PIT September 2018 Observeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Observeren en rapporteren
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie Bijeenkomst 3
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Bepaal jouw SuperPowers!
Observeren en rapporteren
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Methodiek Observeren.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren Les 2.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Observeren Les 2.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Iedereen in de dramadriehoek
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

PIT September 2018 Observeren

Hebben we alle kinderen in beeld? Hoe hebben jullie de kinderen in beeld? Hoe doen we dat?

Definitie observeren: Observeren wordt gedefinieerd als het systematisch en doelgericht waarnemen en registreren van gedragingen, gebeurtenissen en interacties Hoe zien jullie dit? Wat is wenselijk? Ze observeren een bepaalde belangstelling bij de kinderen. Ze merken bijvoorbeeld dat bepaalde doelen weinig aan bod komen en maken een plan om dat te verbeteren. Ze vervangen materialen uit de speelhoeken, kiezen bepaalde boeken om voor te lezen, regelen hulp voor een uitstapje naar de kinderboerderij, et cetera. Ook passen ze hun pedagogisch handelen aan op grond van observaties van individuele kinderen. Observeren Observeren is het waarnemen van een persoon en het beschrijven van wat je ziet. Dat kunnen handelingen van bijvoorbeeld kinderen zijn, maar je kunt ook de houding of het gedrag observeren. Observeren in de klas moet zo objectief mogelijk gebeuren. Er is verschil tussen gestructureerd en ongestructureerd observeren. Bij gestructureerd observeren heeft de observator een vooraf vastgesteld doel voor ogen, bij ongestructureerd observeren is dat niet het geval. Ook is er onderscheid tussen participerend en niet-participerend observeren. Bij participerend observeren is de observator betrokken bij de situatie, bij niet-participerend observeren is hij toeschouwer. Er zijn verschillende methodieken om kinderen te observeren, zoals het gebruik van een observatieschema, een codeersysteem of een beoordelingsschaal. Observeren is een belangrijke vaardigheid, maar observeren kun je leren!

Let goed op wat je ziet! https://www.youtube.com/watch?v=jW-CxE7M6sA Uit bovenstaand filmpjes blijkt dat je meestal alleen ziet wat je ook verwacht te zien. Maar hoe doe je dit dan, goed observeren? Er zijn ontzettend veel observatielijsten beschikbaar, die je kunt gebruiken bij het observeren van kinderen. Door juist op te schrijven wat je daadwerkelijk ziet in plaats van wat je denkt te zien kun je bepaald gedrag beter analyseren. Het is belangrijk om niet te snel een verklaring van het gedrag te geven. Door te snel conclusies te trekken kan er een eenzijdig beeld ontstaan en wordt er een tunnelvisie gecreëerd. Hoe kijk je naar een kind? Achter elk gedrag zit een bepaalde intentie en als leerkracht moet je je steeds afvragen wat de beweegredenen zijn voor het vertoonde gedrag. Wil het kind contact? Of wil het kind aandacht krijgen voor zijn behoeftes? Of zit er een andere reden achter? Ga vooral met het kind in gesprek, want vaak kan een kind heel goed vertellen wat zijn bedoelingen zijn. Het is belangrijk om oog te hebben voor de non-verbale signalen, denk hierbij aan lichaamshouding, gezichtsuitdrukking en stemgebruik. Door bewust naar het kind te kijken en door nieuwsgierig te zijn naar het gedrag zie je veel meer. Vaak denk je wel dat je goed kijkt, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat je onbewust veel mist. Misschien ken je onderstaand filmpje al wel, zo niet dan moet je deze zeker eens bekijken! https://www.youtube.com/watch?v=jW-CxE7M6sA

Waarom observeren we? 1. VEILIGHEID EN WELBEVINDEN VAN DE KINDEREN. Dit doen pedagogisch medewerkers vanzelfsprekend en voortdurend. Altijd is er die antenne … 2, OUDERS. Dagelijks vertellen de pedagogisch medewerkers iets over de belevenissen van het kind. Op oudergesprekken wordt puntsgewijs uitgewisseld hoe het kind het maakt op het kindercentrum. 3. Overdrachtsgesprekken Hoe vertel je dat in 2 minuten? • Houd de praktische informatie kort en krachtig • Zoom in op één activiteit van het kind en koppel daar waar mogelijk een competentiegebied van het kind aan • Benoem daarbij je waarnemingen én je interpretaties

