MFO medicatieoverdracht bij transmurale zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mieke de Hoon Ziekenhuisapotheker io
Advertisements

Verbeteringen in de farmacotherapie keten.
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
Regionaal Project Thuismedicatie
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
STOMADOSSIER AZ NIKOLAAS.
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
individuele medicatievoorbereiding
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Medicatie.
Neem je regelmatig medicatie in? Bezorgt het je soms kopzorgen om de juiste tablet op het juiste moment te nemen? Twijfel je soms of je de juiste medicatie.
Wachtdienstregeling.
De rol van de apotheker in de eerstelijn
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Feedback op het best-practice document
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
Zuyderland Trombosedienst Sittard-Geleen
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Verkeerd medicijngebruik Verkeerd medicijngebruik zorgt jaarlijks voor ongeveer ….. ziekenhuisopnames. De helft hiervan kan voorkomen worden!
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Optimale farmaceutische zorg voor patienten met M.Parkinson Wereld Parkinsondag 2015 Nieuwegein.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
En de huisarts dan? Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog Vicevoorzitter bestuur LVMP Vicevoorzitter bestuur PAZ.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Later begint vandaag: Vroegtijdige zorgplanning vanuit een vragenlijst.
De apotheker, geneesmiddelenspecialist
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
Ervaringen in de praktische betekenis met het Beroerte Advies Centrum
OZIS vs LSP Jaap Dik.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Voordelig voorschrijfgedrag Klankbordgroep 16 mei 2017
Zaterdag 18 mars 2017 e-gezondheid in de praktijk
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Vroegsignalering bij thuiswonende ouderen
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Plan e-gezondheid 2015 – 2018 Actiepunt 3 (Medicatieschema – VIDIS project) Yoeriska Antonissen – Marc Bangels – Frédéric D’Hondt – Wim Vanslambrouck.
Ouderen en medicijnen 75-plussers gebruiken ruim 5 x meer medicijnen dan een gemiddelde Nederlander.
Brugge op schema! Oostkamp op schema!
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
De Kwaliteit Verbetercyclus
Titel: ondersteuning ouderenzorg ROH MH
Conclusies evaluatie Regieraden
JCI accreditatie en jij?
Financiering van het zorgstelsel
Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
JCI accreditatie en jij?
Werkgroep transmurale communicatie
apotheker elkaar ontmoeten …
Financiering van het zorgstelsel
MFO met RIZIV budget Een goedgekeurd lokaal project ontvangt een vergoeding van EUR: 500 EUR na aanvraag en administratieve goedkeuring ervan Opmerking:
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Verslag van de werkgroep Medicatiegebruik Voorschrijven, afleveren en omgaan met geneesmiddelen Farmaleuven: JVC-FN-AE
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

MFO medicatieoverdracht bij transmurale zorg Bijlage 3 MFO medicatieoverdracht bij transmurale zorg Deze presentatie dient op maat aangepast te worden per project met resultaten van de incidentmelding en puntprevalentiestudie.

Programma MFO : wat is een MFO? Waarom een MFO? Medicatiefouten en cijfers (IMS rapport) Het verhaal van Roger Lokale metingen: geneesmiddelgebonden problemen Oplossingen en verbeterprojecten Streefdoel

MFO

Wat is een MFO? Patiënt Arts Apotheker Ziekenhuis MFO Voorschrift OTC Advies Consultatie Voorschrift Advies MFO Ziekenhuis

Waarom een MFO? Bevorderen van de samenwerking en afstemming tussen zorgverstrekkers Verzekeren van de continuïteit in de zorg Verzekeren van het correct en veilig gebruik van het geneesmiddel Bevorderen van de therapietrouw Beter aanwenden van de financiële middelen ter beschikking gesteld door de maatschappij Optimale zorg voor de patiënt

Wat willen we bereiken? Betere medicatieoverdracht Terugdringen van geneesmiddelgebonden problemen Verbeteren van de efficiëntie van de behandeling Gezamenlijke werkafspraken Verbeterprojecten

Is een MFO nodig? Zorgwekkende cijfers in België (IMS rapport, 2015) jaarlijks 42.000 ziekenhuisopnames door medicatiefouten  vermijdbare kost van meer dan 200 miljoen euro  50 tot 70% vermijdbaar!

