Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

IB 1.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Basisbewerkingen rekenen
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Inleiding Landelijk platform
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Op naar…
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Marjan van Hof & Lineke Bos
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Naar het voortgezet onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Van noaberschap naar meesterschap naar partnerschap Ermelo –
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Aanleiding en doelstelling
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Informatie voor ouders groep 8 over:
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Informatie voor ouders groep 8 over:
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Informatie voor ouders groep 8 over:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Clusterdidactiek Gamma
Visie op het economieonderwijs
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Wat is burgerschap in het mbo?
Transcript van de presentatie:

Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap 15-9-2019 Ruim baan voor leraren Een nieuw perspectief op het leraarschap Martine Braaksma adviseur Onderwijsraad Krachtvoerlezing 16 januari 2019

Aanleiding Zorgen om toenemende lerarentekorten Onderwijsraad 15-9-2019 Aanleiding Zorgen om toenemende lerarentekorten Genomen maatregelen: vooral gericht op kwantiteit, niet op kwaliteit weinig samenhang en niet gericht op loopbaan- en ontwikkelingsmogelijkheden Ontoereikende kwalificatiestructuur in het onderwijs Complex, met afgebakende bevoegdheden (sector/vak) Bekwaamheidseisen geen houvast voor doorgroei in lesgevende taak

Onderwijsraad 15-9-2019 Adviesvraag Hoe kunnen opleidings- en arbeidsstructuur zo worden vormgegeven dat ze op termijn bijdragen aan zowel voldoende als goede leraren? Strategisch langetermijnadvies Zorgen om huidige lerarentekorten en oproep tot taskforce geuit in brandbrief Lerarentekorten Advies gericht op primair en voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en voorschoolse educatie

Advies Verruim het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren Onderwijsraad 15-9-2019 Advies Verruim het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren Ruimere onderwijsbevoegdheden i.c.m. specialisaties Ontwikkelmodel voor loopbaan en professionalisering Uitgangspunt: kwaliteit staat voorop Integrale herziening van opleidings- en arbeidsstructuur, vanuit nieuw perspectief op het leraarschap: Lerarenberoep bevat dezelfde kernelementen in alle onderwijssectoren en vakken brede pedagogische-didactische basis + inhoudelijke kennis en vaardigheden specifieke onderwijscontext

Positieve gevolgen Meer mogelijkheden voor mobiliteit Onderwijsraad 15-9-2019 Positieve gevolgen Meer mogelijkheden voor mobiliteit Nu laag en beperkt door wet- en regelgeving Betreft mobiliteit tussen en binnen onderwijssectoren Bevordert keuzevrijheid, differentiatie en professionalisering Bevoegdhedenstelsel moet uitnodigen tot ontwikkeling, niet ontmoedigen Meer taakdifferentiatie in lerarenteams Leraarschap wordt aantrekkelijker voor huidige èn nieuwe leraren

Opleidingsstructuur Geen blauwdruk, wel contouren Onderwijsraad 15-9-2019 Opleidingsstructuur Geen blauwdruk, wel contouren Clustering van onderwijsbevoegdheden in combinatie met specialisaties (NB: hoeft niet volgtijdelijk): Brede generieke basis (= nog niet bevoegd!) Cluster van verwante onderwijssectoren en vakken, bijv. jonge kind (voorschool + groep 1 en 2 po) 10-14-jarigen (bovenbouw po + onderbouw vo) bèta (natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie) Vakinhoudelijke specialisaties (voor vakken bovenbouw havo/vwo en beroepsspecifieke vakken in (v)mbo)

Gevolgen en aandachtspunten Commissie voor precieze invulling onderwijsbevoegdheden en inrichting opleidingsstructuur Gevolgen: Doorlopende leerlijnen, invoering nieuwe (verwante) vakken, nieuwe schotten, vakleerkrachten in po, leraren kunnen lesgeven aan meerdere klassen Aandachtspunten: Aansluiting generieke basis en clusteringen/specialisaties (volgtijdelijk, geïntegreerd), duidelijke eisen aan benodigde inhoudelijke kennis en vaardigheden, faciliteer specialisaties, mogelijke herijking bekwaamheidseisen

Arbeidsstructuur Ontwikkelmodel voor loopbaan en professionalisering Onderwijsraad 15-9-2019 Arbeidsstructuur Ontwikkelmodel voor loopbaan en professionalisering Scholen: formuleer duidelijke visie op loopbaanontwikkeling en professionalisering Richt taak- en scholingsbeleid hierop structureel in Doordenk en aanvaard (financiële) consequenties Eén loongebouw voor po, vo, mbo en voorschoolse educatie Investeringen in onderwijs van essentieel belang

Bespreekpunten Kansen, bedreigingen, aandachtspunten Hoe verder? Onderwijsraad 15-9-2019 Bespreekpunten Kansen, bedreigingen, aandachtspunten Belang vakkennis, verschuiving van schotten, mogelijkheden voor andere rollen/functies Hoe verder? Opleidingsstructuur: aansluiting bij toekomstverkenning bevoegd (vo) bestaande ontwikkelingen bij opleidingen Arbeidsstructuur: structurele aandacht voor professionalisering en loopbaanontwikkeling op scholen één cao en loongebouw voor po, vo, mbo en voorschoolse educatie

m.braaksma@onderwijsraad.nl