Gebed. ‘Een liefdevolle Vader’ Thema’s: aanvaarding, berouw, onvoorwaardelijke liefde, herstel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Advertisements

Evangelie der genade Vragen :
I. De setting en aanleiding. Lucas 15: 1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de.
die niet om jou zou huilen.
Hij wacht alleen nog maar
Voorganger: Ds. A. Verbree Sing-inn voor de dienst Votum en Zegengroet
GENADE IS VOOR VANAVOND ONS THEMA Welkom op deze tov avond.
Welkom.
Thema voor vanavond = Somberheid/Dipje
“Geef en je zal gegeven worden.”
Omgaan met verschillen
Woord van Leven September 2011.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend.
“de liefde van God”.
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
Welkom Voorganger: Dhr. J. Smit Ouderling van dienst: S. van Dijken Organist: J. Tijssen Schriftlezing: Mattheus 6: 5-13.
In deze dienst zal Ds. A. P. Feijen voorgaan. Na de zegen zingen we Psalm 105: 1, 2 Schriftlezing: Lucas 9 : Tekst: Lucas 9 :
Een zeker mens had twee zonen …. De jongste zoon wilde zijn deel van de erfenis …
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
In deze dienst zal Ds. J. Kruidhof voorgaan Na de zegen zingen we Gz. 162: 1, 4 Schriftlezing: Gen. 25: 27 – 34 Gen. 27: 41 – 45 Hosea 12: 4 – 7 Tekst:
ff schrikken en 3 gelijkenissen
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
De Tabernakel WELKOM in Voorganger:Ds. B. Heslinga Organist:dhr. W. van Waveren Hogervorst Zondag 6 maart 2016.
Kerstviering 2011 ‘de hoogste tijd’.
Cyclus C Vierde zondag van de Vasten Vierde zondag van de Vasten 6 maart 2016 Muziek: Oude Gallische liturgie Zonsopgang in Galgala.
Thema voorbereid met jongeren. Licht van de wereld U scheen in mijn duisternis, nu mag ik zien wie u bent. Liefde die maakt dat ik U wil kennen Heer’,
Welkom en Afkondigingen > ♫OPW:236 ♫OPW:91 ♪146C:1,2 ✝PS139 ♪868:1,2,3 ✡Verkondiging ♪885:1,2 €Collecten ♪575:1,6 ◆Zegen.
Wat mag je verwachten op een TOV avond Welkom op TOV! Delen met elkaar Inleiding Bidden-Bijbel-Zingen Activiteiten Chillen-Sport-spel Eat&drinks
Hartelijk welkom in deze ochtenddienst Thema ‘goede buren’ Met medewerking van kring Huissen en band. In samenwerking met Matthijs Glastra en Jan Rietveld.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
mijn hart en leven zoekt, die mij gevonden heeft;
Ben je blind of zo? Intro: Blind zijn, is ook Al ziende blind zijn.
VERWACHTINGSDIENST….
Praten met God Wat zou jij vragen?.
Les 9 Vader Wat doe ik hier vandaag? Ik leer mijn Vader beter kennen.
Wie is de verloren zoon? De jongste zoon raakt verloren, maar wordt teruggevonden. De oudste zoon blijft buiten staan en komt niet naar binnen. Wie is.
Les 8 Bidden kun je leren.
Wat doe ik hier vandaag? Ik krijg een heleboel tips om de Bijbel te lezen. (En misschien denk ik aan het eind wel: ‘Hé, dat ga ik ook écht doen!’) Les.
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Wat vind jij van het christelijk geloof?
20 – Hoe word ik gelukkig?.
Ik weet bij wie ik terecht kan met alles wat er in mijn leven speelt.
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Les 19 Jij en je uiterlijk Wat doe ik hier vandaag?
Les 18 Wat doe ik hier vandaag? Jij en vrienden
Welkom in deze kerkdienst
Seniorenbijeenkomst 15 februari 2018
Gebed. ‘Lessen in gebed’ Thema’s: vergeving, voorziening, opdracht, leiding, gebed, relatie.
‘Verloren en gevonden’ Thema’s: onvoorwaardelijke liefde, zorg, geborgenheid, vergeving, feest, erbij horen.
‘God kennen’ Thema’s: God kennen – God eren – heiligheid – profetie – de Messias – Koning – Gods kracht.
Gebed. ‘Leerlingen inschakelen’ Thema’s: zending - evangelisatie – doel – macht – plaatselijk - wereldwijd.
‘Genezen en heel zijn’ Thema’s: genezing – geloof – vertrouwen – ziekte – verdriet – pijn – Gods kracht.
Gebed. ‘God eren’ Thema’s: God eren – aanbidding – lof – levensstijl – toewijding - discipelschap.
bedanken WELKOMSTDIENST… Van harte nodigen wij u uit de welkomstdienst bij te wonen die vanavond zal worden.
Gebed. ‘Het grote gebod’ Thema’s: liefde – andere mensen – koninkrijk van God – opoffering - uitdaging.
gelijkenis van de verloren zoon
Gebed. ‘Stevige fundamenten’ Thema’s: fundamenten – bouwen – luisteren – gehoorzaamheid – inzet - kracht.
Kijk en luister Muziek.
Johannes (6) WELKOM 1.
Welkom Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst:
Kijk en luister Muziek.
Gebed. ‘Je bent van mij’ Thema’s: Acceptatie – Liefde – Leiding - Belofte –Bevestiging - Doop.
‘De vrucht van de Geest’ Thema’s: inzet – toewijding – betrouwbaar – eerlijk – nieuw leven – adem van God.
Welkom in deze dienst Voorganger: ds. B.F. Bakelaar
Zondag 13 december 2015 Morgendienst.
Transcript van de presentatie:

