Autodelen: win-win-win voor circulaire economie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Marco Oving Projectleider
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
KNX City Congres 5 november 2013 Elwin Ter Horst.
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
bevolkingskrimp en beleid
>> Als het gaat om energie en klimaat
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Topografie Nederland (8 dia’s)
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Woonservicegebieden De Heumense aanpak. Opbouw presentatie Algemeen De gemeente Heumen Samenwerking “Welzijn, wonen en zorg” sinds 2003 Resultaten.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
Jelle Zwart Senior beleidsmedewerker Gemeente Groningen.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Buurten Over Energie (Hoe het ook anders kan) Toelichting door: Ron Josten, adviseur duurzaam bouwen Stadsregio Arnhem Nijmegen & Niels Götz, partner.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Green deal Gedeelde mobiliteit
GPR Gebouw Inzicht in duurzaamheid
Eindrapportage SGS Rotterdam
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Elektrische mobiliteit en oplaadinfrastructuur Dag van de duurzame mobiliteit Dinsdag 26 september 2017.
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
Nationaal Parkeercongres 2017
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Markconsultatiedag 29 november
Sociale Energietransitie.
Duurzame verstedelijking
Versterk uw lokaal klimaatbeleid!
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Zero emissie personenvervoer
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Leegstand en regionale samenwerking
17 september 2018 Duurzame energie
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Nationale Omgevingsvisie
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Ferd Schelleman Energiek Alphen aan den Rijn
over hoe je handen en voeten kunt geven aan de
Logistiek als versneller voor CE
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

Autodelen: win-win-win voor circulaire economie Martien Das

Even voorstellen Martien Das Adviseur Duurzame mobiliteit bij Rijkswaterstaat Leefomgeving Werkt aan autodelen in opdracht van Ministerie IenW, DG Mobiliteit https://www.youtube.com/watch?v=ieABnPuc_6I (animatie) https://youtu.be/JlohhJ2tvSk (Citydeal)

Autodelen: win-win-win Bijdrage aan 6 doelen: Circulaire economie: minder nieuwe auto’s  minder grondstoffen  minder groei, stabilisatie of krimp wagenpark Duurzaam wagenpark: versneld naar zero-emissie kilometers Klimaatbeleid: minder autogebruik, gebruik/opslag duurzame stroom in e-deelauto’s Bereikbaarheid: minder autokilometers  minder congestie Duurzame mobiliteit en duurzaam ruimtegebruik: verdichting nabij OV, stimuleren actieve mobiliteit, minder ruimte voor (straat)parkeren auto’s Woningaanbod in lijn met veranderende mobiliteitsvoorkeuren woonconsumenten

Autodelen leeft https://www.emerce.nl/achtergrond/helft-autobezitters-2025-auto-delen https://www.parool.nl/amsterdam/ergernis-en-plezier-om-bezetten-parkeerplekken-in-de-pijp~a4601492/ https://www.volkskrant.nl/economie/een-nieuw-huis-in-de-stad-zeg-dan-maar-dag-tegen-uw-auto-of-toch-niet-~b2f501c5/?utm_campaign=shared_earned https://utrecht.nieuws.nl/stadsnieuws/67473/vijf-elektrische-deelautos-gebied-wisselspoor/ http://www.wedrivesolar.nl/actueel/karspelhof-in-amsterdam-zuid-oost-met-we-drive-solar Eventuele voettekst

Autodelen & circulaire economie Autodelen is onderdeel van CE thema Consumptiegoederen Verschuiving van autobezit naar autogebruik zorgt voor besparing grondstoffen: zowel in productie als gebruiksfase WLO hoge scenario: groei naar 9 miljoen auto’s in 2030 WLO laag scenario: stabilisatie op ca 8 miljoen auto’s in 2030 Of: krimp wagenpark naar 7 miljoen auto’s in 2030: dalend autobezit-per-inwoner, groei naar 2 miljoen autodelers Ontwikkeling zal snelste gaan in steden, daar goed aanbod alternatieven, ruimtelijke urgentie het grootst, draagvlak

Hoe kunnen we deze transitie versnellen Initiatieven Rijksoverheid: City Deal Elektrische deelmobiliteit Green Deal Autodelen II Initiatieven gemeenten: Participeren in City Deal en Green Deal Kennisdelen, onderling en via GNMI, CROW, VNG. Lokaal flankerend beleid: parkeren, reisgedrag, autodelen Overheden en middenveld: (ontwerp) Klimaatakkoord

Feiten en cijfers over autodelen en autobezit Autodelen kan in 100% gemeenten, dichtheid hoogste in steden Circa 400.000 autodelers (maart 2018) Ruim 41.000 deelauto’s in Nederland (maart 2018) Gem. autobezit daalt in groep <50 jaar en stijgt bij >50 jaar (CBS) 27% huishoudens bezit geen motorvoertuig Bij lage inkomens 54% voertuigbezit, bij hoge inkomens 94% Autodelen als alternatief voor 1e of 2e auto: rol deelauto hangt af van auto-afhankelijkheid in gebied Knelpunten voor aanbieders: onbekendheid autodelen, traag proces bij gemeenten nieuwe locaties, kosten vergunning, handhaving

