DEEL TWEE Beschrijvende schalen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Logical Framework Approach
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Kwaliteit van meetinstrumenten
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Wetenschappelijke methode
Voedingsonderzoek met als doel het evalueren van de maaltijden en formuleren van adviezen op het internaat KA2 te Hasselt met overwegend leerlingen topsportschool.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
De evaluatie van een project
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Iedere atleet verdient een sportmasseur, ook een paard.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Ontwerpen versus onderzoeken
DYNAMIC IDENTITY. Film taal grammatica elementen Introductie op het onderwerp SHOT SIZES – KADERS.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Kijken naar Kinderen Week 4
Methoden & Technieken van Onderzoek
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Formatieve assessment in het rekenonderwijs Marian van den Berg, 2011.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Selectie en validatie van interne controles voor immuunhistochemie
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Piet Van Schuylenbergh
Curriculum gespreksvaardigheid
Executieve functies Marije Ruben.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Fouten en alledaags leiderschap
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Wat is het Europees raamwerk?
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Methodiek Observeren.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
BOM-model PV 25/03/2014.
Begeleiden Les 7.
Cursus Interne auditor
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Zorgwonen Zorgcafé 24 september 2018 Thomas Goethals
Richtlijn mictiebeleid
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
Profinteg instrument voor de evaluatie van alledaagse activiteiten bij patienten met cognitieve deficiten Centre de revalidation cognitive pour personnes.
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

DEEL TWEE Beschrijvende schalen

Beschrijvende schalen Na de beslissing om bij een bepaalde activiteit in te grijpen, wordt gekeken hoe de patiënt deze activiteit in zijn gewone omgeving uitvoert. Met de beschrijvengde schalen kunnen bij de observatie van de patiënt volgende inlichtingen worden ingewonnen: Stappen die bij de uitvoering van de activiteit moeiljkheden geven. Omvang van de hulp die de patiënt nodig heeft om de activiteit te beëindigen (mate van afhankelijkheid). Eventuele verzwarende factoren (vermoeidheid, stress, afleiding) bij de ondervonden moeilijkheden. Hypothesen betreffende de cognitieve oorzaak (geheugen, aandacht, etc.) van de problemen,  Op basis hiervan een gepaste revalidatie voorstellen

Methode De persoon in zijn/haar omgeving en/of met zijn/haar eigen materiaal observeren . De persoon filmen (indien mogelijk) Aangeven welke taak moet worden vervuld Wanneer de persoon de taak vervult: - Zo weinig mogelijk ingrijpen, ook wanneer zij bepaalde fouten maakt. - Bij een « fatale » fout (gevaar), ingrijpen van de clinicus - Bij een « niet fatale » fout» (bv. blokkering) trapsgewijs ingrijpen en met de zwakste tussenkomst beginnen. - Vragen stellen die de diagnose kunnen oriënteren (er op voorhand over nadenken)

Het filmen van de activitieit is belangrijk Verhoogt de betrouwbaarheid van de evaluatie. Een gefilmde sequentie kan als basislijn dienen. Een gefilmde sequentie kan als revalidatiesteun dienen (de fouten aan de patiënten tonen wanneer zij moeite hebben deze te erkennen.

Evaluatie van de beschrijvingsschaal Mate van afhankelijkheid 0 : geen probleem (de deelstap wordt autonoom uitgevoerd) 1 : algemeen kencijfer om een fout aan te duiden (gebaar, intonatie, « Neen! », etc.) 2 : bijzonder kencijfer (« U vergeet iets», « U gebruikt te veel product », etc.) 3 : volledige aanduiding (uitleggen of tonen wat de patiënt moet doen, zonder het zelf te doen) 4 : fysieke tussenkomst van de clinicus (in plaats van de patiënt doen)

Opmerking bij de evaluatie Wanneer een deelstap herhaaldelijk wordt uitgevoerd omdat de activiteit dit eist, wordt de deelstap maar één keer geëvalueerd en krijgt hij de hoogste deficitindex. Bijvoorbeeld: medicijnen in de pillendoos steken houdt in dat de verschillende deelstappen voor elke medicijn moeten worden heruitgevoerd. De slechtste scores voor elke deelstap zullen worden genoteerd (omdat deze deelstappen normaliter foutloos zouden moeten worden uitgevoerd).

Overzicht

Evaluatievoorbeeld

Conclusies Een meer ecologische evaluatie van de patiënt omdat hij systematisch in zijn eigen omgeving en/of met zijn eigen materiaal wordt geëvalueerd. Dankzij de identificatie van de deficitdeelstappen kunnen specifieke revalidatiemethodes worden voorgesteld die op de moeilijkheden van patiënt zijn afgestemd. Dankzij de concrete en specifieke overname kan de onafhankelijkheid van de patiënt bij de betreffende activiteit aanzienlijk worden verbeterd.

Het filmen van de activiteiten leidt tot een meer nauwkeurige evaluatie en het filmmateriaal is tevens een nuttig revalidatiemiddel. Het instrument is evolutionair omdat nieuwe activiteiten kunnen worden geanalyseerd en de bestaande activiteiten aan de behoeften kunnen worden aangepast. Beperking: het instrument is tijdintensief bij de evaluatie, want het is zeer moeilijk tegelijkertijd te te observeren en te evalueren (→ daarom is het belangrijk de activiteit te filmen).