‘Een liefdevolle Vader’ Thema’s: aanvaarding, berouw, onvoorwaardelijke liefde, herstel

Gebed

Zingen Opwekking 599 – Kom tot de Vader Nog voordat je bestond Kende Hij je naam Hij zag je elk moment En telde elke traan Omdat Hij van je hield Gaf Hij zijn eigen Zoon Hij wacht alleen nog maar totdat jij komt En wat je nu ook doet Z'n liefde blijft bestaan Ook niets wat jij ook deed Verander daar iets aan Omdat Hij van je houd Gaf Hij zijn eigen Zoon En nu is alles klaar wanner jij komt Zingen

Zingen Opwekking 599 – Kom tot de Vader Refrein: Kom tot de Vader Kom zoals je bent Heel je hart, al je pijn Is bij Hem bekend De liefde die Hij geeft De woorden die Hij spreekt Daarmee is alles klaar wanneer jij komt En wat je nu ook doet Zijn liefde blijft bestaan Ook niets wat jij ooit deed Verandert daar iets aan Omdat Hij van je houdt Gaf Hij z'n eigen Zoon En nu is alles klaar wanneer jij komt Refrein Zingen

Zingen Psalm 103: 1, 5 1. Zegen, mijn ziel, de grote naam des Heren, laat al wat binnen in mij is Hem eren, vergeet niet hoe zijn liefde u heeft geleid, gedenk zijn goedheid, die u wil vergeven, die u geneest, die uit het graf uw leven verlost en kroont met goedertierenheid. 5. Zoals een vader liefdevol zijn armen slaat om zijn kind, omringt ons met erbarmen God onze Vader, want wij zijn van Hem. Hij die ons zelf uit aarde heeft genomen, Hij weet, dat wij, uit stof aan 't licht gekomen, slechts leven op de adem van zijn stem. Zingen

Zingen Welkom thuis – Marcel Zimmer Via youtube: https://www.youtube.com/watch?v=5rap3KEysBo Zingen

Bijbel open Lucas 15:11-32 (NBV) 11Vervolgens zei hij: ‘Iemand had twee zonen. 12De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. 13Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. 15Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. 16Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem.

