Onderzoek doen met de Grow –app NIBI

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Advertisements

1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Proefcollege Statistiek 1 Jules Ellis. Inhoud STUDIEMATERIALEN STUDIEMATERIALEN STREKKING VAN HET VAK STREKKING VAN HET VAK MEDEDELINGEN MEDEDELINGEN.
Verslag TL3.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het is spannend en dat mag
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Workshop Zelfevaluatie Werkgroep Sturing en borging Lidewij Vat, Vilans Ingrid Middelkoop 24 mei 2012.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
“Pests and Climate Change” - December 3d 2008 De Natuurkalender Workshop Dr.Ir. Arnold van Vliet Leerstoelgroep Milieusysteemanalyse Wageningen Universiteit.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Geschiedenisles met de theorie van Suchman Onderwerp: Anne frank.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Onderzoeksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Wjk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Het onderzoeksverslag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw 1.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Keuzedeel internationalisering
De Kwaliteit Verbetercyclus
Pret met de tablet: les 3 E-readers, en delen: Inleiding
Een werkstuk schrijven
Onderzoeken 1HV.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Titel van wetenschappelijk project
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek doen met de Grow –app NIBI - 2019

Onderzoek doen met de Grow-app Klimaatverandering en de invloed op de natuur in Nederland / Europa Onderzoek doen met de Grow-app

Mismatch in de voedselketen van zomereik, wintervlinder en koolmees

1. Oriënteer / Individuele verdieping a. Schrijf per persoon zoveel mogelijk punten op als je denkt aan klimaatverandering en fenofase b. Verbind de begrippen die met elkaar te maken hebben c. Plak de begrippen bij elkaar op een A4tje, die bij elkaar horen d. Bedenk met elkaar bij elk thema één vraag e. Kies per teamlid een vraag uit die je gaat beantwoorden, dit is jullie persoonlijke verdieping en oriëntatie op het onderwerp

2. Onderzoeksvraag opstellen Stel een vraag waarmee je jullie gegevens kan vergelijken met die van een andere school in Nederland / Europa. Stel een hypothese op.

3. Ontwikkel onderzoeksplan Materialen Methode Grow-app gebruiken Website Nature Today Website KNMI Methode moet overal gelijk zijn

4. Gegevens verzamelen Datum Temperatuur In graden Celsius Foto Blad 1 (slapend – Zwelling – lengte blad) Blad 2 slapend – Zwelling – lengte blad) Blad 3

Stap 5: Gegevens analyseren Na het meten en invoeren van de gegevens moeten de gegevens geanalyseerd worden Hoe gaat het met jullie boom in vergelijking met de ‘normale’ cyclus Hoe gaat het met jullie boom in vergelijking met de bomen in Nederland/Europa Wat zou de normale temperatuur in Nederland nu moeten zijn en wat is hij nu? Wat zou de normale temperatuur moeten zijn in Europa en wat is hij nu? https://www.naturetoday.com/intl/nl/observations/natuurkalender/sightings/view-sightings/?groep=3&soort=3079&jaar=2006&fenofase=11

Stap 6: Trek een conclusie Met de gegevens en de analyse kan je nu bekijken of je onderzoeksvraag beantwoord is. Wat is het antwoord op de onderzoeksvraag? Wat heeft je je onderzoek verder voor interessants opgeleverd? Welke gevolgen klimaatverandering voor de gekozen boom heeft. Bespreek wat het onderzoek volgens jou waard is (‘discussie’): hoe zeker ben je ervan dat je resultaten echt goed zijn? wat is het nieuwe dat je onderzoek heeft opgeleverd? levert je onderzoek een bijdrage aan theorie over je onderwerp?

Stap 7. Deel de bevindingen Invoeren in Nature Today of GLOBE.gov (als je globe school bent) Presentatie?