WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Business mapping Business model canvas.
Welkom. De stand van zaken Steeds meer mensen zitten in de schulden De kans op een baan wordt steeds kleiner Uitkeringen worden steeds verder ingeperkt.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
CanDo Coaching.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Iedereen gebruikt social media.
Liefde en relaties.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Psychologieles 11 lesweek 1
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
LET’s get Social.
Observeren Les 3.
Handleiding lesprogramma leerkrachten middenbouw Basis Onderwijs
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
doe de test. Eerlijk invullen.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Consumentengedrag Leren I
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Liefde en relaties.
What is the meaning of? Student centered learning
Psychologie Conditioneren
Met wie app jij? Mediabegrip week
Hoe kan ik het beste in Nederland een eigen Game bedrijf opzetten?
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
What will you do to change the
Sociale media.
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
© UNIEK IN DE KLAS.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
De Kwaliteit Verbetercyclus
Loopbaan en burgerschap les 2
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
By Dionne, Nadia en Danielle
Introductiebijeenkomst ONS Platform
Big Data.
Big Data.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Observeren Les 2.
Mediawijsheid Netiquette.
Sluikreclame Mediabegrip week
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Liefde en relaties.
Betalen met je smartphone
Observeren Les 2.
Zichtbaarheid Creëren
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE INSPIRATIE / ACHTERGROND / THEORIE STIJL SLIDES DATUM AANGEPAST 7-1-19 MEER INFORMATIE h.prust@fontys.nl TOEPASSEN PRESENTATIE DIE UITLEGT HOE HET VERSLAVENDE MODEL VAN APPS WERKT EN SPECIFIEK INZOOMT OP DE VARIABELE BELONING LICENTIES AFBEELDINGEN ZIJN GECHECKT, MAAR BIJ TWIJFEL GRAAG CONTACT OPNEMEN

Workshop Aandacht Variabele beloning

Handelaren in aandacht Bedrijven als Facebook (incl whatapp, messenger, instagram) zijn handelaren in aandacht; dat betekent dat Facebook zo veel mogelijk data wil verzamelen. Technologiebedrijven die willen overleven moeten apps bouwen die je wilt gebruiken. Dat doen ze door manipulatie: ze bouwen apps die onze gewoonten vormen. Sept 2018: facebook heeft 2,2 miljard (maandelijkse) gebruikers, instagram 1 miljard

Hoe ontwerp / bouw je apps die verslavend zijn? 5 fundamentele vragen: Wat willen gebruikers écht? Welke pijn wordt door jouw product verlicht? (interne trigger) Wát brengt gebruikers naar jouw product? (externe trigger) Wat is de eenvoudigste actie voor een gebruiker die leidt tot een beloning? Kan deze eenvoudiger? (actie) Zijn gebruikers verguld met de beloning én willen ze meer? (variabele beloning) Welk ‘beetje werk’ investeren gebruikers in jouw product? Leidt dat tot een volgende trigger en wordt het product meer waardevol door gebruik? (investering)

variabele beloning Skinner (vijftiger jaren): experimenten met muizen en duiven waaruit blijkt dat het af en toe geven van een beloning de frequentie van doelgedrag (een hefboompje indrukken) enorm verhoogt Zo ook bij mensen ….. Ons hersengebied de ‘nucleus accumbens’ wordt gestimuleerd, niet zozeer bij beloning, maar door de sensatie van het hunkeren naar (in verwachting zijn van) een beloning

Sociale beloning (rewards of the tribe) Soorten variabele beloning Sociale beloning (rewards of the tribe) Facebook: eindeloze stroom content, gedeeld, becommentarieerd, ge-liked, …. De onzekerheid van wat je als gebruiker aantreft, maakt dat je er steeds weer naar terugkeert Stack overflow: leden kunnen antwoorden ‘omhoog of omlaag’ stemmen, badges verdienen League of Legends: honor points for positive behaviour airBNB: super guest, super host Instagram: hoeveel volgers heb jij? Wij willen graag beloning die er voor zorgt dat we ons geaccepteerd, aantrekkelijk, belangrijk, deel van een groep uitmaken. Mensen die zien dat anderen voor bepaald gedrag beloond worden, zullen gemakkelijk hun eigen overtuiging en gedrag aanpassen kudos

beloning van de jacht (rewards of the hunt) Soorten variabele beloning beloning van de jacht (rewards of the hunt) Twitterfeed: eindeloze stroom content geeft een onvoorspelbare ervaring Pinterest : nieuwsgierigheid blijft door eindeloze reeksen plaatjes Tinder: (eindeloze?) matches

Ik-beloning (rewards of the self) Soorten variabele beloning Ik-beloning (rewards of the self) email: het aantal ongelezen mails terugbrengen tot nul Smartphone: geen rode bolletjes meer Games: leveling up Codeacademy: stap-voor-stap instructies, met elk snelle feedback of het werkt

Door welke app’s ben jij aan de haak geslagen (‘hooked’)? Open nu jouw favoriete app. Welke beloning vind je er in? Schrijf op waar jij beloning in vindt Sociale beloning Jacht Ik-beloning aan de haak geslagen: je gebruikt de app zonder dat deze zelf hoeft te zeggen “gebruik mij!!!” (‘unprompted app-use’)

Hooked – Nir Eyal

opdracht Maak een prototype van een verslavende app Bedenk een dienst Gebruik triggers, actie, variabele beloning, investeringskracht (welke tool gebruiken?) Bijv POPAPP