Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017
Even voorstellen Welkom Gerard Aaftink
Welkom Achtergrond Opleiding Mavo MTS Havo Atheneum Chemie RUU Werk Philips Sigma Coatings DWvdO Help bij onderwijs over ondernemend gedrag, innovatie en ondernemerschap. Welkom
Kan iedere Mbo-4 leerling naar het Hbo doorstromen? Centrale vraag: Kan iedere Mbo-4 leerling naar het Hbo doorstromen? Welkom
Niet iedereen Wat is het profiel van de potentiele Hbo-student? Welkom
Vanuit ervaring bedrijfsleven, Perspectief Vanuit ervaring bedrijfsleven, Met uitstapjes Welkom
Welkom Twee misverstanden Een (zeer) goede Mbo-er is gelijk aan een gemiddelde Hbo-er, De overgang van het Mbo naar het Hbo is een vorm van doorstromen. P.S. 3. Leerling of student? Welkom
Welkom “Het werk zien” Profiel potentiele Hbo-student 1 Abstracter denken: Overzicht, Structuur, Ordening. Binnen beroepskader alternatieven zien, ontwikkelen. Zelfstandig iets bedenken. Regie nemen binnen het kader. Meerdere aspecten tegelijkertijd. “Het werk zien” Welkom
Welkom Solide basis taal en rekenen Profiel potentiele Hbo-student 2 Persoonlijke aspecten: Weerbaarheid Creativiteit Aandacht Concentratie Inzet Discipline Kritische vermogen Communicatievaardigheid Discussievaardigheid Argumenteren Presenteren Schrijven Solide basis taal en rekenen Welkom
Welkom Begeleiding Hbo-wens 1 Vraag aan de Mbo-opleiding: Wat bied je de leerling/ aankomend student? Nu: “gemengde groepen”: Beroepsopleiding, Alternatieve route voor het Havo. En dat tegelijkertijd. Welkom
Welkom Begeleiding Hbo-wens 2 Hbo-wens botst met beroepsopleiding Potentiele Hbo-ers: Hebben weinig interesse in beroepsvakken, Hebben geen motivatie voor beroepsvakken, Zijn weinig aanwezig, Vertonen weinig energie. Dit beïnvloedt het onderwijsproces! Potentiele Hbo-ers worden niet uitgedaagd Welkom
Welkom Oplossing 1 Stel je leerling de volgende vragen: Waarom wil je naar het Hbo? Waarom kies je voor het Mbo en niet voor het Havo? Welkom
Welkom Oplossing 1 A Stel je leerling de volgende vragen: Waarom wil je naar het Hbo? Waarom kies je voor het Mbo en niet voor het Havo? Antwoorden die kloppen maar die je niet zult horen: Meer tijd Eisen minder streng Geen centraal examen Zakken op de beroepsvakken is eigenlijk onmogelijk Welkom
Welkom Oplossing 2 Inhoud Solide basiskennis Goede beheersing taal Goede beheersing rekenen Welkom
Welkom Oplossing 3 Proces Inventariseer Hbo-ambitie in vroeg stadium Adviseer ja/neen in zo vroeg mogelijk stadium, in 1e jaar Ontwikkel parallelle routes Welkom
Welkom Oplossing 4 Cultuur Gerichte aandacht en begeleiding Wees eerlijk, confronteer Geen “genade-zesjes”!!!! Welkom
Welkom Oplossing 5 Onderwijs Biedt verdieping op persoonlijke vaardigheden Gebruik een (goed!) plan als onderdeel Nieuw keuzedeel niet nodig! Ondernemend gedrag beschikbaar Welkom
Ondernemend gedrag Welkom
Welkom De inhoud van het KD D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk Welkom
Welkom De opzet van de methode De methode bestaat uit: een gedeelte met theorie (120 SBU) praktijkopdrachten (120 SBU), een ondernemend project (120 SBU). Het theoriedeel kan naar wens worden aangevuld met: de praktijkopdrachten óf een ondernemend project. Welkom
Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Hfd-stuk Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* 1 Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit 2 Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie 3 Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek 4 Met anderen overleggen. Communicatie 5 Samenwerking stimuleren. Samenwerken 6 Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren 7 Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen 8
Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodellen theorie (deel I) Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemend Gedrag Examenopdracht Creativiteit (deel I) Handleiding docent Ondernemend Project met beoordelingsmodellen (deel II) Beoordelingsmodel Praktijkopdrachten (in boek) deel III Examenplan Welkom
Welkom Examenplan Ondernemend Gedrag Examenplan invoegen D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving Examen Werkproces Weging in eindcijfer kerntaak D1-K1 (OPTIONEEL) Schriftelijk examen theorie Ondernemend Gedrag Deel A D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk 1 Examen Creativiteit 0,3 Examen Praktijkopdrachten Deel B of* Beoordeling Eindresultaat, Presentatie, Persoonlijk Verslag Deel C Examenplan invoegen Welkom
Welkom Examen Ondernemend Gedrag Vorm van het examen: PvB presentatie voor twee assessoren 20 minuten voorbereiding + 10 minuten uitvoering + 10 minuten vragen beantwoorden praktijkopdrachten mogen als input gebruikt worden Waardering O-V-G Inhoud van het examen: Instructie student Beoordelingsformulier Instructie assessor Welkom
Welkom
De Wereld van de Ondernemer Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer 0346 215630 06 10618646 info@dwvdo.nl www.dwvdo.nl Welkom