Ontwikkelingen zichtbaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop Onderzoeksontwerp
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Inspiratiebijeenkomsten
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Een rubric voor onderzoeksverslagen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Onze doelen en visie in beeld
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
KRW-doelafleiding SGBP Wensen voor een werkwijze.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Differentiatie.
Gepersonaliseerd leren:
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Keuzethema: differentiatie
Praktijk Opleiders Cursus
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Stichting Praktijkleren
Mijn visie op onderwijs
Oranje Nassau College Zoetermeer
Lesgeven zonder cijfer?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Bijeenkomsten vakdidactiek
beslist geen rocket science
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Zelfregulatie op Cartesius2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Cijferloos lesgeven bij talen
Informatieavond 8 juli me.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen zichtbaar Leerpodium Ontwikkelingen zichtbaar

Programma introductie: op weg naar een digitale leeromgeving (10 min) Leerpodium: wat is het, waar staan we en waar willen we naar toe? (20 min) doen: hoe zou jouw ideale digitale portal eruit zien? delen en discussie Programma

Op weg naar een digitale leeromgeving Waarom? Een digitale leeromgeving hoort bij een voorbereide werkomgeving Meerdere (individuele) leerwegen Keuze-opdrachten Ontwikkeling van de leerling over meerdere jaren Betere en opbouwende feedback Een presentatieruimte van de leerling Op weg naar een digitale leeromgeving

Maar wat dan? Kunskapsskolan Nee Want: Te weinig draagvlak onder docenten Te groots Te anders Te weinig antwoorden om cruciale vragen Te sturend Te veel Maar wat dan?

Hoe verder? Eigen initiatieven van de secties Kunstsectie was al bezig met een portfolioportal (Leerpodium) Sectie Nederlands wilde iets vergelijkbaars (gesprekken met Peppels.net) Hoe verder?

Wat is Leerpodium? Leeromgeving gebouwd op Wordpress Ontwikkeling is een samenwerking tussen IVKO en Leerpodium Kunstsectie en sectie Nederlands gebruiken op dit moment Leerpodium en geven aan de ontwikkelaars hun wensen door Andere vakken sluiten aan wanneer zij dat willen Leerpodium is goedkoop Evaluatie aan het eind van het jaar Wat is Leerpodium?

Wat willen we er ook alweer mee bereiken? Meerdere (individuele) leerwegen Keuze-opdrachten Ontwikkeling van de leerling over meerdere jaren Betere en opbouwende feedback Een presentatieruimte van de leerling Wat willen we er ook alweer mee bereiken?

A1 A2 A3 Keuzeopdracht Meerdere leerwegen AB1 AB2 Keuzeopdracht B1 B2 B3 Keuzeopdracht

Ontwikkeling zichtbaar maken Formatieve beoordeling (nr 5. top 10 leereffect Hattie) Leerpodium als middel om door de jaren heen de ontwikkeling van de leerling te kunnen beoordelen Hoe? Rubrics die terugkerende vaardigheden op verschillende niveaus beschrijven en waardoor leerling en docent de ontwikkeling over de jaren kunnen volgen. Ontwikkeling zichtbaar maken

Ontwikkeling zichtbaar maken 2 De rubrics kunnen ook door de leerling gebruikt worden om zichzelf te beoordelen (1ste plaats top 10 Hattie) Andere leerlingen kunnen de leerlingen beoordelen Overeenkomsten en verschillen in de rubrics zijn een aanleiding voor een gesprek (Bijvoorbeeld tussen leerling en docent of leerlingen onderling over de resultaten) Daarnaast biedt het Leerpodium dat wij voor ogen hebben ruimte voor feedback op het werk van de leerling. (10de plaats top 10 Hattie) Ontwikkeling zichtbaar maken 2

Ontwikkeling zichtbaar maken 3 De presentatiepagina van de leerling kan door de leerling volledig zelf ingericht worden Hiervoor kan de leerling alles gebruiken wat door de jaren op Leerpodium is gezet Ook op die manier kan de leerling ontwikkeling zichtbaar maken Ontwikkeling zichtbaar maken 3

Zelf doen (groepjes van 3 of 4) Hoe zou jouw ideale leerpodium eruit zien? Wat zijn voor jullie de belangrijkste do’s en don’ts? Wat zou je als essentieel zien voor jouw vak en voor de leerling? Maak het visueel, schrijf het op, maak het presenteerbaar Laatste 15 minuten uitwisselen Zelf doen (groepjes van 3 of 4)

Uitwisselen/ vragen