We doen het samen Co-teaching.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Werken naar onderwijsbehoeften
Van visie naar actie.
Lesgeven en begeleiden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Een theoretische verkenning
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Workshop evalueren Dcp
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Social work Week 2.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.

Competentie gebieden Kerntaak 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
We doen het samen Co-teaching. Programma: Welkom Introductie Muzikale opening Doel benoemen Onderwerp verkennen Leervraag Visies en doelen Vormen van.
Observeren Les 3.
Passend onderwijs.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiding bij Werkplekleren
Theorie.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Doelen behalen met activiteiten
Een vergadering organiseren
Doelen behalen met activiteiten
Loopbaan en burgerschap les 2
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Gepersonaliseerd leren
Activernde didactiek & passende werkvormen
Consumenten-gedrag Het gezin
Zelfregulatie op Cartesius2
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Presentatie voor teams Oktober 2018
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

We doen het samen Co-teaching

Wat wil je van vanmiddag meenemen? Persoonlijk doel Wat wil je van vanmiddag meenemen?

Wat is co-teaching (De definitie voor deze workshop) Een optimale samenwerking tussen een vakspecialist en een groepsleerkracht.

Waarom co-teaching? Het bundelen en delen van ervaringen, expertise en perspectieven van een vakspecialist en een groepsleerkracht, met als doel: deskundigheidsbevordering in het binnen-schoolse kunstonderwijs.

Leervraag/leerdoelen Hoe werkt co-teaching? Het uitgangspunt is het samen leren van professionals die een verschillend perspectief hebben, verschillende inhoudelijke expertise, met verschillende groepen werken, verschillende taken of rollen hebben in onderwijscontext. Uitgangspunt is hierbij de gemeenschappelijke leerdoelen/leervraag.

Visie op kunst Vakgerichte visie Sociaal-maatschappijgerichte visie Kindgerichte visie

Vakgerichte visie Vergaren van kennis over kunst, ontwikkeling van kunstzinnige vaardigheden, overdragen van kunst erfgoed.

Sociaal maatschappelijk Perspectief vanuit een sociaal maatschappijgerichte visie (de ontwikkeling van de kunstzinnige kennis, vaardigheid en de attitudes die een kind nodig heeft om in de maatschappij te functioneren, denk bijvoorbeeld aan mediawijsheid)

Kindgerichte visie Perspectief vanuit de ontwikkeling van het kind, de kindgerichte visie (kunst draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van het kind)

Doel van de kunstlessen? Talentontwikkeling Ontwikkeling van ‘liefde voor kunst’ In aanraking brengen met de wereld van de kunst Kinderen de kennis en vaardigheid bieden om te participeren in kunst (denk aan een orkest, een band, musicalgroep, toneelvereniging etc) Ontwikkelen van creativiteit en expressieve vaardigheden Algemene (kunstzinnige) ontwikkeling

Vormen van co-teaching (viedeo: leraar 24 co-teaching)

Vormen van co-teaching Observatie, één geeft de les de ander observeert (vooraf zijn gezamenlijk de observatiepunten vastgesteld). Ondersteunend, één geeft les, de ander loopt rond, begeleidt en ondersteunt de individuele leerling of een subgroepje. Parallel, de groep wordt in tweeën gesplitst, beide groepen krijgen van dezelfde instructie vanuit een ander perspectief. Circuit, de groep wordt gespitst en krijgt verschillende instructies, daarna wordt er gewisseld. Aangepast, de groep wordt gesplitst in een grote groep en een groep die aangepaste instructie vraagt (bijvoorbeeld differentiatie). Teamteaching, samen voor de klas staan waarbij de leiding bij de vakspecialist ligt, de groepsleerkracht ondersteunt. Complementaire co—teaching, de vakspecialist versterkt op evenwaardige wijze de groepsleerkracht

Sterke- en aandachtspunten Benoem de sterke- en de aandachtspunten van: Groepsleerkracht Vakspecialist (werk in tweetallen)

De groepsleerkracht Sterke punten Aandachtspunten Totaal beeld Gegarandeerde vooruitgang Kent/hanteert diverse onderwijs modellen Kwaliteit van eigen vaardigheid voor het specifieke vak Kent de klas Handelings verlegen Kent het gehele curriculum Doorgaande ondersteuning Is breed ontwikkeld tijd Flexibel in lesindeling (tijd, ruimtes)  

De vakspecialist Sterke punten Aandachtspunten Kennis van het vak Focus op vakcurriculum Begrijpt hoe kwaliteit binnen de kunst kan worden bereikt Benadrukking losse vakken Begrijpt de kunstzinnige ontwikkeling duur Kan de verschillende vaardigheden plaatsen Los verbonden aan de school Kent het ‘kunst’ veld Smallere (vakmatige) kijk op onderwijs Vertrouwen van de groepsleerkrachten tijd

Vertrouw erop dat: Veel groepsleerkrachten kunstzinnige vaardigheden hebben en in kunst geïnteresseerd zijn. Zij kunnen een bredere kijk op kunst inbrengen Vertrouwen in eigen kunnen kan negatief beïnvloed zijn door: eigen schoolervaringen, verkeerde ideeën wat kunstonderwijs nu precies inhoudt, te weinig bagage en ondersteuning meegekregen vanuit de opleiding.

Uitgangspunt bij co-teaching Iedereen heeft de capaciteit over kunst na te denken en er wat mee te doen Iedere groepsleerkracht kan kunstlessen geven met goede begeleiding Ontwikkel bij jezelf vaardigheden als advisering, leidinggeven en begeleiden Weet hoe je kennis en vaardigheden betreffende kunst hanteerbaar maakt door middel van praktische en creatieve activiteiten in de klas. Leer goed te luisteren naar- en in te leven in de situatie van de groepsleerkracht respecteer de expertise en vaardigheden van de groepsleerkracht Zorg ervoor dat activiteiten zo worden ontworpen dat alle mogelijkheden erbij worden betrekken Haal je winst uit de samenwerking met een andere professional.

Aan de slag Opdracht: Maak een 10 wekenplan waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende vormen van co-teaching, bronnen en methodes. Bedenk zelf de leervraag. Formuleer tussendoelen en een einddoel vanuit de leervraag. Presentatie op een ‘co-teachende’ manier.

presentatie

vragen

Literatuur S.Koot Co teaching M.C. Pontier Co-teaching een passende oplossing

Vanuit 4xg. Beschrijf eerst het gedrag (niet de persoon) dat wordt geobserveerd. Vervolgens het gevolg van dit gedrag. Benoem het gevoel dat het bij jou oproept. Benoem vervolgens het gewenste gedrag van de ander.