De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Supermarkt Winkelcriminaliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Supermarkt Winkelcriminaliteit."— Transcript van de presentatie:

1 Supermarkt Winkelcriminaliteit

2 Hoofdstuk 1 De supermarktbranche Hoofdstuk 2 De supermarktmedewerker Hoofdstuk 3 Winkelcriminaliteit Hoofdstuk 4 Voedselveiligheid Hoofdstuk 5 Foodproducten bewerken Hoofdstuk 6 Ontvangst en opslag

3 Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt?
Winkelcriminaliteit Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt? Hoe kun je er als supermarktmedewerker voor zorgen dat je diefstal op tijd opmerkt?

4 Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
Veiligheid in de winkel Diefstal Agressie en vernieling Overval

5 Veiligheid in de winkel
Winkelcriminaliteit Veiligheid in de winkel CBL-veiligheidsplan RI&E Bhv

6 CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door:
Winkelcriminaliteit CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door: Directe omgeving van de supermarkt analyseren Vormen van criminaliteit en hoe ga je ermee om Risicobewustzijn bij het personeel Veiligheidsprocedures bij omgaan met geld Veiligheidsprocedures voor toegang tot ruimtes Veiligheidsprocedures voor open en sluiten van de winkel Samenwerken met beveiliging, politie, winkeliersvereniging Technische voorzieningen en alarmering gebruiken

7 Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
Winkelcriminaliteit Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Beschrijving van gezondheidsrisico’s en maatregelen Gezondheidsrisico’s verkleinen door: Acceptabele werkdruk Goede lichaamshouding Omstandigheden op de werkplek

8 Bedrijfshulpverlening (bhv)
Winkelcriminaliteit Bedrijfshulpverlening (bhv) Medewerkers die klanten en collega’s helpen het pand te verlaten bij een calamiteit. Werkgever is verplicht om goede bhv te regelen. Er moet altijd minstens één bhv’er aanwezig zijn.

9 Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers
Winkelcriminaliteit Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers Anderen

10 Winkelcriminaliteit Diefstal voorkomen

11 Echtheidskenmerken van geld
Winkelcriminaliteit Echtheidskenmerken van geld Voelen Kijken Kantelen Overige kenmerken controleren. Bekijk zelf de echtheidskenmerken van het € 20-biljet:

12 Beveiliging van producten
Winkelcriminaliteit Beveiliging van producten Vitrinebeveiliging Productbeveiliging

13 Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels
Winkelcriminaliteit Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels Camerabewaking Waarschuwingsstickers Geen makkelijke vluchtroute

14 Handelen bij diefstal Kalm blijven
Winkelcriminaliteit Handelen bij diefstal Kalm blijven Klant aanhouden, samen met een collega. Bij de klant blijven. Politie bellen Wacht op politie: niet zelf fouilleren of spullen in beslag nemen. Voorkom geweld

15 Diefstal door medewerkers voorkomen
Winkelcriminaliteit Diefstal door medewerkers voorkomen Duidelijke regels voor het kopen van producten voor eigen gebruik. Regelmatig en willekeurig jassen en tassen controleren. Medewerkers moeten leidinggevende inschakelen bij vermoeden van diefstal. Medewerkers niet laten afrekenen met eigen familie of vrienden. Medewerkers niet onderling met korting laten afrekenen zonder goedkeuring van leidinggevende.

16 Diefstal door anderen voorkomen
Winkelcriminaliteit Diefstal door anderen voorkomen Anderen zijn bijvoorbeeld chauffeurs, monteurs. Preventiemaatregelen: Achterdeur afsluiten Laad- en losdeur zo min mogelijk open Magazijn verdelen in kleinere afsluitbare afdelingen Anderen begeleiden tot ze weer buiten zijn Noteren welke anderen de winkel binnenkomen en verlaten

17 Agressie en vernieling
Winkelcriminaliteit Agressie en vernieling Verbale agressie Psychische agressie Fysieke agressie

18 Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant?
De supermarktbranche Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant? Bekijk het filmpje

19 Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures
Winkelcriminaliteit Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures Personeelsinstructie Geldbeheer en geldtransport Kluis met tijdvertraging Winkelinrichting Deurstickers SDNA

20 Handelen bij een overval
Winkelcriminaliteit Handelen bij een overval

21 Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en).
Winkelcriminaliteit Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en). Bel 112 of druk op de alarmknop als die er is. Houd de telefoon vrij zodat je bereikbaar bent voor hulpdiensten. Sluit het winkelpand direct af en laat niemand binnen. Vraag de aanwezigen om te blijven en stel ze gerust. Geef alle informatie door aan de politie. Raak niets aan en wis geen sporen uit, kom niet aan de kassa en de directe omgeving daarvan.


Download ppt "Supermarkt Winkelcriminaliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google