Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Workshop OGW in de klas..
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Goedemorgen! Het is de bedoeling dat je in de volgende lessen iets gaat bouwen. Je ziet het voorwerp in elke foto op de volgende dia. Auteur: mascil team.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Opdracht interview Ouderen & Technologie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe zien onderzoekende opdrachten binnen de natuurwetenschappen eruit? Tool IH-2: Het verkennen van OL-opdrachten binnen de natuurwetenschappen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Bewustwording van de potentie van OL-werkmethoden We zullen: OL-opdrachten verkennen; Reflecties delen met de groel; Een opdracht voorbereiden. Deze tool biedt docenten mogelijkheden om OL-opdrachten te ervaren als leerlingen en zich bewust te worden van de educatieve mogelijkheden van deze werkmethodes. Docenten reflecteren op de verschillende dingen die leerlingen gevraagd worden te doen wanneer ze bezig zijn met onderzoekende opdrachten en ze benoemen belangrijke kenmerken die geassocieerd worden met krachtige OL-opdrachten.

Verkennen van OL opdrachten Bekijk een aantal OL-opdrachten uit de MaSciL-database: http://www.mascil-project.eu/classroom-material.html Denk na over wat leerlingen doen als ze bezig zijn met het maken van de opdrachten. Vraag docenten om in tweetallen een aantal OL-opdrachten uit de MaSciL-database te bekijken:   http://beroepscontext.MaSciL-project.eu/classroom-material.html Ze moeten benoemen wat voor dingen de leerlingen zouden doen wanneer ze met deze opdrachten bezig zijn. Ze zouden hier zo mee aan de slag moeten kunnen, maar indien dit niet lukt, kunt u verwijzen naar de ‘Onderzoekend Leren Dimensies’ van MaSciL, namelijk: Het verkennen van situaties; Het plannen van onderzoeken; Systematisch experimenteren; Interpreteren en evalueren; en Het bespreken van resultaten. Wanneer u deze lijst gebruikt, vraagt u hen dan in welke mate ze het eens zijn met deze dimensies, wat ze toe zouden willen voegen, wat minder belangrijk voor ze is, enzovoorts. U wilt dat ze kritisch naar de dimensies kijken en ze niet slechts accepteren.

Andere vragen over OL-opdrachten De ‘Onderzoekend Leren Dimensies’ van MaSciL zijn: Het verkennen van situaties; Het plannen van onderzoeken; Systematisch experimenteren; Interpreteren en evalueren; en Het bespreken van resultaten. In hoeverre ben je het met deze dimensies eens?

OL-opdrachten gebruiken Denk na over: Welke uitdagingen er zijn voor leerlingen; De wijze waarop docenten kunnen ondersteunen; Wat voor klassensfeer er nodig is om leerlingen te betrekken bij discussie over alternatieve strategieën, ideeën en verklaringen. Roep de groep bijeen en vraag ze om te bespreken welke uitdagingen hun leerlingen tegen kunnen komen wanneer ze aan de opdrachten werken en wat ze als docenten zouden doen om ze te ondersteunen. Bespreek wat voor sfeer er in de klas nodig is om de leerlingen volledig te betrekken bij de discussies en de evaluatie van alternatieve strategieën, ideeën en verklaringen

Finishing off Kies een MaSciL opdracht (of een andere) en gebruik deze in een klas. Na de les: Reflecteer je op de reacties van leerlingen t.a.v. de opdracht; Bepaal je wat je geleerd hebt en wat je anders zou doen; Zorg je ervoor dat je dit kunt delen voor de volgende sessie. Vraag de docenten om een OL-opdracht te kiezen die ze uit willen proberen van MaSciL of een andere bron en moedig ze aan om het te implementeren in hun lessen en verslag uit te brengen van hun ervaringen in de volgende professionele ontwikkelingssessie. Stimuleer reflectie op de les en de reacties van de leerlingen wanneer ze verslag uitbrengen en vraag de docenten wat ze zelf geleerd hebben of wat ze de volgende keer anders zouden doen.