Onderzoeksproject Service’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Strategische samenwerking
Congres Appreciative Inquiry
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Kwaliteitsnetwerk FPA
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Begeleiden van maattrajecten teamontwikkeling en teamorganisatie Ondersteunen en begeleiden van teambuildingsessies voor teams die zich verder willen ontwikkelen.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Aan de slag met vakmanschap
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Toekomst Financiële Functie
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
A3 bij DJI Mattheus Wassenaar Directeur Finance & Control 26 maart 2014.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
‘Ontwikkelen doen we samen’
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
The making of: Omgevingsvisie
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksproject ‘@Your Service’ Sammy Vienne Onderzoeksproject ‘@Your Service’ Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd organiseren in de VAPH-sector

? ? ? Onderzoeksvraag Persoonsvolgende financiering: Vraagt aanpassing van cliënten Is uitdaging voor de organisaties Hoe kunnen organisaties in de sector voor mensen met een beperking ondersteund worden in de transitie naar een vraaggestuurde en cliëntgerichte werking?

Verkennende fase 34 focusgroepen (18 organisaties) Onze vragen Leidinggevenden (staf) Begeleiders Onze vragen Wat betekent vraaggestuurd werken?  In welke mate werkt jouw organisatie vraaggestuurd?  Wat zijn de sterktes en waar stoot je op (hindernissen)? 

Verkennende fase: 1200 uitspraken  

Algemene conclusies (1) Er is al veel aandacht voor vraagsturing: echter vooral op het niveau van de relatie cliënt – begeleider We kunnen nog 2 andere niveaus benoemen, waar minder aandacht voor is Organisatie: hoe organiseren we ons zodat we soepeler op vraagdiversiteit kunnen inspelen Markt: hoe spelen we in op onze omgeving

Algemene conclusies (2) Er bestaat geen definitie of ideale norm over wat vraagsturing is Uit de 1200 uitspraken kunnen we wel heel wat domeinen & aspecten distilleren Ondersteuning van organisaties bij transitie: een reflectie- en begeleidingsinstrument dat organisaties helpt om hun eigen omschrijving te maken en hun eigen accenten te bepalen inzake vraagsturing

Ontwikkelingsfase Uitwerking van het ZIP-instrument (Zelfinschatting en Profielbepaling inzake vraaggestuurd werken) 3 niveaus - 10 domeinen Versie voor organisatie + versie voor cliënten Voorgelegd aan klankbordgroepen Testfase in 4 organisaties: april – juni 2019 Scenario en draaiboek voor ZIP-proces

ZIP: 3 niveaus & 10 domeinen Cliënten 1.Opstartfase 2. Zorg en ondersteuning 3. Opvolging Organi-satie 4. Organisatiecultuur 5. Leiderschap 6. Processen en systemen 7. Kwaliteit 8. Missie, visie Markt 9. Marktgericht ondernemen 10. Samenwerking

ZIP-mindset Geen audit, geen beoordeling, geen vergelijking met andere voorzieningen Wel: kritische zelfreflectie, gericht op toekomst: hoe zijn we op dit moment bezig met vraagsturing hoe kunnen we dit versterken wat zijn de prioriteiten voor de komende periode De resultaten uit de ZIP-bevraging zijn gespreksstof voor bespreking binnen de organisatie

ZIP-traject Sessie 1: Set-up: kerngroep, respondenten, bespreking & besluitvorming, stappen & timing           ZIP-bevraging: vragenlijst of gespreksmethodiek (leidinggevenden, medewerkers, cliënten) Sessie 2: Zelf-Inschatting & toelichtingen bespreken Sessie 3: Verbeterideeën & Prioriteitsbepaling

Lesson's Learned Zip-instrument & ZIP-traject leiden tot reflectie en verdieping + tot concrete acties / prioriteiten Standaard-traject kan aangevuld worden met varianten, bv. gespreksmethodiek ipv bevraging Input van cliënten / netwerk vraagt een andere aanpak (bv. gesprekken, gebruikersraad, …) Procesbegeleiding door externe persoon is een meerwaarde

Inhoudelijke leerwinst: framework Klantintentie: wat de organisatie waar maakt in relatie tot de cliënt  Dialoog Maat-werk Eigen Regie Levens-kwaliteit

Inhoudelijke leerwinst: framework Organisatie-uitdagingen nodig om de klantintentie waar te maken Fijnmazig Flexibel Innovatie Cirkels Traject Informatie

ZIP-begeleiding op vraag Arteveldehogeschool wil de komende jaren ZIP-procesbegeleiding op maat mogelijk maken Een medewerker komt dan op vraag het ZIP-proces begeleiden (betalende dienstverlening; we zoeken nog mogelijkheden om de kost voor organisaties te drukken)

Contact voor ZIP-begeleiding op maat: Onderzoeksmedewerkers : Sammy Vienne, Karolien Huylebroek, Tom Vandooren, Sieglinde Pletinck Contact voor ZIP-begeleiding op maat: sammy.vienne@arteveldehs.be karolien.huylebroek@arteveldehs.be