Bijbel open Lucas 15:11-32 (NBV) 17Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, 19ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” 20Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem.21“Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.”

Bijbel open Lucas 15:11-32 (NBV) 22Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren. 25De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.”

Bijbel open Lucas 15:11-32 (NBV) 28Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’

Vragen Wat zegt God tegen je door deze verzen? Wat ontdek je in dit tekstgedeelte over God als Vader? Welk personage in het gedeelte spreekt jou aan en waarom? Merk jij dat God jou als kind accepteert?

Kleurzone Aan de slag Vorm groepjes van 3 of 4 personen. Elk groepje krijgt een krijtbord. Lees het verhaal van de Vader en twee zonen in Lucas 15:11-32 vers voor vers. Teken met een krijtje, tijdens het lezen, het verhaal in eenvoudige lijnen. Bespreek, nadat het verhaal getekend is, de vragen ‘Een liefdevolle Vader’.  

Mediazone Aan de slag Bekijk minimaal twee filmpjes op internet van de gelijkenis van de verloren zoon. Schrijf tijdens het kijken op wat je raakt in deze gelijkenis. Deel deze gedachten met elkaar na het kijken van een filmpje. Bespreek daarbij de vragen ‘Een liefdevolle Vader’. Deel de gelijkenis in vier of vijf scénes in. Beeld de kern van elke scène uit en maak daar een foto van. Zet de foto’s achter elkaar in een PowerPoint en laat dit bij het algemene gedeelte aan de anderen zien.

Praatzone Aan de slag Wijs een gespreksleider aan. Lees de tekst uit Lucas 15:11-32. Elke deelnemer schrijft zoveel mogelijk stellingen op naar aanleiding van deze gelijkenis. Let op: het moeten stellingen zijn die vervolgens beoordeeld kunnen worden met: volledig mee eens tot helemaal mee oneens. Leg alle stellingen op een stapel. Om de beurt wordt een stelling besproken waarop de groep een cijfer van 1-5 geeft. Voer na elke stelling een kort gesprek. Bespreek de gespreksvragen ‘Een liefdevolle Vader´.  

Woordzone Aan de slag Lees het bijbelgedeelte Lucas 15:11-32. Ga tegenover elkaar aan de tafel zitten en doe een ‘speeddate’. Zet de timer op vijf minuten. Per tweetal bespreek je de vraag die voor je ligt. Als de tijd voorbij is, schuift de ene rij een plek naar links, de andere rij, schuift naar rechts en laat de gespreksvraag liggen. Zo vormen zich nieuwe tweetallen die een volgende vraag bespreken.  

Doezone Aan de slag Lees het bijbelgedeelte Lucas 15:11-32. Kies een gedeelte van deze gelijkenis die je kunt verbeelden in een maquette. Maak een maquette van de materialen die klaarliggen. Bespreek tijdens het maken van de maquette de gespreksvragen ‘Een liefdevolle Vader’. Als de maquette klaar is, kun je er een foto van maken.

Stiltezone Aan de slag Vraag de oudste en de jongste man/jongen om te bidden om nieuwe inzichten en een open hart. Lees de tekst met vier personen: een verteller, een vader, een jongste en een oudste zoon. Neem vervolgens in stilte de tijd om bij elk van de themawoorden je gedachten en gevoelens op te schrijven. Schrijf je reactie op de gespreksvragen ‘Een liefdevolle Vader’. Bespreek zachtjes in drietallen, als het lukt ouderen en jongeren door elkaar, de gespreksvragen. Of kies ervoor om een gedicht over ‘Vader’ te schrijven.  

Delen Je wordt uitgenodigd om naar het gezamenlijke deel te lopen. 2 personen uit de verschillende zones vertellen wat ze lastig vonden en wat ze het meest opvallend vonden aan de bespreking of actie in hun zone.

Delen Lucas 15: 20 Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. Thema’s: Aanvaarding – berouw – onvoorwaardelijke liefde - herstel

Danken