Academie voor Bouw & Infra (AB&I) Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek (ABCT) Academie voor Bouw en Management (ABM) samenhangend stelsel opleidingstrajecten (nieuwe) visie op kennis en competenties (nieuw) didactisch model Avans onderwijsvisie (nieuwe) visie op het leren van studenten (nieuwe) visie op de rol van docenten beroeps- en praktijkgericht beroeps- en praktijkgerichtheid kennis in relatie tot competent zijn domeincompetenties gevalideerd door praktijk body of knowledge gevalideerd door praktijk competent zijn: (in specifieke context, vanuit specifieke rol) beroepstaak (= handelen) beroepsproduct (= resultaat) de programma-onderdelen zijn stelselmatig geïnspireerd door de praktijk projecten cursussen en trainingen zijn steeds gebaseerd op een casus uit de praktijk (met focus op werkmodellen uit die praktijk) en met beroepsproducten als resultaat kennis is de motor, een essentiële voorwaarde, onmisbaar voor competent zijn, en dus niet (alleen) het gevolg van competentiegroei elke 10e week: praktijkweek met workshops, lezingen, excursies, praktijkcursussen werken in de praktijk 60 e.c. stage afstuderen in beroepspraktijk de wedstrijden kennis en instr. vaardigheden niet alleen theorie en inzicht, maar ook (vooral) werkmodellen rollen van de docenten de docent kan verschillende leerprocessen gericht aansturen, want de trainingen de docent is niet alleen expert op het terrein van enige specifieke vakgebieden maar ook expert op het terrein van leren en opleiden didactisch model (leerlijnen) cursussen hoe werkt de buitenspelval cursussen projecten SLB denkmodellen voordoen, uitleggen, toelichten sturen d.m.v. opdrachten feedback geven op de uitvoering acteren als opdrachtgever acteren als coach acteren als begeleider projecten practica het oefenen van penalty’s reële opdrachten uit beroepspraktijk “het spelen van de wedstrijd” theorie, inzicht, werkmodellen studieloopbaan(lijn) praktijk(lijn) aantonen van professionele groei snuffelen, proeven, oefenen, acteren visie op leren effectiviteit wedstrijd training sturing sturing is zinloos, wél coaching tijdens pauzes de contexten hebben hun eigen leerdynamiek eerst optellen tussen haakjes, daarna vermenigvulden eerst: sturen op ambitie logica van het vakgebied aangeboden kennis heeft betekenis duidelijke relatie met beroepspraktijk dan: sturen op vermogen logica van het beroep aansluiting zoeken bij leerstijlen en leervoorkeuren het gebouw blijft ook bij zware wind overeind, want afkijken oefenen trainingen samenwerken uitproberen onderzoeken wedstrijden in de cursussen wordt kennis aangeboden in de context van beroepscasussen, met kenmerkende beroepstaken, leidend tot beroepsproducten (b.v.: wiskundige berekeningen om de draagkracht van een balk te bepalen)