Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom MAS
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop “Beoordelen”
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Kansen voor transformatie
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Workshop Vlaggensysteem
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Begeleiding bij Werkplekleren
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
De veranderende rol van de IB
Teambarometer.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Medisch en Psychotherapeutisch Centrum Voor Studenten (MPTC)
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Onze school is een KiVa-school!.
Info directievergadering
Arline Spierenburg november 2018
AB wat kan je er mee?.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Kernprocessen, Kernactiviteiten & Ko
Workshop – teamgroei begrijpen
Fleximatrix.
Workshop – ambities delen
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Bewust aanbesteden Inspelen op marktbewegingen door gebruik van data
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team Welke rollen hebben we nodig binnen ons team ? Wie neemt welke rol op ?

Startpunt: onze opdracht 1 2 3 4 5 6 7 onthalen teneinde kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern informeren en adviseren teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten analyseren, begeleiden en coördineren teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de specifieke ontwikkelingsbehoeften onderwijsnoden   analyseren, begeleiden en coördineren in verontrustende situaties teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen collectief objectief informeren over het onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt teneinde ouders en leerlingen in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen signaleren en inhoudelijke expertise inbrengen in de school teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie teneinde tijdig bepaalde (psycho-) somatische problemen op te sporen en te voorkomen

We delen het werk op in rollen We organiseren onze opdracht door het werk op te delen in rollen; Iedereen neemt één of meerdere rollen op zich om samen met de collega’s de hele opdracht af te dekken. Het team is samen competent om alles te doen en kennen, niet elk teamlid moet alles doen en kennen.

professioneel bekwaam Expertiserollen Het team = professioneel bekwaam Regelrollen Het team = georganiseerd

Stap 1 – expertises Welke kritische expertises hebben wij als team nodig in die rol ? Bijvoorbeeld: Pesten, dyslexie, anoxeria,… Welke expertises hebben we soms eens nodig, maar zijn niet kritisch om die in elk team te hebben (teamoverstijgende expertise) Bijvoorbeeld: Radicalisering (voldoende om iemand op centrumniveau te hebben) Wie gaat die kritische expertise opnemen? Hoe kunnen wij als team continuïteit garanderen? Breng deze expertises aan in het schema. Concentreer u op de voornaamste.

Vul de expertises in in deze bolletjes Pesten Team: Expertiserollen

Expertises – wie doet wat ? Duid aan : Welke expertises heb ik en wil ik verder ontwikkelen ? Schrijf jouw naam in een groene post-it en kleef het bij die expertises Eventueel: Welke expertises heb ik niet en zou ik willen ontwikkelen ? Schrijf jouw naam in een blauwe post-it en kleef het bij die expertises Welke expertises heb ik en zou ik minder willen (beginnen) opnemen ? Schrijf jouw naam in een orangje post-it en kleef het bij die expertises Breng deze input aan in het schema. TIM TIM TIM

Kleef jouw naam daar waar relevant Pesten TIM TIM TIM Team: Expertiserollen TIM

Bespreking in team Doe een rondje – iedereen licht toe Begrijpen we ieders bijdrage ? Hebben we als team lacunes ? Zo ja, hoe gaan we die expertises binnen krijgen ?

Stap 2 – Regelrollen Welke regelrollen hebben wij als team nodig? Bijvoorbeeld: Ontmijner, tijdsbewaker, verslaggever, DRM, HGD, kwaliteit,… Welke regelrollen hebben we soms eens nodig, maar zijn niet kritisch om die in elk team te hebben (teamoverstijgende expertise) Wat verwachten wij van een bepaalde rol – wanneer heeft die goed werk geleverd? (! Belangrijk !) Wie gaat die kritische expertise opnemen? Hoe kunnen wij als team continuïteit garanderen? Breng deze rollen aan in het schema. Concentreer u op de voornaamste.

Vul de expertises in in deze bolletjes Kwaliteit Team: Regelrollen