FORMULEREN VAN LEERDOELEN
ONDERDELEN LEERDOEL 1. Gedrag: Wat moeten studenten met de leerstof kunnen doen? Gebruik actiewerkwoorden! 2. Inhoud: Op welke inhoud moet de student de beschreven activiteit kunnen toepassen? 3. Voorwaarden (optioneel): Onder welke condities moet de student het gedrag vertonen? 4. Norm (optioneel): Welke minimumprestatie vind je nog succesvol?
FORMULEREN LEERDOEL Niet: Kennen Inzien Inzicht hebben in Begrijpen Op de hoogte zijn van
FORMULEREN LEERDOEL Wel: Benoemen Berekenen Beschrijven Toepassen Opsommen Demonstreren Conclusies trekken ….
TAXONOMIE BLOOM Onthouden: opnoemen, definiëren, beschrijven, aanwijzen… Begrijpen: verklaren, tekenen, voorbeeld geven, selecteren… Toepassen: ontwikkelen, oplossing voorstellen, aantonen, bewijzen… Analyseren: onderzoeken, in delen splitsen, patroon beschrijven, classificeren… Evalueren: concluderen, besluiten, beargumenteren, bekritiseren, waarde benoemen… Creëren: ontwerpen, ontwikkelen, samenstellen, schrijven, bouwen
VOORBEELDEN CONCRETE LEERDOELEN Het verschil kunnen uitleggen tussen een competentie en een leerdoel De hoofdsteden van alle Europese landen kunnen benoemen Het risico kunnen incalculeren bij investeringen In een spelomgeving een onderbouwd voorstel kunnen doen voor procesverbetering
LEERDOELEN SAMENGEVAT Eén beheersingsniveau per leerdoel (kennis, inzicht, toepassen, enz.) Kies het hoogste beheersingsniveau Inhouden van dezelfde categorie en niveau combineren Formuleer leerdoelen positief Zet leerdoelen in een logische volgorde LET OP: elk leerdoel dient getoetst te worden!