Zo? Of misschien zo? Ze heeft een prima dagje gehad, lekker geslapen, goed gegeten en ook nog in de box gespeeld.’ Vanmiddag heeft Chantal heerlijk met de babygym gespeeld. Zo leuk om te zien! Ze schopte de hele tijd met haar linkervoetje tegen de vis. Ze kraaide het uit van plezier als de vis dan weer terugkwam. Ze had echt dikke pret!!’ .

Verschil waarneming of interpretatie? Vanmiddag heeft Piet met Jan en Klaas bijna de hele middag gevoetbald op het pleintje. Volgens mij ging het wel prima zo, met z’n drieën. Leuk, hoor! Alleen interpretatie

Wat staat hierover in ons beleid? Toen Piet vanmiddag met Jan en Klaas aan het voetballen was, hadden ze het zeer naar hun zin. Na een tijdje werd Piet het een beetje zat, dat Jan de hele tijd in het doel stond. Hij heeft dat toen heel goed opgelost. Hij zei tegen de jongens, dat hij ook graag wilde keepen en dat het misschien leuker is als ze allemaal een keer in het doel staan. Hij kwam de zandloper halen en stelde voor dat ze na 10 minuten wisselden van keeper. Zo mooi om te zien hoe hij voor zichzelf opkwam, dat even regelde. Ik zie hem echt groeien als het gaat om dat soort sociale vaardigheden! Interpretatie met specifieke waarnemingen

Wat staat er in ons beleid? Mentor Kind volgsysteem Opvallend gedrag, observeren Uit het beleid . Door de, soms kleinschalige, rustige landelijke opvang is het individuele kind altijd goed in beeld en worden mogelijke ontwikkelingsproblemen al snel geobserveerd en pedagogisch bijgestuurd en/of besproken met de ouders. Onderdelen van het kind volgsysteem zijn dekindbesprekingen tijdens de teamvergadering, de jaarlijkse observatie algemeen welbevinden, het oudergesprek en de overdrachtsmomenten tijdens het brengen en halen. Na toestemming van ouders vindt er een overdracht plaats naar de basisschool en, indien van toepassing, de buitenschoolse opvang.

Ons welbevinden baby, peuter BSO Verslag Observatie Algemeen Welbevinden Peuter En Oudergesprek Wat gebruiken we? Hoe doen we dat? Wat kunnen we hieruit concluderen Zijn we hier in eenduidig binnen het vak? Is dit belangrijk dat we een ander observatie systeem eenduidig gaan gebruiken?

Algemene informatie over het uitvoeren van een observatie: Eén keer per jaar, of vaker als dat wenselijk wordt geacht, voert de mentor van de kinderopvang een observatie uit en vult dit verslag in. De observatie duurt minimaal 10 minuten (of 2 x 5 minuten). Het doel van de observatie is het vaststellen van het welbevinden van het kind op de kinderopvang. Tijdens de observatie maakt de mentor aantekeningen van

Tijdens de observatie maakt de mentor aantekeningen van hetgeen zij van het kind waarneemt. Deze aantekeningen worden samen met het verslag in het dossier van het kind opgeslagen. De dagen na het uitvoeren van de observatie houdt de mentor het kind extra in beeld en kijkt wederom naar het welbevinden van het kind. Vervolgens wordt het verslag ‘algemeen welbevinden peuter en verslag oudergesprek’ ingevuld.

Nadat het verslag is ingevuld, wordt er een afspraak gemaakt met de ouder(s)/verzorger(s) van het kind voor een oudergesprek. Tijdens het oudergesprek worden de bevindingen van de mentor teruggekoppeld naar de ouder(s)/verzorger(s) van het kind. Eventueel worden na afloop van het oudergesprek aanpassingen in de opvang van het kind doorgevoerd. De ouder(s)/verzorger(s) van het kind stellen samen met de mentor deze aanpassingen vast.

Pedagogen? Zullen we die weglaten!!!