Academie voor Bouw & Infra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professioneel sturen.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Drieslag functioneel rekenen
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Academie voor algemene beeldende
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
De lerarenopleider gepositioneerd
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De puzzel past steeds beter
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Sport, Gezondheid en Management PASSIE – BETROKKENHEID – KWALITEIT – INNOVATIE.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Hoe leren professionals?
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Sieberdam/ROCS & KODOS
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Academie voor Bouw & Infra (AB&I) Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek (ABCT) Academie voor Bouw en Management (ABM) samenhangend stelsel opleidingstrajecten (nieuwe) visie op kennis en competenties (nieuw) didactisch model Avans onderwijsvisie (nieuwe) visie op het leren van studenten (nieuwe) visie op de rol van docenten beroeps- en praktijkgericht beroeps- en praktijkgerichtheid kennis in relatie tot competent zijn domeincompetenties gevalideerd door praktijk body of knowledge gevalideerd door praktijk competent zijn: (in specifieke context, vanuit specifieke rol) beroepstaak (= handelen) beroepsproduct (= resultaat) de programma-onderdelen zijn stelselmatig geïnspireerd door de praktijk projecten cursussen en trainingen zijn steeds gebaseerd op een casus uit de praktijk (met focus op werkmodellen uit die praktijk) en met beroepsproducten als resultaat kennis is de motor, een essentiële voorwaarde, onmisbaar voor competent zijn, en dus niet (alleen) het gevolg van competentiegroei elke 10e week: praktijkweek met workshops, lezingen, excursies, praktijkcursussen werken in de praktijk 60 e.c. stage afstuderen in beroepspraktijk de wedstrijden kennis en instr. vaardigheden niet alleen theorie en inzicht, maar ook (vooral) werkmodellen rollen van de docenten de docent kan verschillende leerprocessen gericht aansturen, want de trainingen de docent is niet alleen expert op het terrein van enige specifieke vakgebieden maar ook expert op het terrein van leren en opleiden didactisch model (leerlijnen) cursussen hoe werkt de buitenspelval cursussen projecten SLB denkmodellen voordoen, uitleggen, toelichten sturen d.m.v. opdrachten feedback geven op de uitvoering acteren als opdrachtgever acteren als coach acteren als begeleider projecten practica het oefenen van penalty’s reële opdrachten uit beroepspraktijk “het spelen van de wedstrijd” theorie, inzicht, werkmodellen studieloopbaan(lijn) praktijk(lijn) aantonen van professionele groei snuffelen, proeven, oefenen, acteren visie op leren effectiviteit wedstrijd training sturing sturing is zinloos, wél coaching tijdens pauzes de contexten hebben hun eigen leerdynamiek eerst optellen tussen haakjes, daarna vermenigvulden eerst: sturen op ambitie logica van het vakgebied aangeboden kennis heeft betekenis duidelijke relatie met beroepspraktijk dan: sturen op vermogen logica van het beroep aansluiting zoeken bij leerstijlen en leervoorkeuren het gebouw blijft ook bij zware wind overeind, want afkijken oefenen trainingen samenwerken uitproberen onderzoeken wedstrijden in de cursussen wordt kennis aangeboden in de context van beroepscasussen, met kenmerkende beroepstaken, leidend tot beroepsproducten (b.v.: wiskundige berekeningen om de draagkracht van een balk te bepalen)