Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Advertisements

Technieken 3: de-escaleren
Veiligheid van verloskundigen
John Vaupell Justin van der Steen
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Omgaan met asociaal gedrag en agressie
Omgang met weerstand en agressie op het werk
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Communicatiehandvatten Blijf in contact
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Sociale Veiligheid in het MBO
ARB(eids)O(mstandigheden
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Het coachende functioneringsgesprek
Solliciteren: wat wil ik?
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Agressie Intern en Extern
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Informatieavond september 2016
Agressie en geweld Voorlichting
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Connectief Connectief.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
POGGL Themadag 11 november 2014
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouders en school samen Maart 2016
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
PSYCHISCHE KWETSBAARHEID EN GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG
Gedragsproblemen en stoornissen
Supermarkt Winkelcriminaliteit.
Inspelen op innovaties
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Pedagogisch Inspiratie Thema PIT
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT) Doel Pit bijeenkomsten:   Elkaar inspireren n.a.v. ons pedagogisch beleid (PB), Hoe voer je dit uit in je eigen onderneming. Waar zitten jouw kwaliteiten en de uitdagingen van je onderneming, ofwel waar ben jij onderscheidend in. Dat zal in de toekomst heel belangrijk worden voor onze kinderopvang. Met het oog op onze collega’s in het dorp. Leren van de theorie (PB) en van elkaar. Scherp blijven naar medewerkers op de groep

Terugblik op de vorige pit Evaluatie vorige pit Feestdagen wat heb je ermee gedaan… Zie ook de notulen uit de andere regio’s. Erg interessant! Daar staat niet alleen wat over de PIT in, maar ook wat daar besproken is, kan erg zinvol zijn

Definitie Agressie Psychisch of fysiek lastiggevallen, bedreigd of aangevallen Vorm van gedrag; ontladen van gevoelens/frustratie Doelbewust toebrengen van materiële of immateriële schade Wat is agressie: Pagina 3 protocol 20

Wat staat hierover in ons beleid? Ik boodschap in communicatie Actief luisteren Er staat niets in het beleid over agressie omschreven.

Wat zeggen onze pedagogen? Gordon: communicatie – Ik boodschap- luisteren- taal acceptatie- conflicten oplossen Solter: Huilen als stress ontlader, dit mag! Langeveld: voorleven van veiligheid en vertrouwen.

Agressief gedrag en geweld Verbaal, non-verbaal geweld, bedreigingen, fysiek geweld Frustratie agressie: gehoord en serieus genomen worden. Instrumentele agressie: agressie wordt ingezet als middel om doel te bereiken Extreme incidenten: ernstig fysiek geweld (wapens, gijzeling, bommelding) Calamiteitenplan

Opvang en nazorg Bespreken incident tussen leidinggevende en medewerkster. Verwerking kan lang duren, vervolggesprekken. Bespreken werkoverleg Extreme incidenten: slachtofferhulp en Arbo dienst. Arbeidsinspectie melden. Verwerkingsproces: klachten en spanningen voorkomen, dat is normaal

STROOMSCHEMA AGRESSIE OP KANTOOR Het is belangrijk dat iedereen weet wat ze moeten doen, bij agressie van een ouder of een ander volwassene. In de RI staat het ook als een belangrijk gegeven, Kijk of je team geen training nodig heeft bij dit onderwerp.

STROOMSCHEMA AGRESSIE AAN DE TELEFOON Houd dat altijd in je achterhoofd bij het organiseren van een feest…

Wat nemen we mee naar huis? Bronvermelding: Handboek VAK-formule deel III hoofdstuk 1 pedagogisch beleid Protocol 20 Agressie Aan het einde van deze middag is het denk ik leuk om met elkaar even na te gaan wat er van deze middag als bagage mee naar huis gaat. Even horen hoe de middag is ervaren en of er nog tips zijn voor de volgende keer.

Geef de pit in je eigen team! Erg belangrijk!