Titel samenkomst 28 oktober 2019 Goeiedag zeggen en jezelf voorstellen. Kennismaken: wie werkt in kleuteronderwijs? Spanning Owp en leerplannen is opgelost + Concept is herkenbaar Wie in het lager? Vele leerplannen zijn gesaneerd tot één concept + actualiseerd Wie uit buo? Jullie werken niet vanuit een leerplan, maar het kan gelden als referentiekader + gemeenschappelijk referentiekader tussen bao en buo Directeurs? Kans tot aftoetsing van het eigen schoolproject + benut het momentum + we willen evolueren naar een basisschool + gedeeld refeenetiekader voor de hele school Andere?: belonen voor hun aanwezigheid De diversiteit van de groep erkennen: super leerplangebruikers, kritische leerplangebruikers, vrienden van het leerplan, mensen die minder wakker liggen van het leerplan, verscheidene leerplanervaringen: die variëteit zorgt dat iedereen op zijn manier zal luisteren. Naam van de spreker of dienst
Ontwikkelingsplan (OWP) Leerplan wiskunde Leerplan Nederlands Titel samenkomst 28 oktober 2019 Ontwikkelingsplan (OWP) Leerplan wiskunde Leerplan Nederlands Leerplan wereldoriëntatie Leerplan bewegingsopvoeding Leerplan Frans Leer/werkplan godsdienst Leerplan muzische opvoeding Leerplan mediaopvoeding Concept relationele vorming Concept leren leren Huidig leerplandecor ruimt plaats voor één nieuw concept: Owp komt herboren terug als een ontwikkelingsplan, maar deze keer voor de volledige basisschool Vertrouwde leerinhouden zullen in het nieuwe leerplandecor herkend worden, samen met de ontdekking dat er toch ook nieuwe klemtonen gelegd worden. Één leerplan voor de volledige basisschool: komt gelijkgerichtheid en doorlopende leerlijn ten goede, zorgt voor een verbindend referentiekader voor het gehele team die daardoor ook dezelfde visie/taal zullen hanteren. Doel: gelijkgerichtere visie, handzamer, efficiënter (minder planlast), transparanter Sanering door reductie en vermijden van overlap Actualisering: wat is relevant voor vandaag en morgen Van individueel naar collectief eigenaarschap Vb. eens aftoetsen: wie werkt met OWP? Dus de helft van jullie niet Wat betekent witte tekst? Geen goedgekeurd referentiekader (was dus niet legitiem) , concept = leergebiedoverstijgend Leergebiedgebonden en leergebiedoverstijgend bestaat niet langer in Zill!: elke ontwikkeling doet er toe Leerplanconcept: leerplan: inhouden zijn niet vrijblijvend + het daagt uit om er op maat van de school mee aan de slag te gaan: de leerplanmakers leveren de bouwstenen, de architectuur is aan de school Nieuw ordeningsprincipe: geen leergebieden als uitgangspunt voor de ordening van de leerinhouden, uitgangspunt = ordening op basis van de harmonische ontwikkeling, door die ontwikkeling te thematiseren, zo ontstaan ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s Naam van de spreker of dienst
Waartoe?
krachtlijnen Opdrachten katholieke basisschool vormt het fundament. Titel samenkomst krachtlijnen 28 oktober 2019 Opdrachten katholieke basisschool vormt het fundament. De harmonische ontwikkeling van elke leerling staat centraal. De school is eigenaar. We streven naar kwaliteitsvol onderwijs. OKB: 5 opdrachten: schooleigen christelijke identiteit (dialoogschool), een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod, stimulerend opvoedingsklimaat en doeltreffende didactische aanpak, ontplooiing van ieder kind vanuit brede zorg, werken aan de school als gemeenschap en organisatie Harmonische ontwikkeling staat centraal: Ontwikkelingsgericht werken: doorlopende leerlijn KS en LS, afstemming bao-buo, op maat van elke leerling Eigenaarschap: school, lk, leerling, derden Kwaliteitsvol onderwijs: brede zorg, effectiviteit Legitiem onderwijs: congruent aan basisvorming, uitvoerbaar, conform ODET Zill legitimeert onderwijs in de basisschool. Naam van de spreker of dienst
De harmonische ontwikkeling van elk kind Twee kinderen: Vormen de kern van het concept Samen leren Ontwikkelkracht van kinderen benutten : interactie coachen Wereldbol: Brede definitie van cultuur: wetenschap, taal, wiskunde, kunst en cultuur, godsdienst, … Cultuurgebonden ontwikkelvelden vormen de buitenschil, = evocatie van de wereld waarin kinderen leven Kern = persoonsgebonden ontwikkeling Buitenschil = cultuurgebonden ontwikkeling Laatste twee kaartjes in de waaier: bekijk en lees ze even, misschien een paar keer Uitnodiging: persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling met elkaar verbinden. PERSOONSGEBONDEN ONTWIKKELING CULTUURGEBONDEN ONTWIKKELING
Wat?
