Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs Bibliotheek Rotterdam en Schiedams LEF 16-04-2019
Spoorboekje Inleiding – Martijn Beerens Rotterdam met LEF PO – Els Zeedijk Rotterdam met LEF VO – Annemieke Boxem Interactief spel – Sandy Kardolus en Carolien Kruijs
Inleiding Bibliotheek Rotterdam en Diversiteit
Aanleiding Diversiteit in Rotterdam is groot Burgerschap 175 nationaliteiten Diversiteit aan culturen en geloven Groot verschil tussen arm en rijk Burgerschap Visie Bibliotheek Rotterdam Begrip en respect voor elkaar Groot netwerk in het onderwijs Organisaties hebben moeite het onderwijs binnen te komen
Puzzelstukjes Uitspraak directie in radioprogramma Belang gemeente Rotterdam Schiedams LEF LEF kist RADAR (en COC als onderaannemer) Uitdaging Accountmanagement Netwerk Warehouse Distributiekanaal
Rotterdam met LEF PO Diversiteit als thema in het primair onderwijs
Primair Onderwijs Kerndoel 38 Onbekend maakt onbemind Leesconsulent belangrijke rol Boeken als basis voor de lessen Gastlessen LEF dag Informatieboekje blijft achter 1. Kerndoel 38 De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit. Iedere school moet hier aandacht aan besteden, hoe dat mogen zij zelf bepalen. 2. Onbekend maakt onbemind / drempel - Leerkrachten Veel scholen en leerkrachten hebben hier moeite mee. (Te druk, andere prioriteiten en projecten, past niet bij onze identiteit…) Bibliotheek Rotterdam biedt de mogelijkheid om een gratis lespakket aan te vragen om diversiteit op basisscholen bespreekbaar te maken: de LEF-kist. 3. Leesconsulent belangrijke rol Niet in de uitvoering maar in het onder de aandacht brengen van de LEF kist. 4. Boeken als basis voor de lessen Voor ieder leerjaar is een boekje met LEF lessen gemaakt. Hiermee kan de leerkracht zonder veel voorbereidingstijd 4-5 lessen verzorgen. Voor ieder leerjaar is eén boek toegevoegd waar in de lessenserie mee gewerkt wordt. De lessen zijn laagdrempelig en gaan over vriendschap, respect, liefde en jezelf kunnen zijn. Soms wordt er ook gesproken over gezinnen met twee vaders of twee moeders of in de hogere groepen over verliefd zijn op iemand van hetzelfde geslacht en transgenders. Steeds op een luchtige wijze aan de hand van een boek. 5. Gastlessen voor leerkracht + groepen 7 Voordat een school actief met het lespakket aan de slag gaat, geven docenten van Schiedams LEF uitleg aan leerkrachten en verzorgen een gastles voor groepen 7 over het LEF hebben om jezelf te zijn. Met de leerkrachten wordt het Geboortespel gespeeld. Doel van dit spel is je laten ervaren dat het geen keuze is dat je anders bent en meer inzicht te geven in seksuele diversiteit. 6. LEF dag Scholen kunnen een LEF dag organiseren. Op LEF-dag mag iedereen naar school komen zoals hij / zij dit wil. Tijdens LEF-dag mag iedereen zichzelf zijn en is er respect voor elkaar. Niemand mag uitgelachen worden of gepest, er mogen alleen complimenten worden gegeven. Na LEF-dag kan het elke dag LEF-dag zijn, want je durft dan jezelf te zijn op school. Leerlingen van groepen 7 worden gevraagd de LEF-dag mede te organiseren. 7. Informatieboekje blijft achter In iedere LEF kist zit een informatieboekje. Een wegwijzer op het gebied van diversiteit. Het geeft een beeld van wat er in Rotterdam en online beschikbaar is om leerkrachten te ondersteunen bij het geven van informatie over (seksuele) diversiteit. En alles onder het motto: Het mooiste dat je kunt worden is jezelf!
Rotterdam met LEF VO Mentorlessen in de brugklas
Bijeenkomst voor brugklasmentoren Lesmateriaal Iets meer dan twee jaar geleden zijn we in Rotterdam begonnen met een vernieuwd aanbod voor het voortgezet onderwijs. Het begon met een rondleiding, leesbevordering en digitale geletterdheid. Vanaf volgend schooljaar kunnen we daar ook burgerschap aan toevoegen met drie mooie programma’s. Een daarvan is LEF in de Brugklas. Van oudste van de school naar brugpieper: het eerste jaar op de middelbare school is voor veel leerlingen best pittig. ‘Lef in de brugklas’ is speciaal ontwikkeld voor brugklassers en hun mentor. ‘Lef in de brugklas’ bestaat uit dertig lessen. Deze lessen staan op zichzelf. Je kunt ze allemaal inzetten, of een deel ervan. De onderwerpen beginnen luchtig. Naarmate het vertrouwen in de klas groeit, kun je lessen over zwaardere onderwerpen kiezen. Het programma bestaat uit vier onderdelen: een bijeenkomst voor mentoren met informatie over diversiteit (geloof, seksuele geaardheid en milieu), lesmateriaal (kennismaken, burgerschap, diversiteit), een goededoelenproject en boeken die de thema’s ondersteunen. Boeken Goede doelen activiteit
Bijeenkomst voor brugklasmentoren Informatie(map) Bijeenkomst voor brugklasmentoren Geboortespel
Diversiteitspel en het geboortespel Kennismakingsopdrachten en spelletjes Rechtszaken naspelen Poëzie
Voorlezen bij het vak Nederlands en Engels Boeken Stichting Jarige Job Stichting vluchteling KWF Kankerbestrijding Goede doelen activiteit
Bijeenkomst voor brugklasmentoren Poëzie Diversiteitspel en Geboortespel Kennismakings- opdrachten en spelletjes Informatiemap Goede doelen activiteit Rechtszaken naspelen Boeken
Interactief spel Het geboortespel