STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Dienst Time Out Projecten
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Evidence based werken: STOP4-7 als concrete casus.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
ADHD bij kinderen.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Actieplan ter bestrijding van kinderarmoede
Werken aan kwaliteitsverbetering
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.

Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Pedagogische interventie PEP-poli
STOP 4-7 Samen sterker Terug Op Pad
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Focus groep BuSO LOP Gent FOCUS-groep BuSO JAARVERSLAG
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Pleegzorg voor volwassenen in Vlaams- Brabant en Brussel Info en aanmeldingen: tel/ 016/
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Het zorgcontinuüm.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad

ACHTERGROND Gegroeid uit onderzoeksproject Universiteit Gent Evidence-based Preventie/vroege interventie Contextgericht Gedragstherapeutisch en oplossingsgericht Gesubsidieerd door het ministerie van de Vlaamse gemeenschap, departement Gezin en Welzijn, via Kind&Gezin.

CONCREET Trainings- en behandelingsprogramma: intakefase + 10 weken training (fase 1) + 3 maanden individuele ondersteuning om verandering te consolideren (fase 2). Groepstraining: ouder- en leerkrachttraining rond opvoedingsvaardigheden en kindtraining in sociale- en probleemoplossingsvaardigheden. individuele ondersteuning in de concrete leefsituatie van het kind in het gezin en de klas.

DOELGROEP EN INDICATIESTELLING Voor kinderen tussen 4 en 7 jaar met externaliserende gedragsproblemen (CBCL en/of TRF moet klinisch scoren). Ouders willen en kunnen deelnemen aan het trainingsprogramma en ook aan fase 2. School bereid tot deelname aan het trainingsprogramma en ook aan fase 2.

DOELEN Het versterken van sociale vaardigheden en probleemoplossend denken van jonge kinderen. Het versterken van de ouders in hun opvoedingsgedrag en hun opvoedende relatie met hun kinderen. Empowerment via oplossingsgericht werken. Het versterken van leerkrachten in hun aanpak van gedragsproblemen in de klas. Handvaten geven om deze problemen te voorkomen en te hanteren.

KINDTRAINING Groep van maximum 10 kinderen 10 x 1 dag per week Pedagogische accenten: zeer veel positieve bekrachtiging sterk gestructureerd dagverloop

KINDTRAINING Vaardigheidstraining: Rolneming Zelfcontrole Probleemoplossing Samenwerken en samenspelen ontspanning Inoefenen tijdens vrije momenten

OUDERTRAINING Gebaseerd op Parent Management Training (Patterson) 10 x 1 namiddag per week (2u) Opvoedingsvaardigheden aanleren, inoefenen en versterken Interactief Transfer kindtraining Observeren en eventueel participeren in de kindtraining Begeleiding aan huis na afspraak

LEERKRACHTTRAINING Aanpak gedragsproblemen in de klas 4 x 1 voormiddag Competentieversterkend Transfer kindtraining Ondersteuning op school na afspraak Observeren en participeren in de kindtraining

AANMELDING AANMELDING: Rechtstreeks door ouders Doorverwijzing door scholen en andere hulpverlenende diensten Samenwerking met CLB’s Training en begeleiding is gratis omwille van de hoge inzet van ouders en kind.

OPVOLGING Gedurende 6 maanden na de consolidatiefase kunnen nog enkele huisbezoeken en eventueel schoolbezoeken gepland worden in overleg met ouders en leerkracht. Indien nodig wordt samen met ouders gezocht naar bijkomende specifieke hulp. Opvolging gedragsevolutie van het kind aan de hand van vragenlijsten en testen.

CONCLUSIES Kinderen reageren positief op dagstructuur en complimenten Ouders zeggen vooral rustiger, positiever en consequenter te reageren Oudergroep werkt ondersteunend Leerkrachten geven aan moeilijk gedrag in de klas beter te kunnen hanteren