Twente Safety & Security

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ondernemend Participatiebeleid
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Het ontwikkelen van een toptechnologieregio
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Workshop Structuurfondsen
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Het perspectief van Eindhoven Het ‘verzilveren’ van ontwikkelpotenties?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Samen werken aan een gezonde regio!
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
<plaats en datum>
Besturen met Burgerkracht
Manifest van Salentein Projectvoorstel Coaches en erfbetreders
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Nationaal Veiligheidsprofiel
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Laagveengebied Groningen
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Spelregels Digitale stad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Cliëntenraad Sociaal Domein
Staf Depla Van Poeljelezing
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
<plaats en datum>
Bijeenkomst Stedennetwerk Stadslandbouw 14 oktober 2014, Arnhem
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Twente Safety & Security Frederik Jansen PGM Open; thema: Samen werken aan Veiligheid 5 februari 2015 Voorstellen Doel sessie Dilemma’s 45 minuten (plannen op 40 minuten) 15.15 – 16.15 uur; daarna snack Ruimte: “douchelokaal” Samen werken aan veiligheid 1 Door: Theo van der Tak en Frederik Jansen Tijd: 15:00 - 16:00 De overheid levert geen veiligheid meer met „zwaardmacht”. Zij faciliteert: schept de mogelijkheden dat veiligheid horizontaal ontstaat in allerlei netwerken van overheden, non-gouvernementele organisaties, bedrijven, en individuele burgers. Veiligheidsproblemen overschrijden grenzen: gemeentegrenzen, provinciegrenzen en landsgrenzen. Maar ook de grenzen van organisaties. Met Frederik Jansen betreden de deelnemers aan het PGM Open de wereld van innovatie op het gebied van het voorbereiden op en bestrijden van ongelukken: brandweer. GGD, gemeente, veiligheidsregio, Openbaar Ministerie, politie, universiteit, onderzoeksinstellingen, industrie en adviesbureaus. Hoe krijg je deze spelers verbonden in één initiatief? "De veiligheidssector verandert van een sociaal-ethisch-normatief gedreven gebied in een sector waar het maatschappelijk-economische effect voorop staat.  Niet alleen wordt de sector gekenmerkt door interpersoonlijke verhoudingen en het belang van de „Human Touch", ook heeft de informatieverwerking een hoge vlucht genomen door de snel veranderde technologie („High Tech”). Veel spelers zijn in dit veld actief en in veel gevallen grijpen zij naar programmamanagement om de vraagstukken waar ze mee zitten, aan te pakken.   Dat is ook begrijpelijk. Partijen willen de omgeving veiliger maken. Daarvoor bestaan geen kant-en-klare recepten. Ontwikkelen en experimenteren is dan een goede oplossing. Daarnaast hebben verschillende spelers (politie, Openbaar Ministerie, rechterlijke macht, gevangeniswezen, gemeenten en private partijen) allemaal een stukje van de puzzel in handen. Zij vormen een keten of zij zijn anderszins zeer afhankelijk van elkaar. De betrokken partijen werken allemaal al langer aan veiligheid. Zij hebben bepaalde werkwijzen en gewoonten ontwikkeld die min of meer succesvol waren vanuit een sociaal-ethisch-normatief perspectief. Eén van de problemen is namelijk het publiek-private belangenspel bij elkaar te brengen. Er bestaan nu drie soorten economische arena’s naast elkaar: de bestedingseconomie die overheid heet, de subsidie-economie van kennisinstituten, en de vrije markt economie van het bedrijfsleven. De actoren in die werelden kennen die verschillen van elkaar niet of nauwelijks, waardoor verwachtingen moeilijk te stroomlijnen zijn. Door de terugtredende overheid worden de maatschappelijke te bereiken effecten meer en meer economisch ingevuld: werkgelegenheid/winst/rendement.  Dat levert voor de veiligheidssector een paradigma shift op. In Nederland zijn ongeveer 50 programmamanagers van Politie, Openbaar Ministerie, Ministerie van Veiligheid en Justitie, Veiligheidsregio’s, gemeenten, bedrijven en kennisinstituten werkzaam op dit terrein. Hoe gaan zij met dit belangenspel om, hoe richten zij de samenwerking tussen publieke en private spelers in en hoe bereiken zij een goede mix tussen Human Touch en High Tech? Aan de hand van de verhalen van drie programmamanagers uit de Veiligheidssector vragen zij de deelnemers aan het PGM Open hoe zij met hun dilemma’s om zouden moeten gaan, suggesties om daarin beter te acteren en feedback op hun eigen ervaringen. Donderdag 5 februari 2015 hebben we drie uur met elkaar om deze zaken uit te diepen.”  Het zou mooi zijn als we jullie bijdragen conform deze beschrijving kunnen invullen. Als jullie daarover andere gedachten hebben, kan dat ook. Dan wijzigen we bovenstaande opzet. Zo flexibel is programmeren! Verdere details van de sessie hebben we opgenomen in een mind map die ik bijsluit.  Verder heb ik een blog over onze bijdrage geschreven: http://www.theovandertak.nl/DeLaBranche/Blogs/Artikelen/2014/11/11_Veiligheid_boven_alles.html. Ik heb die doorgestuurd naar de groep Programmamanagement op LinkedIn. Misschien kunnen jullie dit soort berichten ook in jullie netwerken rondsturen als we een stap verder zijn.