De patiënt staat centraal Zijn zorg mag niet onderbroken worden Basisprincipes Een goed ontslag begint bij een goede opname De patiënt staat centraal Zijn zorg mag niet onderbroken worden Foto: betere kwaliteit opvragen bij thinkstock

Verteld door Roger, het ziekenhuis, de huisapotheker en de huisarts Het verhaal van Roger Verteld door Roger, het ziekenhuis, de huisapotheker en de huisarts

Roger, 85 jaar

Roger vertelt…… Filmfragment De tekst wordt niet weergegeven, maar getoond via een filmfragment Roger vertelt…… Filmfragment Roger vertelt over zijn spoedopname op vrijdagavond. Bij opname op spoed, vroeg men naar mijn medicatiegebruik. Ik kon me echter niets herinneren. Ook mijn vrouw wist het niet. Tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis diende een verpleegkundige medicatie toe. Alles werd voor mij geregeld. Op vrijdagmiddag werd ik ontslagen, er was een ontslaggesprek met veel informatie. Ik kon maar de helft van het gesprek onthouden. Vervolgens naar de apotheek. De apotheker vroeg of ik een medicatieschema had. Ze had het nodig om mijn medicatie na te kijken. Maar mijn medicatieschema lag nog thuis. Eenmaal thuis stond ik er alleen voor. Er was veel nieuwe medicatie opgestart, andere medicatie was gestopt. Ook had ik in het ziekenhuis en in de apotheek veel informatie gekregen. Ik was veel vergeten. Daarbij was ik ook heel erg verzwakt. Ik zag het niet zitten.

het ziekenhuis vertelt……… De tekst is slechts een voorstel, kan vervangen worden door een echte praktijkcasus. Wordt niet weergegeven, maar verteld door een medewerker van het ziekenhuis. het ziekenhuis vertelt……… Roger (85 j) werd via spoed binnengebracht op een zaterdagavond. Hij vertoonde tekenen van een ernstige voorkamerfibrillatie… Roger had geen medicatielijst bij en was te zeer in de war om zich iets te herinneren. Ook zijn vrouw kon niet vertellen welke medicatie Roger nam…. De verpleegster probeerde de huisarts te bereiken, maar tevergeefs. 2 dagen later (maandag) kwam de familie langs met een zak geneesmiddelendoosjes. Nam Roger dat allemaal? Was dit de actuele medicatie? Uiteindelijk lukte het toch om de huisarts te bereiken. Zo kwamen we pas na 2 dagen te weten dat Roger Marcoumar® nam….

De huisapr van Roger vertelt……… De tekst is slechts een voorstel, kan vervangen worden door een echte praktijkcasus. Wordt niet weergegeven, maar verteld door een lokale huisapotheker. De huisapr van Roger vertelt……… Het was vrijdag, 17u00 en Roger kwam binnen. Roger werd die middag ontslagen uit het ziekenhuis. Hij had enkel voor één dag medicatie mee gekregen en wilde dus zeker voor het weekend nog voldoende in huis halen. Op de voorschriften zag ik al snel dat de medicatie grondig gewijzigd was en dat ik de nodige farmaceutische zorg moest leveren.…. Ik vroeg Roger of hij een medicatieschema had. Hij antwoordde dat het medicatieschema thuis lag, nog in de valies. Roger had een nieuw voorschrift voor Pradaxa®. Voor ziekenhuisopname nam hij Marcoumar®. Ik wilde de dosis van Pradaxa® controleren, maar daarvoor had ik gegevens nodig over de reden waarvoor Pradaxa® werd voorgeschreven. Roger is al 85 jaar, zou de dosis dan niet verlaagd moeten worden omwille van nierinsufficiëntie? Hierover ook geen gegevens. De machtiging van Pradaxa® ontbrak nog. Zou de machtiging in het ziekenhuis aangevraagd zijn? Op welke verpakkingsgrootte had Roger recht? Stopgezette medicatie: Roger nam voor opname Marcoumar®. Ik moest Roger duidelijk maken dat hij Marcoumar® zeker niet meer mocht innemen en de resterende verpakkingen terug naar de apotheek moest brengen. Therapietrouwgesprek: Pradaxa vereist een strikte therapietrouw. Ik moest Roger uitleggen hoe Pradaxa® werkt en waarom correcte inname zo belangrijk is. ….. De tekst wordt niet weergegeven, maar verteld door een lokale huisapotheker.

