Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Werken naar onderwijsbehoeften
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Evaluatie van een proces
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Inter-provinciale studie detailhandel
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
competentieontwikkeling
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Marlies Dupont Line De Vriendt Lien De Vleesschauwer Vanessa Smet
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Naam school Datum Logo van de school
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG)
Themabijeenkomst 14 november 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
nieuwe leerplannen DKO
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Doubleren.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Herstellend handelen – hergo introductie
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst Woensdag 20 november 2013

Bezinning

Programma Welkom en bezinning Inleiding Bouwstenen voor een sterk onderwijsproject in BuBaO Ter Elst Afronding

Inleiding Waarom? Wat? Hoe?

Waarom?

Kwaliteitsvol Buitengewoon Onderwijs Goed Onderwijs? Tegemoet komen aan behoeften van leerlingen HandelingsGericht Werken Zorgcontinuüm Goed Buitengewoon Onderwijs? …

NORMgericht onderwijs

Gewoon Onderwijs Vaste leerlijnen (leerplan ifv eindtermen) Leeftijdsgebonden doelen Flexibiliteit mogelijk Leerstofjaarklassensysteem Handelingsgerichte aanpak Inspelen op individuele behoeften Gemeenschappelijk doel is de norm (eindtermen)

ONTWIKKELINGsgericht onderwijs

Buitengewoon onderwijs ONTWIKKELINGS-gericht onderwijs Ontwikkeling van individuele leerling Zorgvraag van individuele leerling Toekomstperspectief & verwachtingen Proces van handelingsplanning

Buitengewoon Onderwijs Ontwikkelingsdoelen Vlaamse overheid Na te streven Inspanningsverplichting Binnen proces van Handelingsplanning Uitzonderingen: Opleidingsprofielen OV3 Eindtermen OV4

Buitengewoon Onderwijs Verantwoordelijkheid van de school Zorgen voor een coherent onderwijsaanbod Keuze van ontwikkelingsdoelen Per leerling Per leerlingengroep Verantwoorde keuze maken… Per Doelgroep (keuze set OD) Vanuit Zorgvraag In functie van Toekomstperspectief

Buitengewoon Onderwijs Uitgangspunt: Schoolvisie Pedagogisch project van de school Veilig orthopedagogisch basisklimaat Denkkader: Fasen van handelingsplanning

Buitengewoon Onderwijs Ontwikkeling van de leerling Toekomstperspectief voor de leerling Schoolvisie Handelingsplanning Onderwijsaanbod

orthopedagogisch handelen Handelingsplanning Basis voor het orthopedagogisch handelen op school Op schoolniveau: SWP Op groepsniveau: GWP Op leerlingniveau: IHP

Doel=onderwijs op maat Met handelingsgerichte aanpak Handelingsplanning Cyclisch proces: 5 fasen Fase 1: Beginsituatie bepalen Fase 2: Doelenfase Fase 3: Voorbereidingsfase, Strategie bepalen Fase 4: Uitvoeringsfase Fase 5: Evaluatiefase Doel=onderwijs op maat Met handelingsgerichte aanpak

Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing

Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing

Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING BEELDVORMING: Schoolcomité (Oude) Adviesraad PV van juni Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing ZELFEVALUATIE Analyse Actiepunten: ADVIESRAAD (1) VISIE (2) CYCLISCH PROCES (3) … Af te spreken ! Adviesraad: Werking Beleidsvoorbereiding Mbt visie … Adviesraad: Bevoegdheid Samenstelling Procedure PV Augustus

Cyclisch proces van HANDELINGSPLANNING Consultatiegesprekken: “VISIE” Beginsituatie Doelenselectie Voorbereiding Uitvoering Evaluatie en bijsturing Duidelijke PIJLERS Gedragen Visie PV: Voortaak Studiedag: Bouwstenen PV: Vervolg Adviesraad: Sneuveltekst PV: Tekst

Bouwen…