De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017"— Transcript van de presentatie:

1 Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017
Dag van de duurzame mobiliteit Jeffrey Matthijs 26/09/2017

2 Inhoud Privé autobezit /Gedeeld autobezit Vormen van autodelen
Vormen van carpoolen Vormen van fietsdelen Toekomst/Trends Gedeelde mobiliteit EV Autonoom transport MaaS (mobiliteitsbudget) Mobipunt

3 Meer dan 85 auto’s per 100 huishoudens
Privé-autobezit Meer dan 85 auto’s per 100 huishoudens Files CO-2 uitstoot Autobezit leidt tot autogebruik reflex! Gemiddeld gebruik 1 uur/dag Enorme druk op publieke ruimte Kostprijs: gemiddeld à €/jaar

4 Gedeeld autobezit Reflex wordt Rationeel
1 deelauto vervangt 10 privé-auto’s Modal split

5 Gedeelde mobiliteit “Shared mobility – the shared use of a vehicle, bicycle, or other mode – is an innovative transportation strategy that enables users to gain short-term access to transportation modes on an “as-needed” basis.” Susan Shaheen Director, Innovative Mobility Research, university Berkely Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

6 Autodelen

7 Wat is autodelen Meerdere personen maken structureel, gedurende een langere periode om beurten gebruik van één of meerdere (gezamenlijke) auto’s

8 Aanbieders MET eigen vloot
Roundtrip vaste standplaats Oneway Roundtrip geen vaste standplaats geen vaste standplaats

9 Aanbieders ZONDER eigen vloot
kostendelend Groep bepaalt afspraken Eénmalig contract Marktprijs Platform bepaalt afspraken Altijd contract tussen autodelers

10 Carpoolen

11 Diverse vormen van carpoolen
vrijwilligers Gepland Zonder e-payment Met e-payment Dynamisch E-hiking (P2P) Taxi

12 fietsdelen

13 Free floating Vormen van fietsdelen
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

14 De toekomst

15 Gedeelde mobiliteit is een blijver
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

16 Gedeelde mobiliteit is een blijver
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

17 Elektrificatie en delen
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

18 Elektrificatie en delen
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

19 Elektrificatie en delen
Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

20 Mobility as a Service Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

21 Autonoom transport Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

22 Mobipunten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

23 Mobipunten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

24 Minimale vereisten Sommige autodeelorganisaties met een eigen vloot hanteren het principe dat de deelwagen moet afgehaald en teruggebracht worden op dezelfde standplaats (="stationbased autodelen"). Bij andere autodeelorganisaties mag de deelwagen binnen een bepaalde perimeter overal achter gelaten worden ("one way" of "free floating" autodelen). In dat geval dient de gebruiker te beschikken over een smartphone om de deelauto te lokaliseren.

25 Bedankt! K. Maria Hendrikaplein 65B 9000


Download ppt "Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017"

Verwante presentaties


Ads door Google