost + Concept is herkenbaar Wie in het lager? Vele leerplannen zijn gesaneerd tot één concept + actualiseerd Wie uit buo? Jullie werken niet vanuit een leerplan, maar het kan gelden als referentiekader + gemeenschappelijk referentiekader tussen bao en buo Directeurs? Kans tot aftoetsing van het eigen schoolproject + benut het momentum + we willen evolueren naar een basisschool + gedeeld refeenetiekader voor de hele school Andere?: belonen voor hun aanwezigheid De diversiteit van de groep erkennen: super leerplangebruikers, kritische leerplangebruikers, vrienden van het leerplan, mensen die minder wakker liggen van het leerplan, verscheidene leerplanervaringen: die variëteit zorgt dat iedereen op zijn manier zal luisteren. Naam van de spreker of dienst

Ontwikkelingsplan (OWP) Leerplan wiskunde Leerplan Nederlands Titel samenkomst 28 oktober 2019 Ontwikkelingsplan (OWP) Leerplan wiskunde Leerplan Nederlands Leerplan wereldoriëntatie Leerplan bewegingsopvoeding Leerplan Frans Leer/werkplan godsdienst Leerplan muzische opvoeding Leerplan mediaopvoeding Concept relationele vorming Concept leren leren Huidig leerplandecor ruimt plaats voor één nieuw concept: Owp komt herboren terug als een ontwikkelingsplan, maar deze keer voor de volledige basisschool Vertrouwde leerinhouden zullen in het nieuwe leerplandecor herkend worden, samen met de ontdekking dat er toch ook nieuwe klemtonen gelegd worden. Één leerplan voor de volledige basisschool: komt gelijkgerichtheid en doorlopende leerlijn ten goede, zorgt voor een verbindend referentiekader voor het gehele team die daardoor ook dezelfde visie/taal zullen hanteren. Doel: gelijkgerichtere visie, handzamer, efficiënter (minder planlast), transparanter Sanering door reductie en vermijden van overlap Actualisering: wat is relevant voor vandaag en morgen Van individueel naar collectief eigenaarschap Vb. eens aftoetsen: wie werkt met OWP? Dus de helft van jullie niet Wat betekent witte tekst? Geen goedgekeurd referentiekader (was dus niet legitiem) , concept = leergebiedoverstijgend Leergebiedgebonden en leergebiedoverstijgend bestaat niet langer in Zill!: elke ontwikkeling doet er toe Leerplanconcept: leerplan: inhouden zijn niet vrijblijvend + het daagt uit om er op maat van de school mee aan de slag te gaan: de leerplanmakers leveren de bouwstenen, de architectuur is aan de school Nieuw ordeningsprincipe: geen leergebieden als uitgangspunt voor de ordening van de leerinhouden, uitgangspunt = ordening op basis van de harmonische ontwikkeling, door die ontwikkeling te thematiseren, zo ontstaan ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s Naam van de spreker of dienst

Waartoe?

krachtlijnen Opdrachten katholieke basisschool vormt het fundament. Titel samenkomst krachtlijnen 28 oktober 2019 Opdrachten katholieke basisschool vormt het fundament. De harmonische ontwikkeling van elke leerling staat centraal. De school is eigenaar. We streven naar kwaliteitsvol onderwijs. OKB: 5 opdrachten: schooleigen christelijke identiteit (dialoogschool), een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod, stimulerend opvoedingsklimaat en doeltreffende didactische aanpak, ontplooiing van ieder kind vanuit brede zorg, werken aan de school als gemeenschap en organisatie Harmonische ontwikkeling staat centraal: Ontwikkelingsgericht werken: doorlopende leerlijn KS en LS, afstemming bao-buo, op maat van elke leerling Eigenaarschap: school, lk, leerling, derden Kwaliteitsvol onderwijs: brede zorg, effectiviteit Legitiem onderwijs: congruent aan basisvorming, uitvoerbaar, conform ODET Zill legitimeert onderwijs in de basisschool. Naam van de spreker of dienst

De harmonische ontwikkeling van elk kind Twee kinderen: Vormen de kern van het concept Samen leren Ontwikkelkracht van kinderen benutten : interactie coachen Wereldbol: Brede definitie van cultuur: wetenschap, taal, wiskunde, kunst en cultuur, godsdienst, … Cultuurgebonden ontwikkelvelden vormen de buitenschil, = evocatie van de wereld waarin kinderen leven Kern = persoonsgebonden ontwikkeling Buitenschil = cultuurgebonden ontwikkeling Laatste twee kaartjes in de waaier: bekijk en lees ze even, misschien een paar keer Uitnodiging: persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling met elkaar verbinden. PERSOONSGEBONDEN ONTWIKKELING CULTUURGEBONDEN ONTWIKKELING

Wat?