De huisarts van Roger vertelt….. De tekst is slechts een voorstel, kan vervangen worden door een echte praktijkcasus. Wordt niet weergegeven, maar verteld door een lokale huisarts. De huisarts van Roger vertelt….. Huisarts vertelt dezelfde casus over Roger, maar nu vanuit standpunt huisarts. Roger kwam pas na twee weken op consultatie omdat hij nieuwe voorschriften voor medicatie nodig had. Als huisarts had ik Roger al veel eerder moeten onderzoeken en opvolgen. Nog aan te vullen door een lokale huisarts.

Knelpunten gemeten in onze regio

Knelpunten in onze regio Een vijftal peilapothekers en een vijftal peilhuisartsen hebben geneesmiddelgebonden problemen gemeld periode toevoegen Gelijktijdig werd in het ziekenhuis een puntprevalentievragenlijst afgenomen Resultaten

Van knelpunt naar verbeterproject Naar een betere medicatieoverdracht

Wat willen we verbeteren? Interactief debat, world café principe

De apothekers stellen voor De slides worden ingevuld met de voorstellen die uit het interactief debat zijn gekomen. Voorbeelden De apothekers stellen voor Bij (on)geplande opname: Kwetsbare ptn (chronisch zieken, ouderen) steeds voorzien van een ME schema Bij ontslag: Medicatieschema: medicatiecheck, begeleiding ptn en opvolging Apr verwijst ptn door naar de huisarts voor een afspraak binnen de 3 werkdagen. Opvolging therapietrouw Opvolging stopgezette medicatie

Reacties? Feedback?

De huisartsen stellen voor Bij (on)geplande opname: ……….. Bij ontslag: …………

Reacties? Feedback?

Het ziekenhuis stelt voor (on)geplande opname ……….. Bij ontslag: ………… Mogelijke voorstellen: Medicatieschema voor de apotheker vasthechten aan het voorschrift Informatiebrief voor de apotheek met extra info over indicaties, nierinsufficiëntie,… De contactgegevens van de huisapotheker registreren bij opname Medicatie-anamnese: bij onduidelijkheden ook de huisapotheker contacteren Thuismedicatiezak Verbeteren bereikbaarheid ontslaggevende arts en verpleegkundige Voorbereiding van de eerstelijn op een ziekenhuisontslag Voldoende overbruggingsmedicatie meegeven Bij ontslag switch naar thuismedicatie om dubbelmedicatie te voorkomen

Reacties? Feedback?

Streefdoel? Situatie vandaag: ………………… Waar willen we staan over één jaar?

Aanpak 1ste MFO Voor-meting Na-meting 2de MFO Verbeter-project vandaag Werkgroep Peil-artsen en –apothekers, Puntprevalentiestudie Peil-artsen en –apothekers, puntprevalentiestudie Datum toevoegen (één jaar na eerste MFO)

In beeld Roger over één jaar (zelfde casus als begin, maar nu met implementatie verbeterprojecten)