Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Het ontwikkelingsperspectief
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Workshop opstellen adviesrapport
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Rollen binnen het werkplekleren
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Passend onderwijs.
Onderhouden bestratingen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakgroep Nederlands OK?
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren

Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van http://talent.slo.nl/.

Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren www.talent.slo.nl

Bijeenkomst 3: Evalueren Vooropdracht: Voorafgaand aan deze bijeenkomst schrijven deelnemers een korte reflectie op de uitvoeringsfase (de pilot: het geven van lessen talentontwikkeling met het (zelf ontworpen) lesmateriaal voor talentontwikkeling. Tijdsindicatie voor deelnemers: Vooropdracht: 1 uur Bijeenkomst: 2 uur Huiswerk: 1 uur

Doel bijeenkomst 3: evalueren Leraren kunnen de kwaliteit van het (uitgevoerde) lesmateriaal onderzoeken en verbeteren door het (uitgevoerde) lesmateriaal te koppelen aan: Het vastgesteld leerplan voor talentontwikkeling in de onderbouw VO. De vastgestelde criteria voor uitdagend aanbod voor talentontwikkeling in de onderbouw VO. In deze afsluitende bijeenkomst wordt het geheel geëvalueerd en wordt er een koppeling gelegd tussen de gestelde uitgangspunten en de uitvoering. Dit vormt het uitgangspunt voor de vervolgstappen voor 'talentontwikkeling op school'.

Hulpmiddel bijeenkomst 3: evalueren 9. Ga na of de ontwikkelingen naar wens verlopen en maak een eindbalans op. Gebruik de checklist om na te gaan of het project nog volgens planning verloopt. Monitorinstrument (checklist 4)   Zie ook beschrijving handreiking ontwikkelcyclus.   Onderdeel van het leerplan dat geëvalueerd is Wat moet er aangepast worden? Waarom moet iets aangepast worden? (met verwijzing naar problemen/opmerkingen van respondenten) Wie past aan? Wanneer is de eerste aanpassing gereed?

Opzet bijeenkomst 3: evalueren Nabespreken huiswerkopdracht bijeenkomst 2: ontwerpen Nabespreken uitvoeringsfase Vooropdracht: Reflectieverslag uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Pilot lesmateriaal evalueren en suggesties voor verbeteringen verzamelen. Vervolgstappen bepalen voor ontwikkelen lesmateriaal. Monitorinstrument invullen en bespreken Huiswerk: Vervolgstappen formuleren en planning maken. Uitleg opzet bijeenkomst 3.

Terugblikken vorige bijeenkomst Het leerplan en lesmateriaal voor talentontwikkeling: Wat waren ook alweer de uitgangspunten, hoe verliep het invullen van het monitorinstrument (checklist 2 en 3) en de uitvoeringsfase: heeft iedereen een klein reflectieverslag van de uitvoeringsfase geschreven: zijn er nog vragen of dilemma's?

Uitvoeringsfase evalueren Korte ronde ervaringen opschrijven (denk aan voorbereiding, uitvoering en lesmateriaal: wat werkte wel/niet?). Ervaringen delen met de groep. Deelnemers van de groep stellen verhelderende vragen aan elkaar. Elk groepslid formuleert een aanbeveling voor elk ander groepslid. Alle deelnemers hebben een reflectieverslag n.a.v. de uitvoeringsfase beschreven. Daarbij is in de voorgaande dia gekeken naar de eerder geformuleerde uitgangspunten voor talentontwikkeling. Dit vormt de opstart voor de volgende werkvorm (bij voorkeur met max. 4 personen): Deelnemers beschrijven kort hun bevindingen t.a.v. de uitvoeringsfase. Daarna lezen de deelnemers één voor één hun ervaringen voor aan de rest van de groep. De overige groepsleden noteren verhelderende vragen, maar stellen die pas in een volgende ronde. In ronde 3 kunnen deelnemers elkaar bevragen over hun (opgeschreven) ervaringen. In de laatste ronde formuleren deelnemers aanbevelingen voor elk groepslid. Indien er meer dan één groep met deelnemers is kunnen de aanbevelingen van de groepen gedeeld worden.

Pauze

Evalueren: monitorinstrument Individueel invullen monitorinstrument (checklist 4) Uitkomsten ingevuld monitorinstrument delen Deze bijeenkomst wordt afgesloten met het invullen en bespreken van het monitorinstrument (checklist 4). De checklist kan eerst individueel ingevuld worden en dan besproken worden. Doel van dit instrument is het verzamelen van ervaringen t.a.v. de ontwikkelcyclus, deze te delen én om verbeteringen of vervolgstappen voor de volgende ronde te formuleren.

Evalueren: module en bijeenkomsten Elke deelnemer geeft een korte beschrijving van ervaringen over de module en de bijeenkomsten. Elke deelnemer formuleert een aanbeveling voor de training/trainer Als trainer/opleider en ontwerper van de module is het goed om feedback te krijgen op hoe deelnemers de module en de bijeenkomsten ervaren hebben. Hiervoor kunnen richtvragen (bijvoorbeeld uitgesplitst naar de inhoud van de verschillende bijeenkomsten) een handig hulpmiddel zijn. Vertel deelnemers ook wat er met de feedback gedaan wordt. Deelnemers kunnen eventueel ook achteraf feedback geven. (Verstuur de richtvragen bijvoorbeeld digitaal.)

Huiswerkopdracht: Aanscherpen huidig lesmateriaal. Vervolg lesmateriaal ontwikkelen. Vervolgstappen en planning formuleren voor talentontwikkeling >link Maak al tijdens deze bijeenkomst afspraken over het vervolgtraject. De evaluatie zou kunnen uitmonden in een aantal verbetersuggesties. In de praktijk blijkt het handig te zijn deze in een format vast te leggen : https://instrumenten.slo.nl/leerplanevaluatie/taakhulp/4.Onderneem-actie/Paginas/4.1-Maak-een-overzicht.aspx

Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren