Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
BattleBots The school battle.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Verantwoordelijke Leni.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Voorbereid op Stage Les 4.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inzicht in Leerprocessen
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Toekomstgericht onderwijs
Beroepshouding en beroepscode
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Coaching in regioleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Kwaliteit leerbedrijven
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Praktijk Opleiders Cursus
Samenwerken en communicatie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Jij als werkplekbegeleider!
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Praktijkopleider Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden

1 Jij als praktijkopleider 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar leren? 4 Opleiden en begeleiden 5 Het leerproces bewaken en beoordelen 6 De BPV-periode evalueren

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Leerstijl Een beschrijving van houdingen en gedragingen die iemands voorkeurmanier van leren bepalen Als praktijkopleider moet je de leerstijl van degene die je begeleidt begrijpen

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Leerstijlen van Kolb

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Taakvolwassenheid De mate waarin iemand bereid en in staat is om een taak zelfstandig uit te voeren Als praktijkopleider stem je je manier van begeleiden af op de taakvolwassenheid

Verschillende begeleidingsrollen Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Verschillende begeleidingsrollen Gids Coach Opleider Mentor Sponsor Zingever (awakener) Als praktijkopleider stap je steeds in de rol die het beste bij de situatie en bij de student past.

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Instructie geven Het delen van kennis en/of vaardigheden met een beginnend beroepsbeoefenaar op een manier zodat hij dit kan toepassen in zijn werk

Aandachtspunten bij het geven van instructie Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Aandachtspunten bij het geven van instructie Geef instructie op een gestructureerde manier Sluit met je instructie aan bij het beginniveau van de beginnend beroepsbeoefenaar Blijf de beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Laat de manier van instructie geven afhangen van de leerstijl van de beginnend beroepsbeoefenaar

Feedback geven Iemand informatie geven over diens gedrag Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Feedback geven Iemand informatie geven over diens gedrag Goede feedback die goed wordt ontvangen bevordert de communicatie en samenwerking Beginnend beroepsbeoefenaren die leren van feedback, zullen het in de toekomst beter doen

Regels voor het geven van feedback Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Regels voor het geven van feedback Geef alleen feedback op gedrag, niet op de persoon zelf Formuleer de feedback als ik-boodschap Geef een concreet en recent voorbeeld Geef de feedback vlak na de uitvoering van een taak Zorg dat de feedback niet als bedreigend wordt ervaren

Do’s en don’ts feedback geven Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Do’s en don’ts feedback geven

De beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden De beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Creëer een veilige leeromgeving Creëer leersituaties Neem tijd voor de begeleiding Neem de voorbeeldrol die je hebt serieus

Omgang met de beginnend beroepsbeoefenaar Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Omgang met de beginnend beroepsbeoefenaar Toon inlevingsvermogen en betrokkenheid Behandel elke beginnend beroepsbeoefenaar gelijk Wees toegankelijk Spreek de beginnend beroepsbeoefenaar aan op dingen die niet goed gaan

Samenwerking met de school Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Samenwerking met de school School en bedrijf zijn samen verantwoordelijk voor de BPV Zoek contact met de school Bespreek problemen met de school Maak gebruik van elkaars expertise Los samen problemen op