Presentatie van: Logo van je bedrijf
Elevator pitch Beschrijf in één (max. twee) zinnen de “What, How, Why” van jullie idee. Welk probleem los je op welke manier op voor welke doelgroep? Houdt hierbij het motto van Einstein als leidraad: “Als je het niet in een twee zinnen kunt uitleggen, is je idee niet goed/scherp genoeg”.
Probleem / Klantbehoefte Nadere toelichting op het probleem dat je oplost c.q. behoefte die je invult voor je doelgroep.
Oplossing Leg uit op hoe jullie dit probleem oplossen.
Product / dienst Beschrijf kort je product / dienst. Neem bij voorkeur een demo model mee. Wat maakt het product / dienst uniek en onderscheidend t.o.v. de concurrentie. Wat zijn de technologische hobbels / uitdagingen nu en in de toekomst (Product Road Map richting versie 2.0 en 3.0). Zijn er al pilots geweest? Zo ja, wat zijn de resultaten en ervaringen.
Markt Hoe groot is de totale markt (TAM, SAM, SOM) Op welke deelmarkt richten jullie je? Benoem de deelmarkt en kwantificeer de ontwikkeling van deze deelmarkt in aantallen, omzet en groeipercentages. Definieer je doelgroep en haar belangrijkste eigenschappen (de eigenschappen waar je product / dienst op aansluit) Zijn jullie een BtC of BtB bedrijf, bestaat doelgroep uit grote of kleine bedrijven, wat zijn de demografische kenmerken en noem voorbeelden van de ideale klant. Beschrijf de belangrijkste marktontwikkelingen en geef aan waarom NU het momentum is voor jullie idee.
Concurrentie Wie zijn de belangrijkste concurrenten c.q. belangrijkste aanbieders van alternatieve producten, diensten die zich op hetzelfde probleem/ dezelfde behoefte richten. Geef per concurrent aan of welke onderdelen je beter, gelijk of slechter scoort. NB: Iedereen heeft concurrenten! Hoe beter je je concurrenten kent, hoe meer vertrouwen dit wekt.
Onderscheidend vermogen Beschrijf je onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie. Waarom is jullie product / dienst beter? Hoe moeilijk is het voor nieuwe aanbieders om op de markt te komen? Qua geld, tijd, ervaring, netwerk. Patenten? Cruciale relaties / contracten / intenties / partnerships?
Business model Hoe ziet je verdienmodel eruit? Verkoopprijs vs. inkoop of productieprijs Marges Volumes Waar komt de omzet vandaan? Verkoop product Verkoop uren Succesfees Licenties Etc.
Marketing Beschrijf hoe je klanten werft. Welke kanalen gebruik je daarvoor? Direct email, SEO, SEA, distributie partners, agenten, shops, etc.
Dreamteam Team Adviseurs Bestaande Investeerders/financiers Wie vormen het kernteam + kwaliteiten van de kernteamleden, waardoor duidelijk wordt dat het kernteam een ‘dreamteam’ is. Adviseurs Welke adviseurs zijn nauw betrokken (geweest) bij de onderneming. Bestaande Investeerders/financiers Wie hebben al geïnvesteerd/gefinancierd en tegen welke condities.
Financiële historie en - begrotingen Opvallende zaken uit historische cijfers vermelden (ook negatieve zaken!) Uitgangspunten/aannames voor begroting Groeiscenario, wanneer break-even, wanneer personeel uitbreiden, wanneer verhuizen, wanneer productie outsourcen, wanneer naar buitenland, etc.? Waar ga je het aan uitgeven? Hoeveel investeer je zelf / heb je zelf geïnvesteerd (in cash). Hoeveel hebben anderen al geïnvesteerd of toegezegd? Hoeveel Kapitaal vraag je dus aan de investeerders in de zaal? Kun je het Kapitaal in delen op vragen, dus bij het bereiken van ‘milestones’?
Aanbod aan investeerders Wat bied je een investeerder? In geval van aandelen: hoeveel % In geval van een lening: hoe lang is de looptijd en hoeveel rente bied je? Welke zekerheden bied je? Wat vraag je van een investeerder? Hoe ziet jouw ideale investeerder eruit? Welke toegevoegde waarde zoek je (klankbord, ervaring op gebied van ….?)