10 ontwikkelvelden Titel samenkomst 28 oktober 2019 Let op de interactie Leerplanmaker biedt een overzicht van de leerinhouden aan: de ingrediënten Leerplanmaker biedt niet de verpakking aan. Receptuur = eigenaarschap van de school Daardoor ruimte voor eigenaarschap (witruimte tussen kern en buitenschil): projectwerk, werken vanuit leergebieden, werken op maat, … Witruimte: rond kind = leer-kracht van het kind dat spontaan en impliciet leert, Deze ordening biedt meer en gevarieerdere oefenkansen dan bvb. leerplan volgens leergebied: heeft perceptie dat de ontwikkeling enkel binnen een leergebied geldt. Aan welke ontwikkeling(en) willen we werken in een bepaald leerarrangement. Inzet: gevarieerde oefenkansen bieden, door een variatie in het aanbod en de clustering van inhouden. Naam van de spreker of dienst
Hoe? De uitrusting
Harmonische ontwikkeling van uw kind 6 cultuurgebonden ontwikkelvelden 4 persoonsgebonden ontwikkelvelden Dit geeft de boomstructuur weer: 4 persoonsgebonden ontwikkelvelden 6 cultuurgebonden ontwikkelvelden 46 ontwikkelthema’s 56 leeruitkomsten 213 generieke doelen Leerlijnen die bestaan uit ontwikkelstappen om generieke doelen na te streven Leerplansite katholiek onderwijs Vlaanderen: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen Clip katholiek onderwijs Vlaanderen: https://www.youtube.com/watch?v=JQyU5J5EiX4
Titel samenkomst 28 oktober 2019 Hoe is het ordeningskader opgebouwd boomstructuur Ontwikkelveld Ontwikkelthema’s: dat aantal varieert van veld tot veld (samen kijken naar één of twee velden: innerlijk kompas en taalontwikkeling, or. Op de wereld Onderliggend: generieke doelen: breed, geldend voor de hele basisschool (horizontale samenhang): hier concordantie met ODET Onder de doelen: leerlijnen: (verticale opbouw) ontwikkeling zien voor dat specifiek doel, referentie op basis van leeftijd. Praktijkvoorbeelden bij die generieke doelen Eenvormig voor iedereen Naam van de spreker of dienst
ontwikkelveld → ontwikkelthema te verwachten leeruitkomst EEN INNERLIJK KOMPAS (IK) In dialoog met de a(Andere(n) leer ik mezelf en waartoe ik word uitgenodigd kennen. Ik kan richting geven aan mijn leven. Ik reageer veerkrachtig.
Ontwikkelthema → generieke doelen Veerkracht (IKvk) Ik geloof in mijn ontwikkelkracht en durf genieten. Ik ben op een passende manier weerbaar. Ik geloof dat ik ondanks tegenslag en ontmoediging steeds weer kan opstaan. IKvk1 Plezier beleven en voldoening ervaren bij leren en leven. IKvk2 Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht. IKvk3 Flexibel omgaan met veranderende omstandigheden. IKvk4 Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan. IKvk5 Grensoverschrijdend gedrag herkennen en er weerbaar mee omgaan.
Generiek doel → leerinhoud Getallenkennis (WDgk) Ik ben thuis in de wereld van getallen. WDgk1 Inzicht verwerven in hoeveelheden. Vergelijken en sorteren Een rangorde aangeven Herkennen en vormen WDgk2 Inzicht verwerven in tellen. WDgk3 Inzicht verwerven in natuurlijke getallen. Verschillende functies Tientallig stelsel, lezen en schrijven Ordenen (Her)structureren Delers en veelvouden Andere talstelsels Van natuurlijke naar negatieve getallen
Generiek doel → leerlijn MUgr4 Overal muzische mogelijkheden zien en benutten. 2,5 – 6 Open staan voor muzische kansen in de omgeving - onder stimulans van anderen zich muzisch uiten 6 - 8 Oog hebben voor muzische prikkels in het dagelijks leven - kansen grijpen om zich muzisch uit te drukken 8 - 10 Alert zijn voor muzische impulsen en verwonderd zijn over muzisch initiatief dat anderen nemen - actief inspelen op de muzische mogelijkheden die zich aandienen 10 - 12 Speels en verwonderd blijven kijken naar muzische impulsen uit de brede omgeving - eigen muzische acties durven bedenken en uitvoeren in gevarieerde contexten
leerlijnen Getallenkennis (WDgk) Ik ben thuis in de wereld van getallen. WDgk1 Inzicht verwerven in hoeveelheden. Vergelijken en sorteren ↓ Een rangorde aangeven ↓ Herkennen en vormen ↓ WDgk2 Inzicht verwerven in tellen. ↓ WDgk3 Inzicht verwerven in natuurlijke getallen. Verschillende functies ↓ Tientallig stelsel, lezen en schrijven ↓ Ordenen ↓ (Her)structureren ↓ Delers en veelvouden ↓ Andere talstelsels ↓ Van natuurlijke naar negatieve getallen↓
Hoe? De werking
Werken vanuit focus Op niveau van: De school De klas De leerling
Functies van het leerplan inspiratiebron referentiekader voor schooleigen opvoedingsproject legitimeert onderwijs (~𝑂𝐷𝐸𝑇 – OKB) parcours voor leren en onderwijzen criteria voor beoordeling van … hefboom voor vernieuwing rond punt …