FORMULEREN VAN LEERDOELEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verrijkingslessen voor cognitief talent
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Hogere denkvaardigheden
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Maak je eigen problemen
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Competentiegericht leren vmbo
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Workshop evalueren Dcp
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Social work Week 2.
Kerntaak 5 Professionaliseren Noëlani Charmaine Yosra Elizabeth Mabel
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toetsing en toetsontwikkeling
Opstellen van leerdoelen
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Oefening met atlas en kaarten
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Experimentele modevormgeving
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Retorische analyse.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

FORMULEREN VAN LEERDOELEN

ONDERDELEN LEERDOEL 1. Gedrag: Wat moeten studenten met de leerstof kunnen doen? Gebruik actiewerkwoorden! 2. Inhoud: Op welke inhoud moet de student de beschreven activiteit kunnen toepassen? 3. Voorwaarden (optioneel): Onder welke condities moet de student het gedrag vertonen? 4. Norm (optioneel): Welke minimumprestatie vind je nog succesvol?

FORMULEREN LEERDOEL Niet: Kennen Inzien Inzicht hebben in Begrijpen Op de hoogte zijn van

FORMULEREN LEERDOEL Wel: Benoemen Berekenen Beschrijven Toepassen Opsommen Demonstreren Conclusies trekken ….

TAXONOMIE BLOOM Onthouden: opnoemen, definiëren, beschrijven, aanwijzen… Begrijpen: verklaren, tekenen, voorbeeld geven, selecteren… Toepassen: ontwikkelen, oplossing voorstellen, aantonen, bewijzen… Analyseren: onderzoeken, in delen splitsen, patroon beschrijven, classificeren… Evalueren: concluderen, besluiten, beargumenteren, bekritiseren, waarde benoemen… Creëren: ontwerpen, ontwikkelen, samenstellen, schrijven, bouwen

VOORBEELDEN CONCRETE LEERDOELEN Het verschil kunnen uitleggen tussen een competentie en een leerdoel De hoofdsteden van alle Europese landen kunnen benoemen Het risico kunnen incalculeren bij investeringen In een spelomgeving een onderbouwd voorstel kunnen doen voor procesverbetering

LEERDOELEN SAMENGEVAT Eén beheersingsniveau per leerdoel (kennis, inzicht, toepassen, enz.) Kies het hoogste beheersingsniveau Inhouden van dezelfde categorie en niveau combineren Formuleer leerdoelen positief Zet leerdoelen in een logische volgorde LET OP: elk leerdoel dient getoetst te worden!