10 ontwikkelvelden Titel samenkomst 28 oktober 2019 Let op de interactie Leerplanmaker biedt een overzicht van de leerinhouden aan: de ingrediënten Leerplanmaker biedt niet de verpakking aan. Receptuur = eigenaarschap van de school Daardoor ruimte voor eigenaarschap (witruimte tussen kern en buitenschil): projectwerk, werken vanuit leergebieden, werken op maat, … Witruimte: rond kind = leer-kracht van het kind dat spontaan en impliciet leert, Deze ordening biedt meer en gevarieerdere oefenkansen dan bvb. leerplan volgens leergebied: heeft perceptie dat de ontwikkeling enkel binnen een leergebied geldt. Aan welke ontwikkeling(en) willen we werken in een bepaald leerarrangement. Inzet: gevarieerde oefenkansen bieden, door een variatie in het aanbod en de clustering van inhouden. Naam van de spreker of dienst

Hoe? De uitrusting

Harmonische ontwikkeling van uw kind 6 cultuurgebonden ontwikkelvelden 4 persoonsgebonden ontwikkelvelden Dit geeft de boomstructuur weer: 4 persoonsgebonden ontwikkelvelden 6 cultuurgebonden ontwikkelvelden 46 ontwikkelthema’s 56 leeruitkomsten 213 generieke doelen Leerlijnen die bestaan uit ontwikkelstappen om generieke doelen na te streven Leerplansite katholiek onderwijs Vlaanderen: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen Clip katholiek onderwijs Vlaanderen: https://www.youtube.com/watch?v=JQyU5J5EiX4

Titel samenkomst 28 oktober 2019 Hoe is het ordeningskader opgebouwd boomstructuur Ontwikkelveld Ontwikkelthema’s: dat aantal varieert van veld tot veld (samen kijken naar één of twee velden: innerlijk kompas en taalontwikkeling, or. Op de wereld Onderliggend: generieke doelen: breed, geldend voor de hele basisschool (horizontale samenhang): hier concordantie met ODET Onder de doelen: leerlijnen: (verticale opbouw) ontwikkeling zien voor dat specifiek doel, referentie op basis van leeftijd. Praktijkvoorbeelden bij die generieke doelen Eenvormig voor iedereen Naam van de spreker of dienst

ontwikkelveld → ontwikkelthema te verwachten leeruitkomst EEN INNERLIJK KOMPAS (IK) In dialoog met de a(Andere(n) leer ik mezelf en waartoe ik word uitgenodigd kennen. Ik kan richting geven aan mijn leven. Ik reageer veerkrachtig.

Ontwikkelthema → generieke doelen Veerkracht (IKvk) Ik geloof in mijn ontwikkelkracht en durf genieten. Ik ben op een passende manier weerbaar. Ik geloof dat ik ondanks tegenslag en ontmoediging steeds weer kan opstaan. IKvk1 Plezier beleven en voldoening ervaren bij leren en leven. IKvk2 Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht. IKvk3 Flexibel omgaan met veranderende omstandigheden. IKvk4 Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan. IKvk5 Grensoverschrijdend gedrag herkennen en er weerbaar mee omgaan.

Generiek doel → leerinhoud Getallenkennis (WDgk) Ik ben thuis in de wereld van getallen.   WDgk1 Inzicht verwerven in hoeveelheden. Vergelijken en sorteren Een rangorde aangeven Herkennen en vormen WDgk2 Inzicht verwerven in tellen. WDgk3 Inzicht verwerven in natuurlijke getallen. Verschillende functies Tientallig stelsel, lezen en schrijven Ordenen (Her)structureren Delers en veelvouden Andere talstelsels Van natuurlijke naar negatieve getallen

Generiek doel → leerlijn MUgr4 Overal muzische mogelijkheden zien en benutten. 2,5 – 6 Open staan voor muzische kansen in de omgeving - onder stimulans van anderen zich muzisch uiten 6 - 8 Oog hebben voor muzische prikkels in het dagelijks leven - kansen grijpen om zich muzisch uit te drukken 8 - 10 Alert zijn voor muzische impulsen en verwonderd zijn over muzisch initiatief dat anderen nemen - actief inspelen op de muzische mogelijkheden die zich aandienen 10 - 12 Speels en verwonderd blijven kijken naar muzische impulsen uit de brede omgeving - eigen muzische acties durven bedenken en uitvoeren in gevarieerde contexten

leerlijnen Getallenkennis (WDgk) Ik ben thuis in de wereld van getallen.   WDgk1 Inzicht verwerven in hoeveelheden. Vergelijken en sorteren ↓ Een rangorde aangeven ↓ Herkennen en vormen ↓ WDgk2 Inzicht verwerven in tellen. ↓ WDgk3 Inzicht verwerven in natuurlijke getallen. Verschillende functies ↓ Tientallig stelsel, lezen en schrijven ↓ Ordenen ↓ (Her)structureren ↓ Delers en veelvouden ↓ Andere talstelsels ↓ Van natuurlijke naar negatieve getallen↓

Hoe? De werking

Werken vanuit focus Op niveau van: De school De klas De leerling

Functies van het leerplan inspiratiebron referentiekader voor schooleigen opvoedingsproject legitimeert onderwijs (~𝑂𝐷𝐸𝑇 – OKB) parcours voor leren en onderwijzen criteria voor beoordeling van … hefboom voor vernieuwing rond punt …