Autobezit per inwoner daalt onder 50-minners

Verschillende concepten B2C: Greenwheels, MyWheels, Connectcar P2P autodelen: Snappcar, MyWheels Free floating: Car2Go, Hyundai, Witkar, Renault Elektrisch autodelen o.a. Car2Go, Buurauto, WeDriveSolar, eCarshare Zakelijk autodelen: poolauto’s, gedeelde leaseauto’s, gedeeld privé, via mobiliteitskaart o.a. NS-Business, Shuttel, via MaaS-apps In 100% gemeenten vasteland beschikbaar: www.ritjeweg.nl

Green Deal Autodelen 2018-2021 Doel: 700.000 autodelers en 100.000 deelauto’s in 2021 Green Deal Autodelen: verbinden, samenwerken en versnellen Verschillende aanbieders Overheden: EZK, I&W, Arnhem, Delft, Den Haag, Den Bosch, Zwolle, Utrecht, Provincie Drenthe, Rotterdam, Regio RMO Limburg Kernteam RWS, I&W www.autodelen.info @autodelen_info

Benut lokaal instrumentarium (1/2) Formuleer een SMART ambitie voor autodelen. Vlot aanvraagproces voor gereserveerde parkeerplaatsen. Hanteer redelijke tarieven voor de parkeervergunning (vergeleken met prive-vergunning). Maak één loket voor autodelen. Zorg voor goed beheer en handhaving gereserveerde plekken. Verstrek informatie over autodelen, meekoppelen met rijbewijs en parkeervergunning. Maak autodelen zichtbaar, laat zien wat al beschikbaar is. Dialoog met aanbieders

Maak autodelen zichtbaar Promotie Maak autodelen zichtbaar Promote p2p carsharing too No requirements for electric vehicles Use the logo Lower parking standards Challenge the market Folder: spread out the red carpet – the basics for cities

Benut lokaal instrumentarium (2/2) Communiceer ook over P2P autodelen Deel als gemeente het eigen wagenpark Moedig ook zakelijk autodelen aan Stimuleer burgerinitiatieven Ontmoedig autobezit en maak autobezit minder aantrekkelijk Haal parkeerplaatsen weg als het autodelen groeit Benut parkeerdruk, milieuzone, verhuizing als ‘natuurlijk moment’ 7 mei 2019

City Deal Elektrische Deelmobiliteit (1/2) Ontkoppelen groei inwonertal en groei autobezit/autogebruik Benutten kansen in nieuwbouw: lage parkeernormen in combinatie met (elektrische) deelauto’s Slim Laden: koppeling huis – laadpaal - auto Partijen: IenW, BZK, NEPROM, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Amsterdam, Amstelveen, Amersfoort, Apeldoorn, provincie Zuid-Holland, BPD, Syntrus Achmea, Heijmans, Synchroon, ElaadNL, Stichting Smart Solar Charging

Specifiek nodig bij nieuwbouw - gemeenten Lagere parkeernorm in combinatie met deelauto’s en OV Geen parkeervergunning buiten het projectgebied Zorg voor flankerend beleid in omliggend gebied en in hele gemeente: Project staat niet op zichzelf Kwaliteit en kwantiteit OV en fietsinfra toerusten voor modal shift

Potentieel voor verandering

Effect voor CE als we niet sturen op autobezit Nog 1 miljoen auto’s erbij tussen nu en 2030 (WLO hoog) Stijgend autobezit bij groep >50 jaar (+ effect vergrijzing) Groei inwonertal = meer auto’s = meer grondstof/brandstof Strijd om de ruimte: irritaties tussen modaliteiten Nieuwbouw duur door (te) hoge parkeernormen Door komst zelfrijdende auto mogelijk meer mensen in auto

In gesprek Delen jullie de ‘waarom’ (beleidsdoelen) van autodelen? Wat kan je vanuit je eigen rol/organisatie doen om de transitie van autobezit naar autodelen te versnellen? Waar zitten jullie vragen, dilemma’s of belemmeringen? Wat heb je nodig (inhoud, proces) om stappen te zetten?

Meer informatie www.autodelen.info www.agendastad.nl https://www.crow.nl/dashboard-autodelen

Vragen, nu of later Martien Das, martien.das@rws.nl Green Deal Autodelen II Kees van der Reijden kees.vander.reijden@rws.nl Citydeal elektrische deelmobiliteit @autodelen_info

Extra dia’s

Motieven van autodelers Kostenbesparing: autodelen is goedkoper dan autobezit bij < ca. 12.000 km/jr, goedkopere woning door minder bouwkosten parkeren Gemak: geen zorg om parkeren en auto-onderhoud, keuze uit meerdere auto’s (afhankelijk van deelconcept) Milieu/leefstijl: net als bij bijv. zonnepanelen zijn mensen trots om autodeler te zijn of om in autoluwe wijk te wonen Mogelijkheid om een relatief nieuwe of elektrische auto te rijden

Autodelen: elektrisch of niet? Milieuwinst autodelen aanzienlijk, ook als dit met fossiele brandstof is Niet-elektrisch autodelen heeft snelle milieu-impact, kan vlot opschalen (niet wachten op laadinfra) en lagere drempel voor gebruikers (dubbele gedragsverandering) Liever niet: aan deelauto’s hogere eisen stellen dan aan priveauto’s Wel: pilots met elektrische deelauto, risico afdekken om ervaring op te doen met verschillende concepten Wel: ‘basis op orde’ voor alle typen deelauto’s Elektrisch autodelen oplossing hoge aanschafkosten EV particulier Binnen paar jaar betere business case elektrisch autodelen Kansrijk in nieuwbouwsituaties: ‘EV-ready’