De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Monitoring hefboomprojecten Boostcamp 13 juni 2019
Update monitoring Waarom monitoren? Opvolging bezoekersaantallen Tevredenheid en profiel van de bezoeker
wie bezoekt je museum/attractie? WAAROM MONITOREN? Om doelstellingen op te volgen Om werking te ondersteunen & optimaliseren Een goede kennis over de mensen die je museum/tentoonstelling/attractie bezoeken, is belangrijk voor je eigen werking. Via deze kennis kom je te weten wie je museum/tentoonstelling/attractie bezoekt en krijg je inzicht in de tevredenheid en de verwachtingen van deze bezoekers. Dit is zeer nuttige informatie om je eigen activiteiten te evalueren en beter op punt te stellen. Daarenboven wil Toerisme Vlaanderen informatie over een aantal aspecten om een impact van het hefboomproject te meten. wie bezoekt je museum/attractie? tevredenheid verwachtingen Om uiteindelijke impact van het hefboomproject te meten
WAT MONITOREN? Bezoekersaantallen Informatie over de bezoeker: tevredenheid en het profiel Een goede kennis over de mensen die je museum/tentoonstelling/attractie bezoeken, is belangrijk voor je eigen werking. Via deze kennis kom je te weten wie je museum/tentoonstelling/attractie bezoekt en krijg je inzicht in de tevredenheid en de verwachtingen van deze bezoekers. Dit is zeer nuttige informatie om je eigen activiteiten te evalueren en beter op punt te stellen. Daarenboven wil Toerisme Vlaanderen informatie over een aantal aspecten om een impact van het hefboomproject te meten. Informatie met betrekking tot de bedrijfsactiviteiten
bezoekers aantallen
bezoekersaantallen MAANDELIJKSE UPDATE BEZOEKERSAANTALLEN Voor interne opvolging van Hefboomprojecten Vlaamse Meesters project Geen externe communicatie zonder afspraken met projectpartner HOE AANLEVEREN? Bezoekersbarometer (NIEUW sinds juni’19!) Permanent aanbod in het Vlaams Gewest Tijdelijke tentoonstelling verbonden aan of in permanent aanbod in het Vlaams Gewest Excel-template Alle projecten buiten het Vlaams Gewest Tijdelijke projecten die niet verbonden zijn aan permanent aanbod
bezoekersbarometer WAT? Vervangt de attractiebarometer Laagdrempelig en gebruiksvriendelijk Individuele rapportage met benchmarking Gebouwd door de 3 beleidsniveaus samen: Vlaanderen, provincies en steden HOE DEELNEMEN? Bestaand aanbod ontving een e-mail tussen 20/05 en 27/05 om zich te registeren Nieuw aanbod kan zich zelf registeren via https://bezoekersbarometer.toerismevlaanderen.be/login OPVOLGING Gebeurt door contactpunten bij de provincie of stad (https://www.toerismevlaanderen.be/bezoekersbarometer) Automatische herinnering elke 1e dinsdag van de maand
Tevredenheid & profiel
tevredenheidsbevraging Face-to-face bevraging – alle projecten Korte enquête over profiel en tevredenheid Bevraging van willekeurige bezoekers bij het verlaten van de attractie/tentoonstelling/museum/… Afname via tablet door vrijwilligers/medewerkers van het project Online bevraging – permanent aanbod Meer diepgaande enquête over bezoek Online vragenlijst toegestuurd via e-mailadres Rapportage Real-time online rapport Maandelijkse update open antwoorden Dynamische rapport in POWER BI
Face-to-face tevredenheidsbevraging Al meer dan 13.000 bezoekers bevraagd! Een rijkdom aan gegevens over: Type bezoekers Tevredenheid museum/attractie/tentoonstelling Herkomst bezoekers Tevredenheid bestemming Verblijfsduur Andere bezochte attracties Gezelschap … Belangrijkste informatiebron
Net promotor score Uitdrukken van tevredenheid van NPS-score Zou je de beleving aanraden aan vrienden, familie en kennissen? 0-6: criticasters 7-8: passief tevreden 9-10: promotoren Aandeel promotoren MIN aandeel criticaster = NPS-score Doelstelling voor elk project is score van minstens 20
ADRIAEN BROUWER: MEESTER van EMOTIES In totaal 52.215 bezoekers tussen 15 september en 16 december ’19!
Bozar – Van Orley
mUhka
Vragen? Sofie Wauters - Louise Derre kennisbeheer@toerismevlaanderen.be