Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Werken met de BaSO-fiche
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
….een korte presentatie
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Werken naar onderwijsbehoeften
Albert de Boer IJsselgroep
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Het opleidingsprofiel:
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
De lerarenopleider gepositioneerd
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Professional Development Schools - Rijnmond
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Het ongemak van autonomie
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Netweten Cyberpesten.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Mijn visie op onderwijs
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Leiding geven aan school ontwikkeling
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Inleiding campusvoorrang
The making of: Omgevingsvisie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing Karen Vermeir & Geert Kelchtermans Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School (COOLS)

Inleiding Vernieuwingen gaan vaak gepaard met de invoering van artefacten = doelbewust ontwikkelde instrumenten, met bepaalde intenties Toch: rol van artefacten wordt zelden bestudeerd!  interessant om na te gaan: Met welke rationale is het artefact ontwikkeld? Welke invloed heeft het artefact op de praktijken in scholen? Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

De BaSO-fiche Ontwikkeld om zorgcontinuïteit te realiseren bij overgang BaO  SO Hoe werkt het? BaO: inventaris van zorgrelevante informatie Invullen in overleg met ouders Voor elk kind Ouders worden eigenaar Ouders kunnen fiche overhandigen aan school SO bij de inschrijving van hun kind SO: gebruik knowhow BaO  zorgcontinuïteit Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Onderzoeksinteresse: Wat is de rationale achter de BaSO-fiche? Wat gebeurt er met de BaSO-fiche in scholen? 2 scholen BaO, 2 scholen SO Vertrekpunt: feitelijke praktijken in de school Hoe kunnen we begrijpen wat er gebeurt? Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Aanpak en resultaten Rationale BaSO-fiche Stap 1: interview het artefact Stap 2: interview de ontwikkelaars van het artefact Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Stap 1: interview het artefact  wat leert de vorm en inhoud van het artefact ons over het bedoeld gebruik? Concreet: Studie computerprogramma Studie bijhorende handleiding Artefact ≠ neutraal: materiële kenmerken veruitwendigen ideeën over goed onderwijs Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Stap 1: interview het artefact Stap 2: interview de ontwikkelaars Artefact als dragers van een reeks ideeën en opvattingen Door eigen vorm en inhoud Door betekenislagen die anderen toevoegen  Artefact als (materiële) actor. Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Aanpak en resultaten 2. Wat gebeurt er in de scholen 3. Hoe verklaren we dit?  proces van interpretatief onderhandelen Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Interpretatief onderhandelingsproces tussen: Eigen (individuele en gedeelde) opvattingen en agenda’s (i.e., doelen en belangen) Materialiteit van het artefact i.e., vorm en inhoud + de ideeën dat het veruitwendigt Betekenissen die anderen toevoegen aan het artefact  Bepaalt mee hoe vernieuwing vertaald wordt naar de praktijk Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Resultaat van interpretatieve onderhandelingsprocessen: configuraties 3 soorten Getrouw gebruik Selectief gebruik Uitgebreid gebruik CONFIGURATIES BaO 1 BaO 2 SO 1 SO 2 1. Getrouw   2. Selectief Individuele verschillen 3. Uitgebreid Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Aanpak en resultaten 2. Wat gebeurt er in de scholen 3. Hoe verklaren we dit?  proces van interpretatief onderhandelen  artefact oefent invloed uit op praktijken Brengt nieuwe relaties en rollen tot stand Ervaring van zichtbaarheid en kwetsbaarheid Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Conclusie Artefact is actor Drager van opvattingen en ideeën Stuurt implementatiepraktijken Ontwikkeling van artefacten  Bewust nadenken over vorm en inhoud  bepaal je mee welke opvattingen en ideeën het artefact veruitwendigt Implementatiepraktijken vallen quasi nooit volledig samen met bedoelingen ! Dit is niet per se negatief Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School

Dankjewel! Meer informatie? Karen.vermeir@kuleuven.be Vermeir, K., Kelchtermans, G., & März, V. (2017). Implementing artifacts : An interactive frame analysis of innovative educational practices. Teaching and Teacher Education, 63, 116-125. doi: 10.1016/j.tate.2016.12.006 März, V., Kelchtermans, G., & Vermeir, K. (2017). Artifacts as authoritative actors in educational reform. Routines, institutional pressures, and legitimacy in student data systems. Journal of Educational Change, 18, 439-464. doi:10.1007/s10833-017-9309-9 März, V., Kelchtermans, G., Vermeir, K., & Appeltans, A. (2015). Artefacten als onderwijsvernieuwers. De casus van de BaSO-fiche in de zorgcontinuïteit tussen basis- en secundair onderwijs. Pedagogiek, 35 (1), 64-84. Faculteit psychologie en pedagogsiche wetenschappen, Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School