FILMPJE tsc!!!!!!! FILMPJE tsc!!!!!!!

Twente Safety & Security; waarom ? Context Veel startende innovatie, onduidelijk rendement Werkgelegenheid Twente Gebeurtenissen -> innovatieve oplossingen Concentratie van innovatiegebieden (ism NIAV en HSD) Groeiende veiligheidssector (topsectorenbeleid) Goede naam Twente Kans voor Twente TS&S

Nationale Driehoek

Mogelijke groei werkgelegenheid in Twente Werkloosh Econ ambitie Urgentie Mondiaal en landleijke groei Sterke Twentse positie HSD en DITSS Vraagstelling wat is onze ambitie? groei inhoudleije programma’s groene paarse blauwe lijn Proces van PPS of prduceren? Ingewikkeld spel Opdracteverschap Bv BRW (wettelijke taken), of bedr leven (wie is) hoofd EZ: groeicijfers Wie wil investeren? Wie welk belang?

Doelen Twente innoveert samen veiligheid Samen meer innovaties in veiligheid Veiliger voor minder Grotere economische waarde Twentse veiligheidsbranche Groter aandeel in de nationale en internationale veiligheidsagenda Betere samenwerking Triple Helix + Hoofdlijnen eens Ieder eigen accent Complexiteit belangespel Geen middelen vgl FinEC Context: ambitie: op hoofdlijnen redelijk helder; er loopt al veel; geen funding: geen smeermiddelen Ook verankering aan strategische top is diffuus Vertrek PdO

3 Clusters 3 Programma’s Safe Community Smart Intelligence Smart Safety; “eigenzinnig veilig” Naar het European Safety & Security Center 5 componenten TS&S katalysator; “de dansvloer” Samenwerking stimuleren Twente als één van de drie pijlers in HSD: NL Innovatieland Veiligheid in de wereld! Creëren funding Aandacht: ca 60 projecten; onderbrengen in deze programma’s Waarom: door ontwikkelen kracht van Twente Borgen specifieke aandacht Effect afnemen van de kindjes Geen middelen om te sturen

European Safety & Security Center Risk City Belevingscentrum voor professionals en burgers (oefenstad) Onderzoeken, testen, certificeren veiligheids-oplossingen Multidisciplinair opleidings- en trainingscentrum (triple helix+) Safety & Security Intelligence Cluster Basecamp Europees rampen/crisisteam

Vorig programma: één opdrachtgever Veel budget Maatschappleijke relevantie Nu: (nog) geen budget

dienend / ondersteunend? Dilemma: Leiderschap Ben ik: dwingend of dienend / ondersteunend?

Dilemma: Opdrachtgeverschap PPS Heb ik: gedeeld opdrachtgeverschap (PPS) óf één heldere opdrachtgever; en waar komt deze vandaan? In verhaal vertellen: hoe gestart (vanuit overheid, VRT/Veiligheidsdirctie en gemeente Enschede)

Dilemma: karakter van de sturing Stuur ik: op effect of op proces En hoe richt ik dat dan in?

