Lezen, weten en niet vergeten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rita van haren Karin hendriks
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Leren = Concentreren I II III.
Kennis - Intelligentie
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Vijf tips om meer uit je brein te halen
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Freemind.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Waar is de zevende dwerg?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Welkom! Neem plaats in de kring.
Breinleren.
Train your brain.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
NSCCT Instructie groep 4
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Level 1 is de basistraining, waarin je een begin maakt met GTD
Loopbaan en burgerschap les 3
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
Transcript van de presentatie:

Lezen, weten en niet vergeten School ‘s Cool & ROC Nijmegen Themabijeenkomst Lezen, weten en niet vergeten 25 maart 2019

Welkom! Renée Pol, 23 jaar, School ‘s Cool PR Studies Bijles, huiswerkbegeleiding Werkboekjes

We vergeten binnen een dag 70% van de informatie die we tot ons nemen. Wow...

Lezen, weten en niet vergeten, hoe? Hoe doe je dit zelf? Hoe doe je dit met jouw mentorleerling/student?

Het gaat om de methode Effectieve methodes Weet hoe je hersenen werken De volgende principes kunnen je daarbij helpen! - Het idee dat je slecht/goed geheugen het is onjuist. We hebben een getraind of ongetraind geheugen! - Het opnemen, verwerken en toepassen van informatie gaat dan beter!

Boek Mark Tigchelaar Het gaat om de methode Vul de leegte Omarm single tasking Verbind Betrek je hersenen actief Gebruik beelden Gebruik creativiteit Leer niet te veel

2. Vul de leegte Lees de twee teksten. Probeer de tweede tekst te begrijpen.

2. Vul de leegte Je verwerkingssnelheid is te hoog. Tips: lezen met vinger of pen, doodles maken. En bij praten? Je hersenen kunnen tussen de 800 en 1400 woorden per minuut verwerken. Ons leestempo ligt gemiddeld op 200 woorden per minuut. Je hebt dus veel tijd om met andere dingen bezig te zijn terwijl je leest. Er is veel ruimte om afgeleid te raken. Onbewuste aandacht, wel leegte opgevuld, dus betere concentratie, info met 29% beter opnemen en onthouden. Probeer eens iets sneller te praten als de aandacht van je publiek verslapt.

3. Omarm single tasking Maak een samenvatting

Multitasken Waarom doen wij dit? Wat je wilt is 1+1=1 min., maar wat je krijgt is 1 + 1 = 4 min. Maakt meer fouten, 4-10x langer bezig. 1 ding bewust tegelijk doen: bewuste aandacht. Task switching 30% productiviteitsverlies. Duurt 20 min voor je weer in taak zit.

3. Omarm single tasking Multitasking = Task switching. Lezen en schrijven/onthouden zijn aparte taken. Presentaties. Tips: Werk in blokken. Alleen kernwoorden opschrijven (geen lidwoorden). Alleen dingen opschrijven die je nog niet wist. Direct na presentatie notities maken. Lezen en opschrijven: 1. Wissel van hersengebied: van geheugen naar opnemen 2. Onderdeel dat je wilt onthouden zweeft in achterhoofd, minder over voor nieuwe stof op te nemen; langzamer + minder nauwkeurig lezen. 3. Consolidatie ontbreekt; direct verder lezen, niet eerst verbinden Focus op begrijpen niet op onthouden. Hoe meer opschrijven hoe meer vergeten. Praten is sneller dan opschrijven, dus vergeet sowieso dingen.

4. Verbind RWP7332NML488ZVO

4. Verbind

4. Verbind USA2001CIA911FBI

4. Verbind

4. Verbind RWP7332NML488ZVO USA2001CIA911FBI

4. Verbind Manieren om te verbinden. Tips: Voorkennis activeren Groter plaatje Structureren: Loci-systeem, mindmaps maken Hersenen willen informa.tie verbinden; relateren aan voorkennis, kijken naar totaalplaatje, info structureren Groter plaatje: puzzel; makkelijker als je geheel ziet. Preview doen (waar gaat de tekst over?) Loci-systeem: info relateren aan eerder opgedane kennis (meubels) Voordelen mindmaps: hoofd- en bijzaken onderscheiden, kernwoorden, associatief werken, tekeningen (beelddenkers)

5. Betrek je hersenen actief Leer de tekst Maak de vragen Bladzijde 5

5. Betrek je hersenen actief Hoe actiever je hersenen zijn tijdens de informatieoverdracht, hoe sneller het opnemen van informatie zal gaan. Tips: Niet nog eens lezen. Uitleggen. In eigen woorden opschrijven. Bedenk vragen. Generale repetitie. Leg nieuwe informatie aan iemand anders uit, zo moet je de informatie verwerken voordat je deze uit legt; Schrijf iets in eigen woorden op, zo koppel je nieuwe informatie aan bestaande kennis, verbanden zien; Bedenk vragen. Zo krijg je een hogere concentratie, je legt verbanden met je voorkennis en je hersenen zijn actief betrokken; Generale repetitie. Na het lezen schrijf je de kern op, zodat je meteen weet of je het goed hebt onthouden. Actief ophalen van informatie leidt tot ‘diepere geheugen sporen’.

6. Gebruik beelden Beeld bij naam Tekening bij mindmap of samenvatting Verzin iets bij: Mark Lieke Ben Naam onbekende persoon Koppeling Beeld Mark marker stift Lieke wieken molen Ben Big Ben klok 1 derde van hersencapaciteit wordt in beslag genomen door verwerken van visuele informatie. Beelden sterkst opgeslagen. Tekeningen helpen. Info automatisch gekoppeld aan tekening die erbij staat. Beelden helpen om info op te halen. (vb. krantenbericht naast advertentie wordt het best onthouden, afbeelding hoeft er dus niet eens per se iets mee te maken te hebben).

7. Gebruik creativiteit Wie is het meest creatief?! la puissance = de macht; de invloed Pagina 7 in het boekje Maak tweetallen en bedenk bij alle woorden een creatieve koppeling.

7. Gebruik creativiteit Iedereen is creatief! Gebruik humor Rommelige omgeving Google veroorzaakt gebrek aan parate kennis Meest om momenten waarop je het minst alert bent; wordt niet belemmerd door logisch redeneren. Gekke koppelingen worden beter onthouden. Voorbeeld: strips maken, hiervoor wel parate kennis hebben want moet verbanden kunnen leggen. Rommelige omgeving; nadeel (minder concentratie) én voordeel (meer creativiteit)

8. Leer niet te veel Leer de woordjes (even goed) Pagina 8

8. Leer niet te veel Niet te lang lezen Gespreid leren Gespreid herhalen (lange termijn) Aantekeningen maken Tekstbegrip daalt met 37% als je langer dan 60 minuten leest; sneller afgeleid. In blokken van 55 minuten lezen Momenten inplannen waarop je niet/nauwelijks gestoord wordt Gespreid leren = 30% minder tijd nodig om info goed op te slaan; goede concentratie, info beter verwerkt. Meer onthouden, dan laatste keer alles herhalen. Herhalen  actief (uit je hoofd opschrijven wat je van onderwerp weet). Minder opschrijven = meer onthouden; niet opschrijven wat je al weet.

Afsluiting Wat neem je mee?