Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Differentiëren naar leerwegen
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Intersectoraal Klas 3.
Op naar…
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Workshop “Beoordelen”
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Examinering van keuzedelen
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
PWS = de eindscriptie van de havo
LOB in het PTA van het VMBO
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Bunnik,
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Ethiek in de branche social work
Werkveldbijeenkomst AG november 2017
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom op het Saenredam College
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Transcript van de presentatie:

Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017

Even voorstellen Welkom Gerard Aaftink

Welkom Achtergrond Opleiding Mavo MTS Havo Atheneum Chemie RUU Werk Philips Sigma Coatings DWvdO Help bij onderwijs over ondernemend gedrag, innovatie en ondernemerschap. Welkom

Kan iedere Mbo-4 leerling naar het Hbo doorstromen? Centrale vraag: Kan iedere Mbo-4 leerling naar het Hbo doorstromen? Welkom

Niet iedereen Wat is het profiel van de potentiele Hbo-student? Welkom

Vanuit ervaring bedrijfsleven, Perspectief Vanuit ervaring bedrijfsleven, Met uitstapjes Welkom

Welkom Twee misverstanden Een (zeer) goede Mbo-er is gelijk aan een gemiddelde Hbo-er, De overgang van het Mbo naar het Hbo is een vorm van doorstromen. P.S. 3. Leerling of student? Welkom

Welkom “Het werk zien” Profiel potentiele Hbo-student 1 Abstracter denken: Overzicht, Structuur, Ordening. Binnen beroepskader alternatieven zien, ontwikkelen. Zelfstandig iets bedenken. Regie nemen binnen het kader. Meerdere aspecten tegelijkertijd. “Het werk zien” Welkom

Welkom Solide basis taal en rekenen Profiel potentiele Hbo-student 2 Persoonlijke aspecten: Weerbaarheid Creativiteit Aandacht Concentratie Inzet Discipline Kritische vermogen Communicatievaardigheid Discussievaardigheid Argumenteren Presenteren Schrijven Solide basis taal en rekenen Welkom

Welkom Begeleiding Hbo-wens 1 Vraag aan de Mbo-opleiding: Wat bied je de leerling/ aankomend student? Nu: “gemengde groepen”: Beroepsopleiding, Alternatieve route voor het Havo. En dat tegelijkertijd. Welkom

Welkom Begeleiding Hbo-wens 2 Hbo-wens botst met beroepsopleiding Potentiele Hbo-ers: Hebben weinig interesse in beroepsvakken, Hebben geen motivatie voor beroepsvakken, Zijn weinig aanwezig, Vertonen weinig energie. Dit beïnvloedt het onderwijsproces! Potentiele Hbo-ers worden niet uitgedaagd Welkom

Welkom Oplossing 1 Stel je leerling de volgende vragen: Waarom wil je naar het Hbo? Waarom kies je voor het Mbo en niet voor het Havo? Welkom

Welkom Oplossing 1 A Stel je leerling de volgende vragen: Waarom wil je naar het Hbo? Waarom kies je voor het Mbo en niet voor het Havo? Antwoorden die kloppen maar die je niet zult horen: Meer tijd Eisen minder streng Geen centraal examen Zakken op de beroepsvakken is eigenlijk onmogelijk Welkom

Welkom Oplossing 2 Inhoud Solide basiskennis Goede beheersing taal Goede beheersing rekenen Welkom

Welkom Oplossing 3 Proces Inventariseer Hbo-ambitie in vroeg stadium Adviseer ja/neen in zo vroeg mogelijk stadium, in 1e jaar Ontwikkel parallelle routes Welkom

Welkom Oplossing 4 Cultuur Gerichte aandacht en begeleiding Wees eerlijk, confronteer Geen “genade-zesjes”!!!! Welkom

Welkom Oplossing 5 Onderwijs Biedt verdieping op persoonlijke vaardigheden Gebruik een (goed!) plan als onderdeel Nieuw keuzedeel niet nodig! Ondernemend gedrag beschikbaar Welkom

Ondernemend gedrag Welkom

Welkom De inhoud van het KD D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk Welkom

Welkom De opzet van de methode De methode bestaat uit: een gedeelte met theorie (120 SBU) praktijkopdrachten (120 SBU), een ondernemend project (120 SBU). Het theoriedeel kan naar wens worden aangevuld met: de praktijkopdrachten óf een ondernemend project. Welkom

Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Hfd-stuk Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* 1 Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit 2 Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie 3 Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek 4 Met anderen overleggen. Communicatie 5 Samenwerking stimuleren. Samenwerken 6 Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren 7 Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen 8

Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodellen theorie (deel I) Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemend Gedrag Examenopdracht Creativiteit (deel I) Handleiding docent Ondernemend Project met beoordelingsmodellen (deel II)   Beoordelingsmodel Praktijkopdrachten (in boek) deel III Examenplan Welkom

Welkom Examenplan Ondernemend Gedrag Examenplan invoegen D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving Examen   Werkproces Weging in eindcijfer kerntaak D1-K1 (OPTIONEEL) Schriftelijk examen theorie Ondernemend Gedrag Deel A D1-K1-W1: Onderzoekt zichzelf, zijn (werk)omgeving en verbetermogelijkheden D1-K1-W2: Signaleert mogelijkheden voor verandering en innovatie D1-K1-W3: Neemt initiatieven in en voor zijn werk 1 Examen Creativiteit 0,3 Examen Praktijkopdrachten Deel B of* Beoordeling Eindresultaat, Presentatie, Persoonlijk Verslag Deel C Examenplan invoegen Welkom

Welkom Examen Ondernemend Gedrag Vorm van het examen: PvB presentatie voor twee assessoren 20 minuten voorbereiding + 10 minuten uitvoering + 10 minuten vragen beantwoorden praktijkopdrachten mogen als input gebruikt worden Waardering O-V-G Inhoud van het examen: Instructie student Beoordelingsformulier Instructie assessor Welkom

Welkom

De Wereld van de Ondernemer Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer 0346 215630 06 10618646 info@dwvdo.nl www.dwvdo.nl Welkom