Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

‘t Schrijverke Zoetermeer
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
MBO passend onderwijs
Gepersonaliseerd leren
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Flexibilisering in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Kennis borgen Kennis integreren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Titelpagina.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
‘Slim vlottrekken’ Commissie Ruimte 3 september 2014
De puzzel past steeds beter
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Begeleiding bij Werkplekleren
Passend onderwijs.
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Naar een typologie van scholen
SHEQ SHQ.
Gepersonaliseerd leren
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Nieuw onderwijsconcept Windesheim
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Een eigen leerroute voor elke student
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen

Programma Aandachtspunten flexibel programmeren van onderwijs en toetsen (Ronald Ulrich) Presentatie aanpak Windesheim (Elsbeth Vonkeman) Presentatie aanpak Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (Marcel Penners) Subgroepen: adviezen aan Windesheim en de HAN Plenaire terugkoppeling en reflectie inleiders

Aandachtspunten bij flexibel programmeren van onderwijs en toetsen

Invulling flexibilisering: uitgangspunten Welke dimensies? Tempo Niveau Volgorde Leeromgeving Programma Welke onderwijskundige uitgangspunten worden gehanteerd? Wordt daarbij rekening gehouden met organiseerbaarheid? Welke mate van flexibilisering en personalisering van onderwijs is hanteerbaar? Wat is een passend evenwicht tussen vraag- en aanbodsturing?

Aanpak flexibilisering Scope Beperken tot flexibele deeltijdopleidingen of (ook) richten op voltijdonderwijs? Aanpak Ontwikkelingsgerichte of planmatige aanpak? Aandacht voor verschillende perspectieven onderwijs en ondersteuning? Verhouding standaardisatie - maatwerk in organisatie onderwijs en onderwijslogistiek Organisatie Lijn of programma/project Fasering (wanneer in proces aandacht voor organisatie en onderwijslogistiek?) Rollen en verantwoordelijkheden van onderwijs en ondersteuning

Enkele modellen ter illustratie 1: SURF onderwijs op maat

Enkele modellen ter illustratie 2: CINOP

Enkele modellen ter illustratie 3: SURF referentie- model onderwijs-logistiek voor flexibel onderwijs

Drie varianten van flexibilisering Kleinschalig flexibiliseren Flexibel binnen kaders Combinatie van kleinschalig onderwijs en standaardisatie ondersteuning Decentrale aanpak Centrale aanpak Onderwijs decentrale aanpak Ondersteuning centrale aanpak Vraagsturing Aanbodsturing Vraagsturing onderwijs, aanbodsturing ondersteuning Tempo, niveau, volgorde, leeromgeving en programma Tempo, niveau, evt. volgorde en evt. leeromgeving Leerarrangement en gepersonaliseerde leerroutes Standaard met maatwerk, evt. leerarrangement Standaard met maatwerk, leerarrangement en gepersonaliseerde leerroutes Ondersteuning decentraal Ondersteuning centraal Geen aansluiting bij instellingsbrede systemen en processen Aansluiting bij instellingsbrede systemen en processen Niet schaalbaar Schaalbaar

Vijf aandachtspunten 1 Optimale verhouding tussen vraagsturing en aanbodsturing Perspectief van onderwijs en perspectief van onderwijslogistiek meenemen Hoeveel vrijheid voor studenten m.b.t. inrichting curriculum is organiseerbaar? In hoeverre zijn eisen aan volgordelijkheid c.q. instroomeisen wenselijk of nodig? Vraagsturing maakt programmeren complexer, zeker bij grote aantallen studenten. Risico van aanbodsturing is dat onderwijs niet aansluit bij behoeften studenten. Contact met student en beroepenveld Leercoaches Gepersonaliseerde begeleiding Co-creatie met student en beroepenveld (inhoud en organisatie) Vast docententeam

Vijf aandachtspunten 2 Blended learning Hoe kom je tot een optimale blend? Welke rol spelen organisatieaspecten daarbij? Aparte aanpak voor deeltijd of juist integreren met aanpak voltijd? Vrijheid van studenten m.b.t. leeromgeving betekent dat onzeker is hoeveel studenten er in de klas komen. Inschrijven op onderwijs en toetsen (wat tijdige helderheid over het curriculum vereist) kan dit ondervangen. Systemen Wat vraagt flexibilisering van systemen (inrichting, koppeling, restricties)?

Vijf aandachtspunten 3 Veranderaanpak Vroegtijdig betrekken van alle stakeholders: weet wat studenten en werkveld willen en welke ondersteuning ze nodig hebben Community vorming, gemeenschappelijke ervaringen en gedeeld referentiekader Samen ontwikkelen (gezamenlijke verantwoordelijkheid onderwijs en ondersteuning) Neem voldoende ontwikkeltijd en leer van ervaringen (geen blauwdruk) Zorg dat aanpak aansluit bij institutionele context (organisatie, sturing, systemen en processen en cultuur) Sturen op principes en op standaardisatie basisprocessen Denk vanaf begin na over opschalen (o.a. verbinding met voltijd) Besteed vanaf begin aandacht aan organisatie en zet in op support management Commitment van het management