Twente Safety & Security Frederik Jansen PGM Open; thema: Samen werken aan Veiligheid 5 februari 2015 Voorstellen Doel sessie Dilemma’s 45 minuten (plannen op 40 minuten) 15.15 – 16.15 uur; daarna snack Ruimte: “douchelokaal” Samen werken aan veiligheid 1 Door: Theo van der Tak en Frederik Jansen Tijd: 15:00 - 16:00 De overheid levert geen veiligheid meer met „zwaardmacht”. Zij faciliteert: schept de mogelijkheden dat veiligheid horizontaal ontstaat in allerlei netwerken van overheden, non-gouvernementele organisaties, bedrijven, en individuele burgers. Veiligheidsproblemen overschrijden grenzen: gemeentegrenzen, provinciegrenzen en landsgrenzen. Maar ook de grenzen van organisaties. Met Frederik Jansen betreden de deelnemers aan het PGM Open de wereld van innovatie op het gebied van het voorbereiden op en bestrijden van ongelukken: brandweer. GGD, gemeente, veiligheidsregio, Openbaar Ministerie, politie, universiteit, onderzoeksinstellingen, industrie en adviesbureaus. Hoe krijg je deze spelers verbonden in één initiatief? "De veiligheidssector verandert van een sociaal-ethisch-normatief gedreven gebied in een sector waar het maatschappelijk-economische effect voorop staat.  Niet alleen wordt de sector gekenmerkt door interpersoonlijke verhoudingen en het belang van de „Human Touch", ook heeft de informatieverwerking een hoge vlucht genomen door de snel veranderde technologie („High Tech”). Veel spelers zijn in dit veld actief en in veel gevallen grijpen zij naar programmamanagement om de vraagstukken waar ze mee zitten, aan te pakken.   Dat is ook begrijpelijk. Partijen willen de omgeving veiliger maken. Daarvoor bestaan geen kant-en-klare recepten. Ontwikkelen en experimenteren is dan een goede oplossing. Daarnaast hebben verschillende spelers (politie, Openbaar Ministerie, rechterlijke macht, gevangeniswezen, gemeenten en private partijen) allemaal een stukje van de puzzel in handen. Zij vormen een keten of zij zijn anderszins zeer afhankelijk van elkaar. De betrokken partijen werken allemaal al langer aan veiligheid. Zij hebben bepaalde werkwijzen en gewoonten ontwikkeld die min of meer succesvol waren vanuit een sociaal-ethisch-normatief perspectief. Eén van de problemen is namelijk het publiek-private belangenspel bij elkaar te brengen. Er bestaan nu drie soorten economische arena’s naast elkaar: de bestedingseconomie die overheid heet, de subsidie-economie van kennisinstituten, en de vrije markt economie van het bedrijfsleven. De actoren in die werelden kennen die verschillen van elkaar niet of nauwelijks, waardoor verwachtingen moeilijk te stroomlijnen zijn. Door de terugtredende overheid worden de maatschappelijke te bereiken effecten meer en meer economisch ingevuld: werkgelegenheid/winst/rendement.  Dat levert voor de veiligheidssector een paradigma shift op. In Nederland zijn ongeveer 50 programmamanagers van Politie, Openbaar Ministerie, Ministerie van Veiligheid en Justitie, Veiligheidsregio’s, gemeenten, bedrijven en kennisinstituten werkzaam op dit terrein. Hoe gaan zij met dit belangenspel om, hoe richten zij de samenwerking tussen publieke en private spelers in en hoe bereiken zij een goede mix tussen Human Touch en High Tech? Aan de hand van de verhalen van drie programmamanagers uit de Veiligheidssector vragen zij de deelnemers aan het PGM Open hoe zij met hun dilemma’s om zouden moeten gaan, suggesties om daarin beter te acteren en feedback op hun eigen ervaringen. Donderdag 5 februari 2015 hebben we drie uur met elkaar om deze zaken uit te diepen.”  Het zou mooi zijn als we jullie bijdragen conform deze beschrijving kunnen invullen. Als jullie daarover andere gedachten hebben, kan dat ook. Dan wijzigen we bovenstaande opzet. Zo flexibel is programmeren! Verdere details van de sessie hebben we opgenomen in een mind map die ik bijsluit.  Verder heb ik een blog over onze bijdrage geschreven: http://www.theovandertak.nl/DeLaBranche/Blogs/Artikelen/2014/11/11_Veiligheid_boven_alles.html. Ik heb die doorgestuurd naar de groep Programmamanagement op LinkedIn. Misschien kunnen jullie dit soort berichten ook in jullie netwerken rondsturen als we een stap verder zijn.